رییس جمهور: مشکلات کشورها با جنگ، تشدید اختلافات و تنش حل نمی‌شود

سفرای جدید کشورهای اردن، کنیا و کره شمالی امروز استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور کردند.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، در هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید اردن، رییس‌ جمهوری با بیان اینکه معتقدیم ریشه مشکلات منطقه اشغال غاصبانه سرزمین فلسطین است، گفت: امروز افکار عمومی در سطح جهان ظلم و تجاوزهای رژیم صهیونیستی را نه تنها تحمل نمی‌کند، بلکه آن را محکوم می‌کند.

روحانی گفت: سرنوشت ملت فلسطین و مسجدالاقصی به عنوان قبله‌گاه اول مسلمانان، برای همه دنیای اسلام اهمیت دارد و اشغال تدریجی این مسجد و بیرون راندن فلسطینیان از کشورشان وجدان همه مسلمانان را آزرده کرده و قابل قبول نیست که بیت‌المقدس در اشغال غاصبین باقی بماند.

روحانی با اشاره به وضعیت جغرافیایی اردن و همجواری آن با سرزمین‌های فلسطین، سوریه و عراق و همچنین معضل تروریسم و بی‌ثباتی موجود در برخی کشورهای منطقه اظهار داشت: هدف جمهوری اسلامی ایران ثبات و امنیت در خاورمیانه و حل و فصل مسأله فلسطین برای بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خودشان است.

روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اردن دارای سابقه تمدنی بسیار کهنی است و همواره بین دو ملت روابط نزدیکی برقرار بوده است، ابراز امیدواری کرد که حضور سفیر جدید اردن در تهران آغازی برای تعمیق مناسبات فیمابین باشد.

رییس‌ جمهوری گفت: ما خواهان روابط دوستانه و برادرانه با دولت اردن هاشمی در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هستیم و می‌توانیم درباره مسایل منطقه‌ای و جهانی مشورت و همفکری کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه شرایط دو کشور و منطقه ایجاب می‌کند دو کشور روابط خود را گسترش دهند، افزود: دو کشور تعلق به منطقه مهم خاورمیانه دارند و ثبات این منطقه برای همه ما اهمیت دارد.

سفیر جدید اردن نیز با ابلاغ سلام پادشاه کشورش به دولت و ملت ایران، گفت: در دوران مأموریتم تمام تلاش و مساعی خود را برای ارتقای مناسبات دو کشور به کار خواهم گرفت.

عبدالله سلیمان عبدالله ابورمان گفت: اردن به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تأثیرگذار در منطقه نگاه می‌کند و ما برای گسترش همکاری‌ها با ایران در عرصه‌های مختلف تلاش خواهیم کرد.

سفیر جدید اردن مسأله فلسطین را برای کشورش اصلی و محوری خواند و با تأکید بر اینکه منافع اردن اقتضا می‌کند که موضوع فلسطین به طور عادلانه حل و فصل شود، اظهار داشت: اردن به پناهندگان فلسطینی به عنوان شهروندان خود نگاه می‌کند و در عین حال احقاق حق بازگشت فلسطینیان به سرزمین خودشان را نیز مسئولیتی بر عهده خود می‌داند.

وی با اشاره به موضوع تروریسم در منطقه، افزود: گفتمان دولت اردن در جهت یکپارچگی و تقریب مذاهب اسلامی از طریق گسترش فعالیت های فرهنگی است.

فجایع شرم‌آور گروه‌های تروریستی نظیر بوکوحرام، وجدان بشری را متاثر کرده است

رییس جمهوری هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید کنیا با اشاره به گسترش تروریسم در منطقه خاورمیانه و آفریقا گفت: فجایع شرم‌آوری که توسط گروه‌های تروریستی نظیر «بوکوحرام» انجام می‌شود، وجدان بشری را در سرتاسر جهان متأثر کرده است.

روحانی با تأکید بر اینکه مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری جدی کشورهاست، گفت: متأسفانه بسیاری از گروه‌های تروریستی به نام دین و اسلام فعالیت می‌کنند، اما افکار و رفتار آنها هیچ سنخیتی با مبانی اسلام ندارد.

رییس جمهوری به ناامنی‌های ایجاد شده توسط دزدان دریایی سومالیایی اشاره کرد و گفت: باید از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اطلاعاتی به یکدیگر کمک کنیم تا زمینه‌های فعالیت گروه‌های تروریستی را از بین ببریم.

روحانی کنیا را کشوری مهم و تأثیرگذار در شرق قاره آفریقا دانست و گفت: روابط با نایروبی همواره برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت داشته است و باید تلاش کنیم در همه زمینه‌ها مناسبات فی‌مابین گسترش پیدا کند.

رییس جمهوری با اشاره به موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های اقتصادی کنیا، اظهار امیدواری کرد تا حضور سفیر جدید کنیا منجر به تعمیق همکاری‌ها به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی شود.

روحانی با بیان اینکه همکاری‌ در عرصه‌های علمی و گردشگری می‌تواند در دستور کار کمیسیون مشترک دو کشور قرار گیرد، گفت: کنیا با برخورداری از مناطق زیبای گردشگری حیات‌وحش مورد توجه مردم ما قرار دارد و امیدواریم با پیگیری تفاهم‌نامه‌های دوجانبه، سطح مبادلات تجاری و فرهنگی را ارتقاء دهیم.

سفیر جدید کنیا نیز در این دیدار با اشاره به حضور و زندگی برخی شهروندان ایرانی در کشورش، به گسترش همکاری‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود تأکید کرد و گفت: کنیا خواهان توسعه روابط در حوزه‌های گردشگری و عمران با ایران است و خوشبختانه امروز مهندسان و شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف نظیر راه‌سازی در کنیا حضور دارند.

رقیه احمد سوبو، گفت: تفاهم‌نامه‌های فراوانی میان دو کشور وجود دارد که در صورت اجرایی شدن، سطح مناسبات فی‌مابین را ارتقاء خواهد داد.

وی با اشاره به معضلاتی نظیر تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تغییرات اقلیمی و آب و هوا، گفت: ما با مشکل تروریسم به طور مستقیم از ناحیه گروه تروریستی «الشباب» روبه‌رو بوده‌‌ایم و می‌دانیم که آنها با رادیکالیزه کردن ذهن نوجوانان، افراطی‌گری را پایه‌گذاری کرده و متأسفانه اسلام را تخریب می‌کنند.

حمایت ایران از سیاست صلح در شبه جزیره کره

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید کره شمالی با اشاره به اینکه تحریم‌ها علیه کره شمالی تنها موجب صدمه دیدن مردم این کشور شده است، اظهار داشت: ما تحریم و فشارهای غیرقانونی را همواره محکوم می‌کنیم و باید با همکاری علیه قدرت‌طلبی‌های نابجا ایستادگی کنیم. ایران دخالت‌های آمریکا در منطقه و اعمال فشار به کشورهای مختلف را محکوم می‌کند.

رییس جمهوری با اعلام حمایت ایران از سیاست صلح و امنیت در شبه جزیره کره، گفت: اراده دو کره باید در مسیری باشد که به وحدت منجر شود. زیرا با جنگ، تشدید اختلافات و تنش مشکلات کشورها حل نمی‌شود بلکه باید از طریق گفت‌وگو و مفاهمه به نتیجه رسید.

روحانی با بیان اینکه ایران و کره شمالی پس از پیروزی انقلاب اسلامی روابط خوبی داشته‌اند، گفت: دولت و ملت ایران هیچ‌گاه همکاری‌های فی‌مابین در زمان جنگ تحمیلی را فراموش نخواهند کرد.

رییس جمهوری گفت: اراده تهران ادامه و گسترش روابط خوب فی‌مابین در زمینه‌های سیاسی و بین‌المللی، اقتصادی و فناوری است و حضور سفیر جدید می‌تواند موجب تسریع در همکاری‌ها شود.

سفیر جدید کره شمالی با ابلاغ سلام رهبر کره شمالی به رییس‌ جمهوری کشورمان، گفت: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در خنثی‌سازی توطئه‌های آمریکا و دفاع از حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای موفقیت‌های بسیاری به دست آورده‌اندکه مورد تجلیل دولت و ملت کره شمالی است.

«کانگ سام هیون» با بیان دیدگاه‌های «پیونگ یانگ» برای استقرار صلح در شبه جزیره کره، نکاتی را درباره تحریم‌های اعمال شده توسط قدرت‌های غربی علیه کشورش عنوان کرد.

سفیر جدید کره شمالی با اشاره به دعوت رهبر کشورش از رییس جمهوری ایران برای سفر به پیونگ یانگ، گفت: تهران و پیونگ یانگ از روابط خوبی برخوردار بوده‌اند و به عنوان سفیر جدید تلاش خواهم کرد تا همکاری‌ فی‌مابین بیش از پیش گسترش پیدا کند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =