اصولگرایان حامی روحانی و اصلاح طلبان منتقد روحانی چه کسانی هستند؟

نه می توان همه اصلاح طلبان را حامی دولت دانست و نه می توان همه اصولگرایان را منتقد دولت خواند.

سيد صادق روحاني: به مجرد اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوري سال گذشته و پيروزي حسن روحاني در دور اول انتخابات، اصلاح طلبان خود را پيروز انتخابات عنوان کردند. اين مسئله نه تنها در اظهار نظرهاي بزرگان اصلاح طلب که در شعارهاي طرفداران اصلاح طلب روحاني در شادي هاي خياباني بعد از اعلام نتايج نيز کاملا مشهود بود.

شعار« اصلاحات، اصلاحات ، پيروز انتخابات» يکي از  شعارهايي بود که طرفداران جريان اصلاح طلب در خيابان هاي پايتخت و در جشن شادي پيروزي حسن روحاني بيان مي کردند. در جبهه مقابل و در ميان اصولگرايان هم البته با چندروز تاخير صداهايي با اين مضمون به گوش رسيد، که «روحاني اصولگراست چرا که عضو جامعه روحانيت مبارز تهران است».

اين بلاتکليفي جريان هاي سياسي کشور نسبت به دولت، يک دليل اصلي اش در بلاتکليفي دولت نسبت به اين جريان هاست. روحاني با شعار دولت فراجناحي بر سرکار آمد و وزرا و کابينه اش ملغمه اي از اصلاح طلبان و اصولگرايان است. از همه کابينه هاي گذشته مي توان افرادي را در کابينه روحاني ديد، از نجفي و زنگنه و جهانگيري گرفته که در دولت هاي هاشمي و خاتمي در کابينه بوده اند تا علي اکبرصالحي و مصطفي پورمحمدي که وزراي دولت احمدي نژاد بودند . از سوي ديگر هنوز براي اينکه بگويیم در مقابل جبهه اصولگرايان و اصلاح طلبان ، جبهه سومي به نام اعتدالگرايان بازشده است خيلي زود است.

دولت فراجناحي، بدون حامي صد درصدي

وقتي که دولتي فراجناحي تشکيل مي شود ، نبايد انتظار حمايت صددرصدي از يک گروه را داشت. به خصوص در ايراني که حاميان صد درصدي معمولا در سال آخر مسئوليت تبديل به مخالف مي شوند. اين موضوع در سال آخر رياست جمهوري محمود احمدي نژاد به صورت واضحي مشهود بود. البته در اين حالت هم بودند افرادي که تا آخر پاي احمدي نژاد ايستادند و هنوز هم ايستاده اند.

منِ اصولگرا، منِ حامي دولت

 جناح هاي سياسي کشور ، نسبت خود با دولت را به گونه متفاوتي تعريف کردند. اصولگرايان خود را در موقعيت منتقد قرار داده اند و بيشترين مخالفت ها با دولت يازدهم از سوي اين جناح سياسي کشور بوده است. يک وزير را استيضاح کرده اند و بارها محمدجواد ظريف را در مذاکرات حساس هسته اي لاي منگنه قرار داده اند. با اين وجود نمي توان همه اصولگرايان را به صورت کلي منتقد دولت ناميد. آن گفته اصولگرايان که روحاني ، خود اصولگراست، شايد اين روزها اندکي خنده دار به نظر بيايد، اما به راستي روحاني عضو جامعه روحانيت مبارز است و به راستي روحاني پيشينه اي راستگرا داشته است. امروز هم اصولگراياني از جنس خود او حامي او هستند. روحانيون اصولگرايي مانند علي اکبرناطق نوري از دولت حسن روحاني حمايت مي کنند. شايد بتوان اين دسته از اصولگرايان را همراه ترين حاميان روحاني قلمداد کرد. اصولگراياني که متعلق به نسل قديم هستند، اما توسعه گرا و تحول خواه هم هستند.

اما اين ها تنها اصولگرايان حامي روحاني نيستند. بخشي از بدنه اصولگرايان در درون کابينه روحاني هستند. اصولگراياني مانند عبدالرضا رحماني فضلي، مصطفي پورمحمدي و سيد محمود علوي وزراي کشور، دادگستري و اطلاعات. اين اصولگرايان وابسته به جريان هاي معتدل به نوعي همراهي با دولت روي آورده اند. همچنين اصولگرايان معتدل ديگري مانند علي اکبر ولايتي را نمي توان جزو منتقدين دولت به شمار آورد. دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در کوران حملات علیه دولت روحانی، نه تنها همراهی نکرده که نقش بازدارندگی خود را از تندشدن فضا ایفا کرده است.

منِ اصلاح طلب، منِ منتقد دولت

درمقابل، اصلاح طلبان که پس از سال ها دوري از قدرت، دولت روحاني را نخستين روزنه براي بازگشت به مديريت اجرايي يافته اند، موضع حمايتي از دولت را برگزيده اند. آن ها با بيان اين که حمايتشان باعث پيروزي روحاني شده است، توانسته اند نقش حامي اصلي دولت روحاني را بازي کنند. در کابينه هم بسياري از پست هاي حساس به اصلاح طلب ها رسيده است. با اين وجود نمي توان همه آن ها را حامي صددرصدي روحاني قلمداد کرد. بخشي از بدنه اصلاح طلبان تندرو در قبال دولت روحاني سياست سکوت را در پيش گرفته اند. مطالبه اصلي اين بخش از اصلاح طلبان از دولت روحاني رسيدگي به پرونده حصر است  و از اين منظر آن ها نقدهايي را به دولت وارد مي کنند.

اما انتقادات اصلاح طلب ها به همين مسئله ختم نمي شود. برخي از اصلاح طلبان معتدل تر هم انتقاداتي را درباره عزل و نصب هاي دولت وارد مي دانستند. نقطه مرکزي اين دست از انتقادات در عزل و نصب استانداران خود را نشان داد. خيلي ها اين انتقاد را مطرح مي کردند که هنوز دولت از مديران و مسئولاني که منتسب به دولت قبلي است خالي نشده است.  همچنين برخي از اصلاح طلبان معتدل هم برخي از رفتارهاي دولت را نکوهش مي کردند. به عنوان مثال مي توان به انتقادهايي که صادق خرازي از روند مذاکرات هسته اي داشت اشاره کرد. همچنين در روزهاي نخست پيروزي روحاني برخي رسانه ها از اختلاف نظر عارف و روحاني خبر مي دادند که بعدها عارف هرگونه اختلاف را تکذيب کرد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    32 2
    ای نکه اصلاح طلبان موجب پیروزی روحانی شدن شکی نیست چون از اصولگرایان مطرح فقط ناطق از او حمایت کرد انهم نه جدی ولی در بدنه جامعه اصلاح طلبان بودند که بطور جدی از روحانی حمایت کردند اصولگرایان معتدل از ولایتی و رضایی ورادیکالها از جلیلی پس چیزی برای روحانی نماند از اصولگرایان بیشتر نمایتدگان مجلس که اصولگرا هستن تمام قد از همان سه نقر حمایت کردند وحتی ستادهای انها را دایر نمودند روحانی پشتوانه اش فقط اصلاح طلبان بود شهارهایش اصلاح طلبانه بود اینکه زمانی عضو جامعه بوده ملاک نیست
  • معتدل GB ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    22 7
    من اصولگرا و حامي دولت روحاني ام.
  • بی نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    9 13
    با این عملکرد آقای روحانی به نظرم همه اصلاح طلبان واقعی مخالفشن, تاکید میکنم اصلاح طلب واقعی نه اصلاح طلبانی از جنس اعضای کابینه که از ترس اصولگرایان جرات ندارن آب بخورن, اصلاح طلبانی از جنس کواکبیان, اصغرزاده و صفایی فراهانی
    • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
      7 3
      این سه نفر جزو حامیان روحانی اند..... اختلاف نظر هست اما اختلاف ایدئولوژی بین اصلاحطلبان نیست.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    15 4
    تحلیل پخته ای نبود
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    23 3
    اما بيشتر منتقدان دولت از جبهه پايداريند كه گاهي خود را اصولگرا ميخوانند
  • مهرداد محمودی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    22 2
    ستاد اصلاحطلبان از هم اکنون باید در شهرستانها و مراکز استان لیست افراد اصلاحطلب را مشخص نماید و به مردم معرفی کند تا بدانیم چه افرادی مخالف سیاستهای روحانی هستند.. تا فرصت هست برای معرفی و تبلیغ افراد با صلاحیت که امکان رد شدن از فیلتر شورای نگهبان را دارند تلاش کنند. فردا خیلی دیر است... درضمن اصلاح طلبان باید پلانهای بی و سی و حتی دی هم داشته باشند جهت گذر از سدهای مختلفی که ممکن است ایجاد شود...البته افرادی که در پلان های بعد از آ قرار میگیرند باید چراغ خاموش عمل نمایند که برایشان از حالا پرونده سازی نشود.
  • بی نام A1 ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
    1 1
    بسیاری ازرایهای روحانی ازمردم عادی بودند که اصلا نمی دانند اصلاح طلبی یعنی چه اصلاح طلبان شاید نه میلیون رای داشتند