ابوترابی: تحریم و کاهش قیمت نفت ایران را قدرتمندتر می‌کند/ هزینه‌های جاری منابع کشور را می‌بلعد

مهر نوشت:

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط تحریم و کاهش قیمت نفت دو عامل تعیین کنده برای شتاب گرفتن ایران و تبدیل شدن به قدرت بزرگ اقتصادی منطقه است.

اولین سالگرد تاسیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان قزوین ظهر شنبه با حضور حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، مرتضی روزبه استاندار، حجت الاسلام صادقی دادستان عومی وانقلاب قزوین، داود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، مدیران دستگاههای اجرایی و فعالان اقتصادی استان در سالن تربیت معلم شهید رجایی قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در این جلسه گفت: اصلاح ساختار اداری کشور نقش مهمی در ارتقاء کارآمدی و بهبود فضای کسب و کار و تولید و رضایتمندی مردم دارد وشورای گفتگو می تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.

وی افزود: شورای گفتگو توانسته در تقویت تعامل دولت و بخش خصوصی و شناسایی گره ها و حل مشکلات و موانع موجود در مسیر تولید و رونق اقتصادی کشور نقش آفرین باشد و گزارش ریاست اتاق بازرگانی قزوین نشان می دهد این نهاد توانسته تاثیر بسیار خوبی در بهبود شرایط تولید استان ایفا کند که جای خرسندی است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: با اصلاح ساختار اداری و کاهش هزینه های دولت باید به سمت واگذاری امور به بخش خصوصی گام برداریم و تا دولت کوجک نشود مشکلات حل نخواهد شد.

بازنگری در مدیریت استان ها

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مدیریت استانها در شرایط کنونی نیازمند بازنگری است و با یک نقشه راه مطمئن و تعریف شده و تعریف احتیارات و مسئولیت های بیشتر برای مدیریت استان ها می توان از ظرفیت استانداران برای شکوفایی اقتصادی و هموار شدن مسیر تحول اقتصادی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: وقت آن رسیده تا از ظرفیت استانداران برای حل مشکلات، غلبه بر آسیب ها، استفاده از فرصت ها بیشتر بهره مند شویم لذا لازم است اختیار استانداران افزایش یابد تا برای حلق ثروت و تامین همه نیازهای استان از نمایندگان دولت در استانها استفاده کنیم تا به کشور نیز کمک شود.

ابوترابی فرد تصریح کرد: ظرفیت های کشور ایران استثنایی است و در این راه با همکاری دولت و بخش خصوصی باید تصمیمات درست بگیریم و بدانیم رشد و شکوفایی اقتصاد ملی و حل مشکلات صنعت و تولید در گرو استفاده از همه ظرفیت هاست.

این مسئول یادآورشد: علاوه بر نیروی انسانی که مهمترین عامل در رشد و پیشرفت کشور است منابع ارزشمند دیگری هم داریم که برای تبدیل شدن به اقتصاد بزرگ منطقه نیازمند بهره مندی از آنها هستیم که شناسایی و استفاده از آن ضروری است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: امنیت و نظام سیاسی مشروع مبتنی بر اراده ملی با پشتوانه مردم از دیگر سرمایه های نظام است که می تواند ما را در رسیدن به اهداف اقتصادی کمک کند.

ابوترابی فرد بیان کرد: استقلال از دیگر سرمایه های نظام اسلامی است که قادریم منافع ملی را خودمان تعریف کنیم و دیگران برای ما حد و مرز تعیین نمی کنند و امروز رشد علمی در عرصه های مختلف با اتکاء به استقلال سیاسی محقق شده است.

وی اضافه کرد:اگر از استقلال سیاسی برخوردار نبودیم در عرصه های پزشکی، نانو، صنایع دفاعی و پزشکی به جایگاه کنونی نمی رسیدیم و در حالی که در پنج سال قبل در اولین نمایشگاه لیزر کشور لیزر فیبر نوری با قدرت ۲۰ وات تولید شد امروز در نمایشگاه دوم لیزر با قدرت شش هزار وات را افتتاح کردیم که این دستاورد موجب مباهات و افتخار است.

این مسئول گفت: ملت ایران توانایی آن را دارد تا با لیزر فیبری و دیسکی در مین روبی و تامین امنیت آسمان ایران و کور کردن رادارهای دشمن استفاده کند که این حرکت، جهشی ارزشمند در رسیدن ملت به استقلال است.

تحریم و کاهش قیمت نفت بهترین عامل در قدرتمند شدن اقتنصاد ایران

ابوترابی فرد اظهارداشت: شرایط تحریم و کاهش قیمت نفت فرصت بسیار مناسبی است تا از این دو عامل برای افزایش سرعت خود و رسیدن به قدرت بزرگ اقتصادی منطقه بخوبی استفاده کنیم و ایران را به جایگاه خود در منطقه برسانیم.

وی اضافه کرد: جنگ اقتصادی مهمترین عامل برای رفع مشکلات و رسیدن به جایگاه فاخر اقتصادی است و ایران اسلامی امروز حقیقتا در مناسبات منطقه ای، فرامنطقه ای، بین المللی و جغرافیای سیاسی منطقه تعیین کننده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: همه اذعان دارند که ثبات منطقه به واسطه حضور مقتدرانه ایران اسلامی شکل گرفته که این نقش در جهان باید ارتقاء یابد که کیلد واژه آن رشد اقتصادی است.

هزینه های جاری دولت باید کاهش یابد

ابوترابی فرد در ادامه به ضرورت چابک سازی دولت اشاره کرد و اظهارداشت: اقتصاد نفتی کشور موجب شده امروز همه سر سفره نفت بنشینیم و اگر درآمدهای ارزی دولت کاهش یافته اما از تزریق چهار میلیون بشکه نفت به اقتصاد ملی کاسته نشده و این ضعف به اقتصاد کشور آسیب می زند.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقتصاد نفتی باید به اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود تا بتوانیم در بازارهای جهانی ورود پیدا کنیم و اولین رمز موفقیت در این عرصه کوچک کردن دولت و استفاده از بخش خصوصی است.

وی یادآورشد: دولت محترم باید برای کوچک شدن حجم خود و واگذاری امور به بخش خصوصی گام اساسی بردارد در حالی که به این موضوع باور داریم اما در عمل هیچ نغییری دیده نمی شود لذا عزم و اراده و عمل در کار ضروری است.

ابوترابی فرد تصریح کرد: در سال ۸۹ میزان تراز بودجه جاری کشور ۴۶ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۰ حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و این بالا رفتن هزینه جاری نگران کننده است و نشان می دهد دولت به جای کوچک شدن بزرگتر شده است.

وی افزود: در شرایطی که اولین مشکل واحدهای تولیدی نبود نقدینگی است ما حجم زیادی از بودجه کشور را برای بزرگ کردن دولت هزینه کرده ایم در حالی که اگر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان از مجاری درست و قانونی به تولید تزریق می شد هم مشکل صنعت و هم اشتغال کشور حل شده بود.

هزینه های جاری منابع کشور را می بلعد

ابوترابی فرد تصریح کرد: هزینه های جاری کشور منابع ملی را می بلعد و در رضایت مردم هیچ نقشی ندارد و امسال بودجه شرکت های دولتی هم ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که امیدواریم برای کوچک شدن دولت اقدام جدی شود.

وی افزود: با افزایش هزینه های جاری و بلعیده شدن منابع کشور توسط دستگاه های اجرایی و حتی دست اندازی به منابع بانک مرکزی و افزایش بدیهی دولت نمی توان به رشد اقتصادی و تحول در تولید دست یافت.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با نگاه منطقی به واقعیت های کشور و داشتن دغدغه آینده فرزندان خود باید برای ایجاد اشتغال و رونق تولید با هماهنگی دولت و بخش خصوصی اقدام جدی کرد و اگر مردم و کارمندان اطمینان داشته باشند که برنامه دولت به کاهش تورم و یک رقمی شدن و حذف آن منجر خواهد شد با دولت همکاری خواهند کرد.

وی گفت: اراده نظام این است که ایران به یک کارخانه بزرگ تولید که بالاترین سطح اشتغال در منطقه را داشته باشد تبدیل شود و اگر عزم و اراده همه تحقق این موضوع بلاشد با مشارکت عمومی روبرو خواهیم شد.

ایران اقتصاد بزرگ منطقه خواهد شد

وی بیان کرد: این مسیر به طور قطع طی خواهد شد و در آینده نزدیک ایران اسلامی به یک اقتصاد بزرگ منطقه و قاره ای تبدیل خواهد شد و این راه را با کمک بخش خصوصی و دولت باید طی کنیم و بدانیم با داشتن نیروی انسانی ماهر، بسترسازی و زیرساختهای فراهم شده می توانیم در تولید ثروت گامهای موثری برداریم.

شورای گفتگو در رشد اقتنصادی نقش آفرین است

وی بیان کرد: شورای گفتگو در رسیدن ایران به جایگاه مهم اقتصادی منطقه نقش مهمی دارد و با حرکت در مسیر عقلانیت، دانش و علم می تواند گام های اساسی در این عرصه بردارد.

ابوترابی فرد تصریح کرد: با حمایت خوب استاندار قزوین و نمایندگان مردم استان شرایط خوبی فراهم شده تا قزوین بتواند در این عرصه به خوبی ایفای نقش کند و با ظرفیت های خوب فرهنگی، اقتصادی، علمی و اجتماعی این منطقه می تواند الگوی خوبی در کشور باشد.

در این مراسم لوح نقدیری از سوی رئیس اتاق بازرگانی ایران به پاس خدمات ارزشمند استاندار قزوین در حمایت از شورای گفتگو به مرتضی روزبه اهداء شد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =