قدیمی‌ترین مسجد اصفهان زیر تپه اشرف مدفون است

همه ما هنگام گردش در حاشیه زاینده رود از کنار تپه اشرف رد شده ایم؛ تپه‌ای که بناها و اشیای تاریخی بااهمیتی از دوران اشکانی و ساسانی مربوط به ایران باستان گرفته تا دوران اخیرتر افشاری در آن مدفون شده است.

مسوول مرکز باستان شناسی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان سپس درباره اهمیت تاریخی این تپه اظهار می‌کند: بر اساس کاوش هایی که صورت گرفته، وجود یک بنای سنگی بسیار معظم و حکومتی مربوط به دوره ساسانی در تپه اشرف ثابت شده است. در لایه‌های تحتانی تپه هم سکونت گاه‌های اولیه دوره اشکانی کشف شده که باید درباره آن‌ها مطالعه بیشتری انجام شود. از طرف دیگر در دو دوره دیلمی و افشاری ساخت و سازهایی بر روی سازه‌های دوره ساسانی صورت گرفته است. به طور کلی مطالعات بر روی این تپه در مرحله اولیه است و باید برای رسیدن به نتایج درست‌تر حفاری و فضاهای معماری مدفون در تپه بیرون کشیده شود. سفال‌ها و اشیای ارزشمند دیگری هم از دوره‌های اشکانی، ساسانی و اسلامی در این تپه پیدا شده است.

علمدار علیان اضافه می‌کند: اگر طرح سایت موزه وارد فاز اجرایی شود، حفاظت و امنیت این تپه هم برای جلوگیری از دزدیده شدن اشیای تاریخی آن تامین می‌شود. اجرای طرح سایت موزه بسته به سرعت تامین اعتبارات آن می‌تواند بین
۲ تا ۱۰ سال آینده انجام شود.

علیان درباره اهمیت تپه جی نیز بیان می‌کند: قدیمی‌ترین مسجد اصفهان زیر این تپه مدفون است که بزرگ‌ترین معضل کاوش آن، وجود دبیرستانی بر رویش است که باید مدیریت اداره کل میراث با آموزش و پرورش تعامل کند و با تامین محل جایگزین برای این مدرسه، امکان حفاری این تپه و کشف بقایای این مسجد تاریخی را فراهم کند.

در نهایت باید گفت که اصفهان در درجه اول شهری با اهمیت تاریخی و فرهنگی است که نباید این جنبه آن مغفول بماند. نکته مهم دیگر در این میان به وجه درآمدزایی این موضوع برمی گردد. استفاده از پتانسیل های تاریخی اصفهان می‌تواند مخاطب زیادی جذب کند و در آینده نزدیک می‌توان به فکر کسب درآمد از این پتانسیل‌ها بود. اتفاقی که قطعا درباره تبدیل تپه اشرف به سایت موزه هم می‌تواند رخ دهد و سرمایه‌گذاری بر روی این موضوع قطعا می‌تواند به جذب گروه جدیدی از گردشگران به اصفهان کمک کند.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =