ایسنا نوشت:

روزنامه دیلی میل در گزارشی از جزئیات زندگی پادشاه جدید عربستان پرده برداشت و گفت که وی از جنون و آلزایمر رنج می‌برد و در زمان حمله شوروی به افغانستان از مجاهدین حمایت مالی می‌کرد و پسر وی نیز اولین مسلمانی است که به فضا رفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه دیلی میل گزارش داد، سلمان بن عبدالعزیز تنها یک سال پس از تصدی مقام ولیعهدی جای ملک عبدالله را گرفت. این در حالی است که وضعیت پادشاه جدید 79 ساله نیز که پدر 13 فرزند از سه همسرش است، چندان تعریفی ندارد. سلمان چهره‌ای محافظه کار است که نمی‌توان اقدامات وی را با ملک عبدالله میانه‌رو مقایسه کرد و نگرانی‌ها درباره وضعیت جسمانی‌اش بالا گرفته است. سلمان سالخورده از سال گذشته عمده مسئولیت‌های ملک عبدالله را که از ذات‌الریه درگذشت به عهده گرفته بود. علاوه بر جنون و آلزایمر، گفته می‌شود که وی بیماری‌های دیگری نیز دارد و سابقا دست کم یکبار سکته کرده است و به همین دلیل دست چپش کارایی چندانی ندارد. آل سعود برای اینکه از ادامه سلطنت خانواده خود اطمینان حاصل کند، در فوریه 2013 شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز را به عنوان ولیعهد ولیعهد معرفی کرده بود و پس از سلمان جای وی را خواهد گرفت. شاهزاده مقرن 71 ساله در دانشکده نیروی هوایی سلطنتی انگلیس تحصیل و در سمت‌های معاون دوم نخست وزیر و مدیر آژانس اطلاعات عربستان خدمت کرده است.

ملک سلمان در کنار آمریکایی‌ها برای حمایت از شبه نظامیان افغانستان موسوم به مجاهدین پول جمع آوری می‌کرد. دکتر کریس دیوید سون، کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه می‌گوید: شاهزاده سلمان قطعا یکی از کسانی است که برای مجاهدین پول جمع می‌کرد اما واضح است که این اقدامات در هماهنگی با سیاست آمریکا بود. این اقدامات پیش از وقوع اختلاف میان مجاهدین و تشکیل القاعده روی داد.

بین سال‌های 1998 تا 2003 وی ریاست کمیته‌ای را برعهده داشت که به مبارزان فلسطینی نیز حدود 53 میلیون پوند پرداخت کرد.

از سوی دیگر، پسر دوم پادشاه جدید با نام شاهزاده سلطان بن سلمان اولین عرب با خون سلطنتی و اولین مسلمان است که به فضا رفت. وی در ژوئن 1982 با شاتل ریکاور به فضا اعزام شد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =