ایرنا نوشت:

شماری از محققان و فعالان مدنی شامگاه جمعه در نشستی در لندن، از پدیده 'نئوجهادیسم' به عنوان یک حرکت انحرافی و برآمده از رویدادهای اخیر منطقه و تحریف نظریه جهاد در اندیشه اصیل اسلامی یاد کردند.
'نئوجهادیسم'، حرکتی انحرافی از نظریه جهاد در اندیشه اصیل اسلامی است
به گزارش ایرنا، رییس موسسه 'امور راهبردی اسلام' در انگلیس در این نشست که تحت عنوان 'بازاندیشی افراط گرایی' و با هدف بررسی تفاوت میان جهاد اسلامی و افراطی گری برگزار شد، ضمن اشاره به تاریخ صدر اسلام و ایدئولوژی جهاد در اندیشه دینی گفت: 'نئوجهادیسم' یک پدیده منحصر به فرد در قرن بیست و یکم است که صرفا جنبه نظامی دارد.

'اسامه بات' با برشمرده ویژگی های پدیده نئوجهادیسم عنوان کرد این پدیده بر پایه فرقه گرایی و ایدئولوژی فرامنطقه ای دینی و مبتنی بر اندیشه نظامی است.

وی با بیان تحولات ژئوپلتیک منطقه خاورمیانه در 15 سال اخیر، افزود: نئوجهادیسم پایه های اصیل فکری ندارد وهدف آن، تصرف اراضی جغرافیایی با اهرم جنگ و به منظور استقرار حکومت به اصطلاح دینی است.

'عبدالله انس' از نیروهای جهادی افغانستان از دیگر سخنرانان این کنفرانس، فلسفه جهاد دینی را موضوعی پیچیده دانست که نیازمند روشنگری علمای دین و بحث های عمیق دینی است.

وی با بیان اینکه بحث جهاد در مسیر زایش در فرهنگ غرب است، گفت: مفهوم بسیاری از احکام دینی در طول تاریخ تغییر کرده اند و اکنون برای فهم دقیق آنها ، نیازمند روشنگری توسط علمای دینی هستیم.

عبدالله انس با اشاره به وظیفه خطیر رهبران دینی و انتقاد از بعضی از کشورهای عرب گفت: اکنون این وظیفه رهبران اسلامی است تا با روشنگری عالمانه، راه را برای پیروان خود روشن سازند و با آگاهی از اوضاع سیاسی روز، دستورات صحیح را برای مقلدین خود تبیین نمایند.

وی همچنین با انتقاد از راه حل مبارزه نظامی غرب علیه پدیده افراط گرایی ، تصریح کرد: ذات جهاد از آنچه غرب آن را تروریسم می خواند متفاوت است و این تصور اشتباه سبب شده است که جامعه اسلامی در مظان اتهام واقع شود.

دکتر 'رضوان صابر' یک کارشناس در امور ضد تروریسم و استاد دانشگاه 'سیتی ' نیویورک نیز در این نشست گفت: هراس غرب از اسلام نظامی یا همان جهاد است، بدین دلیل که: اسلام نظامی قائم به فرد نیست و لذا با نبرد علیه آن، کاملا ریشه کن نمی شود، اسلام نظامی یک جریان فرا منطقه ای است و محدود به یک محدوده جغرافیایی نیست و نهایتا اینکه اسلام نظامی آمیخته با خشونت است در حالی که اسلام سیاسی چنین نیست.

وی بسیاری از قوانین ضد تروریستی غرب را ناشی از عدم آگاهی آنها نسبت به مبانی دینی دانست و افزود: ویژگی این قوانین، سبب استمرار فضای جنگ و ایجاد رعب و وحشت در جامعه می شود.

دکتر رضوان صابر ادامه داد: متاسفانه به دلیل اینکه دائما دولت های غربی یک تصویر واهی از حریف خود ترسیم می کند، قوانین ضد تروریستی تاکنون ناکارآمد بوده و در این مدت نیز اثر بخش نبوده اند.

موسسه امور راهبردی اسلام در انگلیس هدف از برگزاری این نشست را تبیین درست مفهوم اصیل جهاد با توجه به واقع اخیر در خاورمیانه و سوء استفاده گروه های تروریستی و افراطی از این مفهوم برای پیشبرد مقاصد شان تحت عنوان ' نئو جهادیسم' عنوان کرد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =