واحدمرکزی خبر نوشت:

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه پیشنهاد صلح جدید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اوکراین را طرحی برای اشغالگری نظامی خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سامانتا پاور به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت :« این طرح به دنبال مشروعیت بخشیدن به اقدامات جدایی طلبان در سپتامبر گذشته و همچنین حضور نیروها و تجهیرات روسی در خاک اوکراین خواهد بود».
پاور طی نشست ویژه 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص اوکراین، گفت :« بگذارید پرده از روی طرح صلح پوتین کنار بکشیم و آن را یک طرح اشغالگری روسیه بخوانیم ».
پوتین این پیشنهاد را هفته گذشته برای پایان دادن به مناقشه اوکراین که از آوریل گذشته به کشته شدن بیش از 4800 نفر منجر شده است، به پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین ارائه کرد. با این حال، مسکو روز یکشنبه اعلام کرد پوروشنکو این طرح را رد کرده است.
سخنگوی پوتین گفت این پیشنهاد آتش بسی را بین نیروهای دولتی اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب در جنوب شرقی این کشور و اقدام دو طرف به عقب کشیدن توپخانه سنگین خواستار است.
سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت این طرحی است که « روسیه را از تعهدش در مینسک برای خارج کردن جنگجویان خود و بازگرداندن کنترل مرز بین المللی به اوکراین، رها می سازد ».
وی افزود :« پوتین بارها با یک دست شاخه زیتون را پیش آورده، در حالی که با دست دیگر موشک های گراد و تانک ها را عرضه می کند ».
پاور به طرح صلح توافق شده در مینسک، پایتخت بلاروس، در سپتامبر گذشته بین اوکراین، روسیه و رهبران جدایی طلبان طرفدار روسیه برای پایان دادن به جنگ اشاره می کرد.
ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد کیف را عامل افزایش اخیر در خشونت ها خواند.
ریموندا مورموکایته سفیر لیتوانی در سازمان ملل متحد اعلام کرد :« نیات روسیه برای بازنویسی موافقتنامه های مینسک به شیوه ای که دستاوردهای سرزمینی جنگجویان را می پذیرد و به آن مشروعیت می بخشد، حاکی از حمایت کامل کرملین از این جنایتکاران است ».
مارک لیال سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد به انتقاد از مسکو پیوست و از مسکو خواست استفاده از کاروان های بشردوستانه برای عرضه تسلیحات به شورشیان در شرق اوکراین را متوقف کند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص اوکراین به بن بست رسیده است؛ موضوعی که ده ها بار از بهار گذشته در خصوص آن بحث کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =