ایرنا نوشت:

 ویاچسلاو ماتوزوف از دیپلمات های ارشد و پیشین روسیه تاکید کرد: حفظ روابط با ایران به عنوان یک قدرت بزرگ منطقه ای به نفع مسکو است.

 به نقل از رسانه های روسی، ماتوزوف روز چهارشنبه با اشاره به امضای موافقت نامه همکاری تسلیحاتی میان ایران و روسیه یادآور شد: این موافقت نامه در جریان سفر سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه به ایران امضا شد و برای دو کشور اهمیت فراوان دارد.

وی یادآور شد: همکاری های ایران و روسیه در حوزه فنی-نظامی علیه هیچ کشوری هدف گیری نشده است.

ماتوزوف درباره اجرای قرارداد تحویل مجموعه پدافند هوایی اس-300 به آنچه محدودیت های ناشی از قطعنامه های شورای امنیت درباره ایران خواند، اشاره کرد و گفت: البته تفسیر این قطعنامه ها متفاوت است و سامانه پدافند هوایی اس-300 با برد دویست تا سیصد کیلومتر جزو تسلیحات دفاعی محسوب می شود و منعی برای تحویل آن وجود ندارد. .

وی یادآور شد: عدم اجرای قرارداد فروش اس-300 به ایران بر اثر فشارهای آمریکا بر روسیه در دوره ریاست جمهوری دمیتری مدودف انجام گرفت و وی در برابر فشارهای آمریکا عقب نشینی کرد.

رییس گروه دوستی روسیه و کشورهای عربی درباره روابط ایران و روسیه و موضع گیری دو کشور علیه آمریکا اظهار کرد: ایران قدرت بزرگ منطقه ای است که در مرزهای جنوبی روسیه قرار دارد و به همین دلیل به نفع مسکو است که روابط حسن همجواری با تهران داشته باشد.

دیپلمات ارشد پیشین روسیه گفت: همکاری بین ایران و روسیه علیه هیچ کشوری از جمله آمریکا، اروپا و کشورهای عربی نیست.

کارشناس روس گفت: روسیه برای روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم اهمیت فراوان قائل است و به حفظ آن می کوشد.

گفتنی است: « سرگئی شویگو » وزیر دفاع فدراسیون روسیه روز دوشنبه در سفر به ایران با « حسین دهقان » وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.در جریان این سفر توافقنامه نظامی و دفاعی میان مقامات دفاعی دو کشور به امضا رسید.

در این توافقنامه، بر مقابله با تروریسم، تجزیه طلبی و افراط گرایی، منافع دو کشور و ارتقا و بسط سطح همکاری ها برای تامین صلح و امنیت منطقه تاکید شده است. دو کشور توافق کردند در زمینه های نظامی و فناوری های نظامی همکاری ها را شتاب بخشیده و در ارتقای توان دفاعی دو کشور موثر باشند.

قرارداد تحویل سامانه دفاعی موشکی اس 300 بین ایران و روسیه در سال 2005 امضا شد ‏که پول این قرارداد از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده و بخشی از کارهای مربوط به اجرایی شدن ‏قرارداد هم انجام شده بود.‏

با این حال اجرای این قرارداد به بهانه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل در سال 2010 از سوی روسیه به حالت تعلیق در آمد که در پی آن جمهوری اسلامی ایران، روسیه را به نقض پیمان متهم و به طرح شکایت در مجامع بین المللی پرداخت.

علاوه بر جمهوری اسلامی، بسیاری از مقامات روسیه نیز اذعان دارند که موشک اس 300 بدلیل ماهیت دفاعی خود، مشمول تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل نمی شود.

 

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    3 0
    روس ها پول میگیرند و به عهد وفا نمیکنند همین