ایرنا نوشت:

حدود 40 ماه جنگ ضد تروریستی در کشورهای سوریه، عراق و لبنان، ماهیت بسیاری از بازیگران منطقه ای و بین المللی را برای جهانیان آشکار ساخته و اکنون ملت ها و تحلیلگران مستقل می دانند که آدرس ها و کانون های آتش کجا قرار دارند.

اکنون جبهه ها و صف بندی ها کاملا قابل شناسایی است و در شرایطی که جبهه تروریسم بین المللی در خاورمیانه با شکست های پیاپی 'داعش' و سایر گروههای تروریستی در عراق و سوریه در آستانه فروپاشی قرار گرفته، تکاپوی بزرگ برای جلوگیری از نابودی کامل این گروهها کلید خورده است.

نیروهای منطقه ای و بین المللی که به صورت مستقیم وارد این طرح شده اند را می توان به ترتیب زیر دسته بندی کرد.

* رژیم صهیونیستی

حمله اسراییلی ها به 'قنیطره' و به شهادت رساندن نیروهایی که در حال زدن 'تیر خلاص به پیشانی' تروریسم بودند را می توان تازه ترین تلاش در چارچوب طرح نجات تروریسم منطقه تلقی کرد.

صهیونیست ها پیش از این در تابستان گذشته نیز در بحبوحه هجوم بزرگ داعش به عراق و درحالی که نیروهای ضد تروریستی منطقه برای مقابله با آن جریان متوجه عراق بودند، با حمله به 'غزه' تلاش کردند، نیروهای مقاومت را درگیر چند جبهه در آن واحد کنند تا مجاری تنفسی داعش بسته نشود.

حالا این رژیم سعی دارد با ایجاد یک منازعه تعمدی، مسیر نبرد علیه تروریسم در منطقه را منحرف کند تا شاید بخشی از نیروهای مقاومت مجبور شوند در یک جبهه جدید درگیر شوند و در نهایت گروههای تروریستی فرصت بازسازی دوباره بیابند.

* نفت

بازی با قیمت نفت از دیگر تلاش های منطقه ای - بین المللی است که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران مستقل، جریانی است که با هدف نجات داعش و دیگر گروههای تروریستی منطقه شکل گرفته است.

دولت سعودی در حالی که برخی ها مدعی هستند خود یکی از اهداف گروههایی مانند داعش و 'القاعده' در منطقه است، به بهانه هایی که مضحک به نظر می رسد، در طرح کاهش قیمت جهانی نفت در هفته های اخیر فعالانه مشارکت کرد تا دولت های اصلی محور مقاومت ضد تروریستی منطقه را درگیر بحران های مالی کند.

برخی تحلیلگران در بغداد، معتقدند که 'کاهش جهانی بهای نفت' طرحی ضد ایرانی و عراقی به عنوان دو کشور اصلی محور مقاومت ضد تروریستی است که به تصور حامیان بین المللی و منطقه ای داعش، می تواند بر سرنوشت نبرد تاثیر بگذارد.

طرح کاهش بهای نفت در زمانی کلید زده شد که نیروهای مقاومت در عراق و سوریه به پیروزی های بزرگی دست یافتند و در عراق زنگ ها برای نبرد نهایی و عملیات آزادسازی 'موصل' به صدا در آمده است.

سعودی ها در حالی وارد این طرح ضد مقاومت و پر سروصدا شدند که مشارکت در ائتلاف به ظاهر ضد تروریستی به رهبری آمریکا نیز نتوانست چهره به شدت آسیب دیده ریاض، به دلیل حمایت های مستقیم و علنی از گروههای تروریستی را ترمیم کند.

* حملات تروریستی در فرانسه

فارغ از چند و چون ماجرای فرانسه و علل و ریشه های آن، یک عملیات حمایتی از تروریسم در منطقه تلقی می شود. اول اینکه برای مدتی نگاه ها را از سطح منطقه و کانون اصلی جنگ به اروپا برد تا جهان اندکی از عمق فاجعه در خاورمیانه غافل شود و دیگر اینکه بهانه هایی جدید برای مشروعیت بخشیدن به طرح 'اسلام هراسی' و 'مسلمان گریزی' در غرب ایجاد کرده است ، بدون اینکه ریشه ها، عوامل و نیروهایی که در قدرت گیری گروههای تروریستی نقش داشته و دارند، به ملت های جهان و اروپایی معرفی شوند.

* آمریکا و کنگره

شاید عجیب ترین و پیچیده ترین بخش این ماجرا مربوط به نوع و روش بازی آمریکایی ها در تحولات خاورمیانه باشد. شعارها و بیانیه ها از مبدا واشنگتن و کاخ سفید، بعضا دارای رویکرد ضد تروریستی است، اما عملکردها در قبال تحولات عراق و سوریه حاوی پیام های دیگری برای مردم منطقه است.

اولین نکته ورود دیر هنگام و با شرط و شروط آمریکا برای مقابله با داعش در عراق در تابستان گذشته است، بطوری که بیش از یک ماه طول کشید تا مانورهای این کشور در منطقه شروع شود و آن هم پس از تهدید 'اربیل' از سوی داعش بود و حتی نبردها در دروازه های 'بغداد' نیز واشنگتن را نگران نکرد.

آمریکایی ها زمانی که داعش به دروازه های بغداد نزدیک شده بود، در میان ناباوری کمک به دولت عراق را مشروط به کناره گیری 'نوری المالکی' نخست وزیر وقت کردند.

نکته دوم، امتناع و امساک از تحویل تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز ارتش عراق در چارچوب قرارداد امنیتی دو کشور، در هنگامه تهدید داعش بود و در مقابل این کشور بدون موافقت دولت مرکزی عراق اقدام به ارسال سلاح و تجهیزات برای نیروهای منطقه اقلیم کردستان عراق کرد.

این رویه اکنون نیز در سیاست آمریکایی عراق جاری است بطوری که یک هیات از استان 'الانبار' عراق به واشنگتن رفت که هدف از این سفر، تسلیح عشایر منطقه بود، البته بازهم خارج از نظام دولت مرکزی و موافقت بغداد.

این سیاست آمریکایی در عراق مغایر ضرورت هایی همچون همگرایی و وحدت و انسجام ملی در این کشور است و به علاوه دولت مرکزی را با چالش های بیشتری در آینده روبه رو خواهد ساخت و شاید هم 'پازل های فروپاشی' و 'تقسیم عراق' را تکمیل می کند.

سومین موضوعی که به ویژه در عراق بطور جدی تردید برانگیز تلقی می شود، بحث حضور هوایی آمریکایی ها در مقابله دولت عراق با تروریست ها است.

آمریکایی ها با تشکیل یک ائتلاف بین المللی با حضور 70 کشور از جهان و منطقه سر و صدای زیادی به راه انداختند که به نظر می رسد هدف اصلی آن، القای قدرت تصنعی داعش و ایجاد هراس میان ملت های منطقه بود، چرا که وقتی 70 کشور علیه یک گروه تروریستی بسیج می شوند، بدون نیاز به مقدمه معنایی جز این ندارد که این گروهی قدرتمند است و بدتر از آن طولانی شدن جنگ که به این موضوع دامن می زند. بنابراین، واشنگتن با این اقدام خود از داعش یک قدرت مافوق بین المللی ساخت.

اما موضوع به همین جا ختم نشد، چرا که آنها از زمان اعلام رسمی آغاز عملیات هوایی علیه داعش، بارها مواضع نیروهای ضد داعش را در مناطق مختلف عراق بمباران کرده و همواره آن را سهوی و اشتباهی عنوان کرده اند .

در ادامه ماجرا بحث پرتاب محموله های غذایی، سلاح و تجهیزات توسط هواپیماهای آمریکایی برای داعش، به رسانه های عراقی کشیده شد که عراقی ها ابتدا سعی داشتند از کنار آن عبور کنند، اما فیلم و تصاویر متعددی از این اقدام آمریکایی ها در شبکه های اجتماعی دست به دست شد تا دیگر قابل انکار نباشد.

* ورود کنگره به ماجرا

هیاهوی جدید علیه ایران در کنگره آمریکا، اگرچه نشانگر بروز دشمنی و کینه برخی جریان ها و گروههای قدرت در سایه علیه ایران اسلامی است، اما سوال مهم این است که در روزهای اخیر این تحرکات با چه اهدافی کلید خورده است.

اگر چه به نظر نمی رسد این سروصداها و تحریم های جدید مورد نظر تندروها در واشنگتن این بار به سرانجامی برسد، چرا که حتی خود مقامات آمریکایی هم می دانند که امروز جهان زیر بار سیاست های یکجانبه گرایانه واشنگتن نمی رود و تحریم های جدید تنها به داخل آمریکا و به ضرر اقتصاد این کشور محدود خواهد شد، اما هدف اصلی این تحرکات چیست، به ویژه با توجه به همزمانی این تحرکات با عملیات اسراییلی ها در جنوب سوریه و به تشنج کشیدن مرزهای لبنان.

با این حال حرکت جدید در کنگره آمریکا را چگونه باید ارزیابی کرد، چگونه می توان به سووالات در خصوص رفتارهای حاکمیتی در آمریکا پاسخ داد، آیا در صحنه تصمیم گیری آمریکا و در بافت قدرت این کشور، شکاف بزرگی ایجاد شده و جنگ قدرتی در جریان است، یا اینکه جریان هایی خارج از کنترل حاکمیت این کشور در صحنه های بین المللی، به صورت خودسرانه عمل می کنند.

باور اینکه سیاست حاکمیتی آمریکایی ها، حمایت از داعش و سایر گروههای تروریستی باشد، کمی سخت به نظر می رسد، به ویژه آنکه آنها بهتر از هر کس دیگری در جهان و به ویژه در غرب می دانند که اشاعه تروریسم در خاورمیانه، سرانجام دامن خود آنان را خواهد گرفت و آمریکایی ها در این خصوص بیش از آنچه گفته می شود، آسیب پذیر هستند و شاهد آن برج های دوقلو است.

شاید آمریکایی ها قصد داشته باشند، از مهره گروههای تروریستی برای تامین منافع خود در منطقه بهره ببرند، اما قطعا می دانند که این تحرکات نمی تواند محور مقاومت ضد تروریستی را متوقف کند و جلوی زنجیره پیروزی ها را بگیرد و باز قطعا می دانند که پژواک این سیاست ها و رفتارها را در خارج از منطقه خواهند دید.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =