لاریجانی:حادثه اخیر تروریستی در سوریه ارتباط رژیم صهیونیستی با تروریست‌ها را مکشوف کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم اردبیل در تاریخ ایران اثرگذار بوده‌اند، گفت: یکی از برنامه‌های سفر به این استان، بررسی مسائل و برنامه‌های توسعه‌ای استان است.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی امروز (سه‌شنبه 30 دی‌) در بدو ورود به فرودگاه اردبیل در جمع خبرنگاران، گفت: ابتدا سلام دارم به مردم شریف، ولایتمدار، متدین اردبیل که در تاریخ ایران تاثیرگذار بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این سفر با مدیران اجرایی استان و نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی درخصوص مسائل و برنامه‌های توسعه‌ای استان مذاکراتی انجام می‌گیرد، همچنین در مراسم عملیات اجرایی پروژه مهمی که در استان قرار است شروع به کار کند، حضور خواهیم یافت.

وی درخصوص سفرش به کشور ترکیه نیز گفت: در اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی شرکت خواهیم کرد که یکی از موضوعات مهم آن درباره مخاطرات قرن بیست‌ویکم پیش‌روی کشورهای اسلامی است.

دکتر لاریجانی افزود: با توجه به بحران‌های موجود در کشورهای اسلامی در مجمع اتحادیه که روسای پارلمان‌های کشورهای اسلامی حضور دارند، فرصتی فراهم می‌شود که در رابطه با بحران‌های موجود مانند اقدامات تروریستی که اخیراً در منطقه صورت گرفته، مذاکراتی انجام و راه‌حل‌هایی برای رفع آنها اتخاذ شود.

حادثه اخیر تروریستی، ارتباط رژیم صهیونیستی با تروریست‌ها را کاملا مکشوف کرد

وی همچنین گفت: حادثه اخیر تروریستی، ارتباط رژیم صهیونیستی با تروریست‌ها را کاملا مکشوف کرد و ضروری است این عملیات تروریستی مورد توجه قرار بگیرد و نوع معادلات پنهان را در این زمینه دقیقاً بررسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین در سفر به کشور ترکیه، دیدارهایی با روسای مجالس کشورهای اسلامی خواهیم داشت و درخصوص برخی مسائل حاشیه‌ای درباره سازمان اتحادیه مجالس مذاکراتی صورت خواهد گرفت.

لازمه دستیابی به اقتصاد برون‌گرا، توجه و رونق صادرات است/اداره امور جاری کشور با منابع نفتی هنر نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز عمليات اجرايي دهکده تخصصي انرژي و فرآورده هاي نفتي ساوالان با تاکید بر اینکه برای دستیابی به اقتصاد برون‌گرا، باید در کنار تولید به بخش صادرات نیز به‌عنوان پشتوانه توجه شود، گفت: باید با ساماندهی و تقویت سرمایه بانک‌ها زمینه ارائه تسهیلات به بخش تولید و صنایع فراهم شود.
وي همچنين گفت: افتخار دارم که در جمع مردم ولایتمدار و شریف استان اردبیل حضور یابم و همچنین از مجری این مراسم که اشعار زیبایی قرائت کردند، تشکر می‌کنم که این نشان از قدمت فرهنگ و تفکر استان اردبیل دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان اردبیل حق بزرگی به گردن ایران دارد و حرکت عمیقی در تاریخ از لحاظ سیاسی و دینی رقم زده، نام اردبیل به‌عنوان پایگاه عمیق تفکر و سیاست می‌درخشد و حضور عالمان،‌ دانشمندان و روشنفکرانی مانند مقدسی اردبیلی گویای سطح بالای تفکر، عرفان و سیاست در این منطقه است که باید قدر این نعمات را تمامی مردم مخصوصاً اهالی اردبیل بدانند.

باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت مناطق و استان‌های مرزی سوق داد

وی تصریح کرد: وجود علمای بزرگی مانند آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله حاتمی و حجت‌الاسلام عاملی و همچنین نمایندگان مجلس پرتحرک و متخصص، برای این استان نعمت است که زحمات زیادی برای مردم این استان می‌کشند.

دکتر لاریجانی گفت: استاندار اردبیل توضیحاتی درباره طرح‌های استانی و طرح ساوالان ارائه کرد که نشان از اهمیت طرح مذکور است، ایران از مزیت وجود منابع طبیعی مانند نفت و گاز برخوردار بوده که باید به آن توجه شود، نمی‌توان عنوان کرد که در گذشته به صورت متوازن در این زمینه کار شده، اما در سال‌های اخیر تلاش زیادی مانند پروژه ساوالان برای سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه پیشنهادات استاندار برای توسعه این استان قابل توجه است، ادامه داد: باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت مناطق و استان‌های مرزی سوق داد و در زمینه تسهیل در ارائه وام‌های بانکی و مشوق‌های مالیاتی اقدامات لازم صورت گیرد. البته در قانون خروج از رکود که اخیراً به تصویب مجلس رسید و امیدوارم مورد تایید شورای نگهبان نیز قرار بگیرد، به صنایع از لحاظ تخفیف و بخشودگی‌های مالیاتی توجه ویژه‌ای صورت گرفته، اما در زمینه ارائه تسهیلات آسان بانکی، باید تدابیری اندیشیده شود.

مهمترین مسئله کشور رونق تولید است

وی با تاکید بر تقویت محور تولید در کشور، گفت: در بودجه سال آتی و همچنین برنامه ششم توسعه باید به محور تولید توجه شود، شاید مهمترین مسئله کشور، رونق تولید است، بنابراین ذهن‌ها نباید متفرق شود. شاید از نظر اسناد بالادستی دچار انباشت شده‌ایم که ممکن است ذهن‌ها را متفرق کند.

لاریجانی تصریح کرد: معقول این است که با ارزیابی صحیح از تمامی شرایط مانند وضعیت مختصات محیطی و بین‌المللی و همچنین مزیت‌های موجود در داخل، به مهمترین مسئله کشور یعنی رونق بخش تولید پرداخته شود.

در سال‌های گذشته به دلیل سوءمدیریت و فشارهای بیرونی به موضوع تولید توجه جدی نشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های گذشته به دلیل برنامه‌ریزی نادرست، سوءمدیریت و فشارهای بیرونی، به موضوع تولید توجه جدی نشده، اما باید تاکید کرد که تولید علاج مشکلات است و اگر فرهنگ را تقویت می‌کنیم، می‌بایست به رونق تولید نیز توجه شود. برای دستیابی به اقتصاد پایدار و برون‌گرا باید همواره به موتور محرک تولید توجه شود که در تدوین بودجه 1394 و جلسات کمیسیون تلفیق با همیاری دولت می‌خواهیم در سال آینده گام‌هایی برداریم که اتکای بودجه جاری کشور از نفت کاهش یافته و درآمد حاصل از منابع نفتی به عمران و آبادانی کشور اختصاص یابد.

اداره امور جاری کشور با منابع نفتی هنر نیست

وی افزود: اداره امور جاری کشور با منابع نفتی هنر نیست، بلکه باید براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، اتکای بودجه را به نفت کاهش داد و به زمینه‌های دیگر درآمدزایی دست یافت.

ارائه مشوق‌های صادراتی ضروری است

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ارائه مشوق‌های صادراتی ضروری است، تاکید کرد: باید تسهیلات بانکی سامان یابد که البته در این زمینه تلاش شده که با تقویت سرمایه بانک‌ها، زمینه ارائه تسهیلات به بخش تولید و صنایع فراهم شود. همچنین باید به مشوق‌های واقعی صادرات نیز توجه لازم صورت گیرد. متاسفانه در گذشته گاهی اوقات به مشوق‌های صادراتی توجه و گاهی نیزتوجه نشد که این عدم ثبات صحیح نیست.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به اقتصاد برون‌گرا، باید در کنار تولید به بخش صادرات به‌عنوان پشتوانه‌ای کارآمد توجه شود، افزود: توجه به معادن نیز یک ضرورت است، بنابراین قانون معادن باید به درستی اجرا و نظارت‌های لازم در این بخش صورت گیرد و تسهیلات لازم اختصاص یابد تا از تمامی امکانات این حوزه استفاده شود.

وی با اشاره به ظرفیت استان اردبیل و دسترسی آن به بازارهای برون‌مرزی تصریح کرد: مسئولان استان اردبیل می‌بایست با تلاش و کوشش بیشتر زمینه ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را فراهم کنند. همچنین اگر طرح آمایش استان اردبیل به درستی آماده شود،‌ نمایندگان این استان در مجلس در جهت تحقق آن گام برمی‌دارند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    4 2
    اسراییل در تشکیل گروه های تروریستی نقش داشته دارد و خواهد داشت. شک نکنید. اصولا تروریسم سیاست راهبردی اسراییل است.
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    6 1
    حالا نمیشد بجای مکشوف همون کشف رو استفاده کنید؟