نوذر شفیعی: توهین به مقدسات پذیرفته نیست/ برخی در غرب به دنبال جنگ مذهبی هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، ضمن محکوم کردن اقدام موهن نشریه فرانسوی گفت: آزادی بیانی که مقدسات و هنجارهای سایر جوامع و ادیان را هدف قراردهد، آزادی بیان در هتک حرمت‌ها است و با واکنش‌های منفی مواجه می‌شود.

افسانه شیپوری: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، ضمن محکوم کردن اقدام موهن نشریه فرانسوی گفت: آزادی بیانی که مقدسات و هنجارهای سایر جوامع و ادیان را هدف قراردهد، آزادی بیان در هتک حرمت‌ها است و با واکنش‌های منفی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین نوذر شفیعی  در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، با انتقاد از اقدام موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو و توهین به پیامبر اسلام(ص)، گفت: آزادی بیان خوب است ولی آزادی بیانی که مقدسات، آداب ورسوم، فرهنگ ها و هنجارهای سایرجوامع و ادیان را هدف قرار دهد، در واقع آزادی بیان در هتک حرمت‌ها است.

وی با بیان اینکه هر جامعه‌ای بر پایه اعتقادات، ارزش‌ها و هنجارهایی استوار است، افزود: چنین اقدامات توهین آمیزی قطعا با واکنش منفی مسلمانان و سایرمذاهب مواجه می‌شود.

شفیعی اظهارداشت: اگراین پایه‌ها بر اساس یک دیدگاه شخصی، صنفی و یا گروهی در معرض اهانت قرار گیرد، شاهد تنش و تشنج در جوامع خواهیم بود و این تنش ها اصول و امنیت بین المللی را در معرض تهدید قرار می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: حمله به دفترنشریه شارلی ابدو در فرانسه ، صرف نظر از مسائل حاشیه ‌ای که جای بحث دارد یک عکس العمل است، لذا همه جوامع باید مراقب باشند که به ارزش های دیگران احترام بگذارند.

وی در ادامه گفت: آزادی بیان نباید بهانه ای برای توهین به مقدسات مسلمانان شود، آزادی بیانی که از سوی غرب بنیان سازی شده، به رفتارهایی منجر می شود که ستون جامعه را به لرزه در می آورد واین موضوع برای جامعه جهانی خطرناک است .

این کارشناس مسائل بین الملل درباره استانداردهای دوگانه حقوق بشری غرب نیز گفت: غرب خود را معیار قرار داده و دیگران را بر حسب این معیار می سنجد و درباره دیگران نسخه تجویز می کند و بر این باور است که سایر کشورها نیز باید این نسخه را بپذیرند، که این نوعی مطلق گرایی و ارجح دانستن خود بر دیگران است و قطعا مردود است.

وی افزود: تفاوت دیدگاه بین مکاتب فکری، عقیدتی و دینی مختلف وجود دارد، امروز اکثر کشورها بحث نسبی‌گرایی را پذیرفته ‌اند، یعنی پذیرفته اند که علایق، سلایق، فرهنگ ها، هویت ها، تمدن ها ، ارزش ها و باورهای مختلفی در این جهان وجود دارد و همه موظفند که به این مولفه ها و مقوله ها احترام بگذارند، بنابراین غرب نباید خود را مرکز و معیار برای سایرین قرار دهد.

شفیعی عصر حاضر را عصر ارتباطات و اطلاعات توصیف کرد و گفت: مردم درگوشه و کنارجهان به حق و حقوق خود آگاهند و رفتار تمدن ها و دولت ها را می بینند و مقایسه می کنند و اندیشه های فاشیستی، نژادپرستانه و رادیکالیسم را به خوبی تشخیص می دهند، پس غرب نمی تواند ارزش های حقوق بشری خود را به سایر کشورها تحمیل کند.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: هر جامعه ای برای خود تعریفی دارد و دراین تعریف خط قرمزهایی وجود دارد، عبور از این خطوط ، واکنش ها و حساسیت هایی را در پی دارد و تداوم این روندهای نژادپرستانه و دین محورانه می تواند تنش و تشنج در سطح بین الملل ایجاد کند.

وی در پایان گفت: متاسفانه همان طور که نظریه پردازان غربی هم به آن اشاره کردند، برخی در غرب به دنبال جنگ مذهبی هستند و با اقداماتی از قبیل توهین به مقدسات به دنبال ترویج جنگ تمدن‌ها و جنگ‌های مذهبی‌اند که این امر برای کل بشریت خطرناک است و همه را درگیر می‌کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =