فعالان سیاسی چه انتظار دیگری از معاون سیاسی جدید وزیر کشور دارند؟

ایرنا نوشت:

سرانجام پس از ماه ها انتظار و حدس و گمان، روز گذشته «محمد حسین مقیمی» به سمت معاونت سیاسی وزارت کشور منصوب شد. انتخابات مجلس شورای اسلامی و سر و سامان دادن به فعالیت های احزاب و تشکل ها از مهمترین مسایل پیش روی مقیمی در آینده نزدیک خواهد بود.

پس از آنکه «کاظم میرولد» بعد از هفت ماه حضور در سمت معاون سیاسی وزارت کشور، استعفا داد، فردی در این جایگاه قرار نگرفته بود و «حسینعلی امیری» سخنگوی این وزارتخانه سرپرستی معاونت سیاسی را برعهده داشت. تا اینکه دیروز «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور، مقیمی را به این سمت انتخاب کرد.

مقیمی پیش از انتخاب به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور، استاندار استان مرکزی بود. او پیش از آن نیز در سمت های چون معاونت عمرانی وزارت کشور، استانداری کرمانشاه ، استانداری خوزستان، سرپرستی شهرداری تهران، سرپرستی ستاد بازسازی و نوسازی مناطق جنگی و نمایندگی مردم خمین در مجلس شورای اسلامی خدمت کرده بود.

او در حالی به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور منصوب شد که این معاونت از مهمترین و حساس ترین بخش های این وزارتخانه محسوب می شود. انتخاب استانداران، برگزاری انتخابات های مختلف، نظارت بر کار احزاب، گروه ها و تشکل های سیاسی و تقسیمات کشوری زیر نظر این معاونت صورت می گیرد.

در متن حکم انتصاب محمدحسین مقیمی به معاونت و قائم مقامی وزارت کشور در امور سیاسی خطاب به وی آمده است: با عنایت به مراتب تعهد، درایت و تجارب ارزشمند به موجب این حکم جنابعالی را به سمت معاون و قائم مقام وزیر در امور سیاسی منصوب می نمایم. فراهم سازی مقدمات و شرایط برای برگزاری قانونی هر چه شایسته تر و باشکوهتر انتخابات پیش رو، پیگیری لایحه های پیشنهادی قانون احزاب و تقسیمات کشوری، پیگیری امور مربوط به فعالیت احزاب و جمعیت ها از جمله مواردی است که انتظار دارد در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و ماموریت های خطیر وزارت کشور در این حوزه نسبت به آن اهتمام و تلاش نمایید.

یکی از مهمترین وظایف این معاونت برگزاری و نظارت بر حسن اجرای انتخابات در کشور است. معاونت سیاسی به عنوان مجری انتخابات های مختلف در کنار شورای نگهبان قانون اساسی وظیفه ی برگزاری انتخابات، نظارت بر آن و جلوگیری از تخلف های انتخاباتی را بر عهده دارد.

در این زمینه گروه پژوهش و تحلیل خبری برای بررسی بیشتر اهمیت معاونت سیاسی و وظایف آن با چند تن از فعالان سیاسی گفت و گو کرد.


«حسین کنعانی مقدم» دبیر کل حزب «سبز» با اشاره به نقش مهم معاونت سیاسی وزارت کشور، گفت: از آنجا که معاونت سیاسی بر وظایف مهمی همچون برگزاری انتخابات و مسایل مهم امنیتی نظارت دارد می توان آن را مهمترین معاونت وزارت کشور نامید.

او در ادامه گفت: در دولت های قبلی، جناح سیاسی غالب همواره سعی داشت این معاونت را در اختیار داشته باشد و این کار موجب شد ما شاهد مشکلات فراوانی در این حوزه باشیم که مصداق های آن را می توان در دولت های اصلاحات و عدالت مشاهده کرد.

کنعانی مقدم در ادامه گذری بر وظایف مهم معاونت سیاسی زد و گفت: از آنجا که ما انتخابات مهمی همچون مجلس شورای اسلامی دوره ی دهم را پیش رو داریم و کلید این انتخابات از چند روز پیش از سوی وزارت کشور زده شد، باید معاونت سیاسی این وزارتخانه برنامه ریزی دقیقی برای انتخابات داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به نقش احزاب در ایجاد شور سیاسی در کشور گفت: یکی از مهمترین زمینه های برگزاری یک انتخابات پرشور حضور احزاب و تشکل های سیاسی در انتخابات است. از آنجا معاونت سیاسی وزارت کشور بر فعالیت احزاب و گروه های مختلف سیاسی نظارت دارد از این معاونت انتظار می رود در جهت وظایف قانونی و بدون نگاه سیاسی، به امور احزاب و تشکل های سیاسی سرسامان دهد.

دبیر کل حزب سبز در پاسخ به پرسشی در زمینه ی بازگشایی خانه احزاب و نقش معاونت سیاسی در این زمینه گفت: از وقتی که دولت تدبیر و امید سکان قوه مجریه را بر عهده گرفته اند ما چند جلسه را با وزیر و معاون سیاسی و امنیتی سابق وزارت کشور داشته ایم و تلاش های فراوانی برای بازگشایی این خانه شکل گرفت و روند امیدوار کننده بود ولی از آنجا که رسیدگی به امور احزاب و تشکل های سیاسی مستقیم زیر نظر معاون سیاسی وزیر کشور است تاخیر در این انتخاب موجب مسکوت ماندن بحث خانه احزاب شد.


«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به بلاتکلیفی معاونت سیاسی وزارت کشور در ماه های گذشته، گفت: به نظر من یکی از مهمترین دلایل شکل گیری این مساله، سهم خواهی اصلاح طلبان از رییس جمهوری بود.

ترقی در ادامه با اشاره به نقش مهم معاونت سیاسی وزارت کشور، گفت: برگزاری انتخابات به عنوان یک امر ملی از مهمترین وظایف این معاونت است.

او در ادامه یادآور شد: اینکه ما ادعا کنیم که با وجود معاونت سیاسی وزارت کشور خانه احزاب بازگشایی می شود یک کار اشتباه است زیرا احزاب خود باید دور هم گرده آمده و نسبت به بازگشایی آن اقدام کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا خانه احزاب توسط دولت قبلی تعطیل و یارانه احزاب قطع شد؟ گفت: درباره ی چرایی تعطیلی آن باید به تخلف اصلاح طلبان و تمام شدن مدت ریاست آنها بر خانه احزاب اشاره کنیم که موجب تعطیلی آن شد، ولی درباره قطع یارانه احزاب این مصوبه ی مجلس بود که دولت تنها آن را اجرا کرد.

او ادامه داد: احزاب مختلف در دولت تدبیر و امید جلساتی با رییس جمهوری و وزیر کشور داشته اند و همه بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که قانون فعلی احزاب جوابگوی وضعیت کنونی نیست و احزاب با تهیه ی یک پیش نویس به وزارت کشور خواستار تجدیدنظر در قانون فعلی احزاب شدند و این پیش نویس از طریق وزارت به مجلس فرستاده شده و در انتظار تصویب مجلس است.


«محمدرضا راه چمنی» دبیر کل حزب «وحدت و همکاری ملی» هم با اشاره به وظیفه ی مهم محمد حسین مقیمی به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور، گفت: از آنجا که معاونت سیاسی وزارت کشور مسوول برگزاری انتخابات های مختلف در کشور است این مساله موجب می شود حساسیت بر روی این جایگاه بیشتر باشد و کسی که در این پست قرار می گیرد باید شخصیتی فراجناحی باشد.

راه چمنی یکی دیگر از دلایل حساس بودن جایگاه معاونت سیاسی وزارت کشور، نظارت بر کار احزاب دانست و گفت: معاونت سیاسی باید تمام برنامه های احزاب و تشکل ها را زیر نظر داشته باشد و برای برگزاری همایش یا نشست های سیاسی مجوز صادر کند؛ بنابراین فراجناحی بودن باید از خصوصیات اصلی معاون سیاسی وزیر کشور باشد.

او پیدا کردن شخصی که دارای تمامی ویژگی های ذکر شده باشد یکی از مهمترین دلایل دیر معرفی شدن معاون سیاسی وزیر کشور دانست.

دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی در ادامه با اشاره به نقش مهم معاون سیاسی در ایجاد وحدت،گفت: با توجه به اینکه این معاونت نقش پررنگی در انتخاب استانداران، برگزاری انتخابات و دادن مجوز برای برگزاری همایش های سیاسی دارد می توان گفت این وظایف وی نقش مهمی در وحدت ملی و وحدت بین احزاب و جناح های سیاسی دارد.


انتصاب مقیمی به سمت معاون سیاسی وزارت کشور پس از آن صورت می گیرد که وزیر کشور 22 دی ماه در جمع معاونان سیاسی و امنیتی استانداری های مختلف کشور از کلید خوردن انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نیز انتخابات مجلس خبرگان در وزارت کشور خبر داد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در این نشست با بیان اینکه کلید انتخابات آینده در وزارت کشور با هدف صیانت از حق الناس و مراقبت از اجرای دقیق قانون و رفتارهای خودمان از هم اکنون زده شده است، در عین حال خطاب به معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور گفت: ما هیچ دِینی به هیچ کس نداریم؛ نه به جریانات سیاسی، نه به افراد و نه به گروه های سیاسی.

وزیر کشورهمچنین خطاب به معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری های سراسر کشور توصیه کرد که از انجام هر گونه اقدام شبهه برانگیز در انتخابات بپرهیزند.

نظر به اهمیت جایگاه معاونت سیاسی در وزارت کشور، کسی که عهده دار این سمت است باید یک دید ملی و فراجناحی به مسایل مختلف بخصوص در حوزه ی احزاب و برگزاری انتخابات های مختلف داشته باشد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی (دوره دهم) به عنوان یکی از مهمترین انتخابات های کشور، سال آینده برگزار می شود و نتیجه ی این انتخابات هم برای مردم و گروه ها و هم برای ارکان مختلف حاکمیت از اهمیت ویژه یی برخوردار است. نباید فراموش کرد که لازمه ی برگزاری چنین انتخاباتی ایجاد یک فضای رقابتی است که این فضا می تواند از سوی احزاب کشور ایجاد شود. احزاب به عنوان موتور محرکه ی انتخابات در جامعه شناخته می شوند، ولی مدت زمانی است که این تشکل های سیاسی به دلایل مختلف در سردرگمی به سر می برند؛ بلاتکلیفی «خانه احزاب» که شامل احزاب اصلی در کشور می شود، از جمله نمودهای این سردرگمی است.

هر چند که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فضا برای فعالیت های سیاسی باز و رییس دولت و وزیر کشور جلسات مختلفی را با فعالان سیاسی داشتند، ولی با وجود این تلاش ها بحث بازگشایی خانه احزاب هنوز به عنوان یک مساله باقی مانده است. بسیاری از فعالان سیاسی در این زمینه از مقیمی به عنوان سکاندار جدید معاونت سیاسی وزارت کشور انتظار دارند که نسبت به احزاب و مشکلات آنها توجه ویژه یی داشته باشد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    1 0
    انتظار ما تنها عدالت است ... فقط میخوایم به نظر مردم اهمیت بده همین ... انتظار زیادی که نیست؟؟؟