ولایتی: اهانت به مقدسات مسلمانان ناشی از عجز توهین‌کنندگان است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: حمله به نشریه فرانسوی مانند هر اقدام تروریستی دیگری محکوم است و در صورتی که این امر نیز بهانه‌ای برای تکرار اهانت‌ها به اسلام باشد از سوی مسلمانان محکوم است.

به گزارش ایسنا پس از دیدار هیأت چینی که عصر یک‌شنبه با علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل این مرکز صورت گرفت اعضای هیأت به همراه ولایتی در جمع خبرنگاران حضور یافته و به سوالات خبرنگاران در خصوص این دیدار پاسخ دادند.

ولایتی گفت:‌ در این دیدار در رابطه با احیا و بازنگری جاده ابریشم با توجه به نیازهای عصر حاضر و همکاری‌های دو کشور در این رابطه صحبت شد و طرف چینی بر این که ایران می‌تواند نقش زیادی در این زمینه داشته باشد تاکید کرد. اعلام کردیم با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که به نوعی چهارراه ارتباطی در منطقه محسوب می‌شود می‌توانیم بحث احیای جاده ابریشم را بررسی کنیم.

او خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحث انجام شده در دیدار با هیأت چینی تحولات در منطقه بود که طرف چینی اعتقاد داشت که ایران کشوری با ثبات بوده و می‌تواند به ثبات در منطقه نیز کمک کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به گفت‌وگوهای انجام شده در زمینه توسعه همکاری‌های ایران و چین در راستای پیمان همکاری‌های شانگهای گفت:‌ حجم تعاملات ایران و چین در سال 2014 به 52 میلیارد دلار رسیده است و هم‌چنین بر این باوریم که ظرفیت‌های موجود برای همکاری های دو کشور وجود دارد.

ولایتی خاطرنشان کرد:‌ طبق گفته‌های هیأت چینی دولت چین به دنبال برقراری روابط راهبردی و استراتژیک با ایران است و جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر استقبال می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 و حاشیه‌سازی‌هایی که در خصوص این دیدار (قدم زدن ظریف و جان کری) صورت گرفته است نیز تصریح کرد: مذاکرات میان ایران و 1+5 آغاز شده و ادامه دارد و همان‌طور که آقای عراقچی اعلام کردند امیدواریم طی این مذاکرات دو طرف گام‌های سازنده‌ای بردارند. علاوه بر این باید بگویم مذاکره‌کنندگان ما هم‌چنان مثل گذشته در چارچوب تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند و در این صورت مسیر تیم مذاکره کننده ما مورد قبول مقام معظم رهبری و مردم ما خواهد بود چرا که آن‌ها هم‌چنان بر حقوق هسته‌ای ما که همان استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است تاکید کرده و پافشاری می‌کنند.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان از حق خود کوتاه نمی‌آید و با توجه به این که ما عضو ان. پی. تی هستیم کسی نمی‌تواند ایران را از حق خود منع کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع درباره حمله به نشریه فرانسوی شارلی ابدو و حاشیه‌های به وجود آمده پس از آن نیز تاکید کرد:‌ حمله به این نشریه را همانند هر اقدام تروریستی دیگر محکوم می کنیم ولی از سوی دیگر تاکید داریم که نباید به مقدسات مسلمانان اهانت شود و اگر اقدامات صورت گرفته بهانه‌ای برای تکرار اهانت به اسلام باشد قطعا از سوی مسلمانان محکوم است و از نظر ما ادامه اهانت به پیامبر اسلام به دلیل عجز آن‌ها در مقابله منطقی با اسلام است چرا که آن‌ها با وجود توطئه‌ها و جنگ تبلیغاتی که علیه اسلام راه انداخته بودند به اهداف خود دست نیافته‌اند.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر امور خارجه پیشین چین در رابطه با ملاقاتش با ولایتی گفت: ‌این دیدار کاملاً موفقیت‌آمیز بود و ما درباره ظرفیت‌های همکاری روابط دو کشور گفت‌و‌گوهای خوبی داشتیم.

وی ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد توسعه روابط میان ایران و چین با توجه به ظرفیت‌های گسترده دو طرف امکان‌پذیر بوده و می‌توان امیدوار بود که روابط دو کشور به سطوح بالاتری افزایش یابد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =