ایرنا نوشت:

نشست رسمی ایران و گروه 1+5 امروز (یکشنبه) در مقر اتحادیه اروپا در شهر ژنو در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شد.


این نشست پس از چهار روز مذاکره و رایزنی میان ایران واعضای گروه 1+5 از ساعت 11 به وقت محلی برگزار شده است.

هیات های مذاکره کننده هسته ای ایران و آمریکا طی چهار روز اخیر در سطوح مختلف وزیران، معاونان و کارشناسان ساعت ها با یکدیگر دیدار و گفت و گو کرده اند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه روز چهارشنبه گذشته سه دور در شهر ژنو سوئیس با جان کری همتای آمریکایی خود دیدار و گفت و گو کرد.

دو طرف روز جمعه نیز در پاریس برای چهارمین بار با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. این دیدارها به منظور سرعت بخشیدن به روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 انجام شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران چهارشنبه گذشته پس از رایزنی با کری عازم برلین شد و با فرانک والتر اشتاین مایر همتای آلمانی خود دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف همچنین در بروکسل با فدریکا موگرینی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت و گو کرد. او پس از بلژیک، عازم پاریس شد و علاوه بر دیدار با کری، با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه ایران پس از فرانسه دوباره به ژنو بازگشت تا از روند مذاکرات معاونان و کارشناسان خود با هیات آمریکا مطلع شود و در ساعات حضور در سوئیس، با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود بصورت تلفنی درباره آخرین روند تحولات هسته ای گفت و گو کرد و سپس به تهران بازگشت.

روز گذشته سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزرای خارجه ایران علاوه بر چهار روز گفت و گوهای مستمر با هیات آمریکایی، با هلگا اشمید معاون فدریکا موگرینی مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نیز سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت و گو کردند.

مذاکرات پنج روزه ژنو دومین دور مذاکرات در دوره تمدید هفت ماه و نخستین دور مذاکرات هسته ای در سال جدید میلادی است.

مذاکرات ایران و 1+5 تا اول جولای 2015 میلادی تمدید شده است تا طرفین در چهار ماه اول به توافق کلی یا سیاسی دست یابند و در سه ماه بعدی جزئیات توافق را مکتوب کنند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =