کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» رونمایی شد / سوسن شریعتی: خودمان را فیلم‌های فرهادی می‌بینیم

مراسم رونمایی از کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» نوشته اسماعیل میهن‌دوست شب گذشته در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، چندی پیش این کتاب را که شامل گفت‌وگوهایی مفصل با اصغر فرهادی درباره آثارش است منتشر کرد.

شنبه شب 27 دی ماه مراسم رونمایی از کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» در خانه سینما برگزار شد. مراسمی که در آن فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما گفت: «این اثر به نظرم اثر بسیار مهمی است چون یک طرف مهم‌ترین کارگردان ایرانی سال‌های اخیر حضور دارد و طرف دیگر آن یکی از مهم‌ترین انتشارات بزرگ کشور یعنی انتشارات روشنگران و مطالعات زنان که با وجود مشکلات زیاد در حوزه نشر در حوزه مطالعات سینمایی کتاب چاپ می‌کند.»

او تقارن انتشار این کتاب را با کتاب «هفت فیلمنامه» فرهادی اتفاق خوبی دانست و درباره نویسنده این کتاب گفت: «میهن‌دوست جزو ذخایر انقلاب در خانه سینما است. هم نویسنده است و هم کسی است مورد گفت‌وگو است و سه عنصر اصلی این کتاب از آدم‌های مهم و تاثیرگذارند.»

اصغر فرهادی در این مراسم حضور نیافته بود و در ادامه برنامه شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان هم گفت: «ما اهل قلم هستیم و شما اهل تصویر اما با هم تلفیق شده‌ایم. البته شما از ما خوش‌شانس‌ترید چون خانه سینما را دارید.»

او خودش را ناشری دانست که هر اثری را در حوزه سینما منتشر نمی‌کند: «من ۲۷ سال است که ناشر آثار بهرام بیضایی هستم و بسیار مفتخرم امشب درباره کسی صحبت کنم که در یک موقعیت حساس نام ما را در حوزه فرهنگ بر سر زبان‌ها انداخت. فرهادی با گرفتن اسکار این شانس را به ما داد تا در چنین شرایطی بگوییم که هستیم.»

جواد طوسی منتقد سینما نیز در سخنانی به گفت‌وگوهایی که تا به حال با کارگردانان مطرح سینما شده اشاره کرد: «در سینمای ایران بعد از انقلاب افرادی مانند غلام حیدری گفت‌وگوی طولانی با ساموئل خاکیچیان داشت، همچنین طالبی‌نژاد نیز با ناصر تقوایی و رضا درستکار با بهمن فرمان‌آرا مصاحبه داشته‌اند. چنین گفت‌وگوهایی باید استمرار داشته باشد.»

سوسن شریعتی منتقد و تاریخدان هم گفت: «من تا به حال سه فیلم از اصغر فرهادی دیده‌ام که نخستین آن «چهارشنبه سوری» بود. مواجهه من با سینمای ایران بعد از گذشت ۲۰ سال که به ایران بازگشته بودم با تماشای فیلم فرهادی بود و این مواجهه برای من بسیار تازگی داست. زمانی که فیلم‌های فرهادی را می‌بینیم انگار خود را در آن می بینیم و همین باعث می‌شود که ما نسبت به این نوع از فیلم‌ها دلخور شویم. چرا که ما را مجبور می‌کند تا قضاوت کنیم و این نگاه فرهادی به انسان امروزی است، در واقع در فیلم‌های او همیشه بر سر دوراهی موقعیت‌های اخلاقی قرار می‌گیریم و همیشه مجبور به انتخاب هستیم. در فیلم‌های فرهادی همه شخصیت‌ها حق دارند و هیچ‌کس را نمی‌توان محکوم کرد. در «جدایی نادر از سیمین» نیز همه چیز ایرانی است، حتی درگیری‌ها و گرفتاری‌های زوج داستان، اما به خوبی توانسته است، یک انسان مدرن را نشان دهد.»

مهرزاد دانش منتقد سینما نیز در ادامه این مراسم گفت: «اولین سوالی که برای من پیش می‌آید، این است که چرا نام این کتاب رودرو است و گفت و گو نیست. البته شایددلیل این انتخاب فاصله گرفتن از کلیشه است. احتمالا انتخاب این نام به این دلیل است که بحث گفت و گوهای پژوهشگر و خبرنگاری با چهره های سینمایی چه در سینمای جهان وچه در سینمای ایران، در وضعیت کنونی کیفیت مطلوبی ندارد و شاید بیشتر به دلیل ضعف در نقدها است.»

اسماعیل میهن دوست نویسنده این کتاب با اشاره به اینکه در صفحه بندی، صفحه آرایی و کیفیت چاپ عکس‌ها اشتباهاتی در چاپ اول صورت گرفته که از ناشر محترم می‌خواهم این ایرادات را در اسرع وقت رفع کند، گفت:«شاید این مسئله سبب شد تا فرهادی در این مراسم حضور نداشته باشد.»

این منتقد سینما افزود: «امیدوارم این کتاب مشابه دیگر کارهای من مورد برخورد و نقد قرار گیرد و بی شک در گام های بعدی چه در چاپ دوم کتاب و چه در کتاب های بعدی، تمام نقطه نظرات دوستان را مورد توجه قرار می‌دهم.»

او بیان کرد: «گفت و گوی «شهر زیبا» و «رقص در غبار» سال‌ها پیش انجام شده و این نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری برای انتشار کتابی درباره فرهادی به زمانی که او جوایز مختلفی دریافت کرد، برنمی‌گردد، در واقع زمانی که «شهر زیبا» این کارگردان را دیدم تصمیم گرفتم تا کتابی درباره او بنویسم. در «چهارشنبه سوری» این پیشنهاد را به او دادم و او نیز موافقت کرد. اما طی سال‌های گذشته به دلیل مشغولیت‌های فرهادی به پایان رساندن کتاب با کمی تاخیر همراه بود.»

میهن دوست در پایان گفت: «به تجربه دیدم که گفت و گو کردن از مونولوگ برای مخاطب جذاب‌تر است به همین دلیل این کتاب را به صورت مصاحبه و گفت و گو نوشتم.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =