جمعی از اعضای هیئت‌علمی و کارشناسان سازمان فضایی ایران با انتشار بیانیه‌ای، حمایت خود را از تصمیم رییس‌جمهور مبنی بر تغییر ساختار مجموعه فضایی کشور اعلام کردند.

در دنیای امروز، توسعه پایدار کشورها در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در گرو ورود صحیح و کارشناسی شده به عرصه‌های گوناگون فناوری است. بدیهی است هر کشوری بسته به اولویت‌ها و نیازمندی‌های خود به برخی از حوزه‌های فناورانه ورود پیدا می‌کند. در این میان فناوری‌هایی وجود دارند که هر کشوری با هر سطحی از پیشرفت ناگزیر از توسعه و کاربرد آن‌هاست. یکی از مصادیق بارز، فناوری فضایی است که به‌عنوان یک حوزه راهبردی بر توسعه پایدار و همه‌جانبه کشورها تأثیرگذار است؛ بنابراین درک ضرورت ورود به عرصه فناوری فضایی بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ چه نام آن را اقتدار فضایی بنامیم چه پیشرفت و توسعه فضایی؛ اما آیا می‌توان صرفاً با استناد به این ضرورت هر نوع اقدام شتاب‌زده و فاقد پشتوانه کارشناسی را در این رابطه توجیه کرد؟ قطعاً جواب منفی است زیرا گستردگی و پیچیدگی فناوری فضایی به نحوی است که توسعه آن مستلزم یک راهبرد دقیق و گام‌به‌گام البته در یک بازه زمانی متناسب است.

تشکیل سازمان فضایی ایران با ساختار فعلی که از چهار سال پیش کلید خورد به دلایل گوناگون مصداق بارز کج گذاشتن خشت اول و رویکرد شتاب‌زده در حوزه فضایی بود. تغییر ساختار سازمان فضایی در دولت قبل طی یک فرآیند غیرکارشناسی و خارج از روال قانونی صورت گرفت و پیامد آن پژوهشگاه نوظهوری تحت عنوان پژوهشگاه فضایی ایران با ادغام چند مجموعه ناهمگون و بعضاً کاملاً نامرتبط با حوزه فضایی بود. حفظ این شاکله با شعار یکپارچگی در حالی است که اصولاً این موضوع به دلیل عدم همگونی ذکرشده غیرممکن خواهد بود و طی این مدت نه‌تنها یکپارچگی سازمانی این مجموعه‌ها رخ نداده است بلکه ماحصل آن ایجاد یک ستاد اجرایی مفصل و با مأموریت نامشخص بوده که متأسفانه برای خود هویت مستقلی تحت عنوان پژوهشگاه فضایی ایران نیز قائل است.

حجم عظیم نیروهای پشتیبانی و ستادی ناشی از جذب غیراصولی و تعداد زیاد پرسنل نامرتبط که حاصل ادغام کورکورانه پژوهشکده جهاد کشاورزی در سازمان فضایی بوده‌اند از یک‌سو، عدم مدیریت صحیح در تعریف و اجرای پروژه‌ها، ریخت‌وپاش‌های غیرضروری و سوءاستفاده‌های مدیریتی، سبب شده است که سازمان فضایی با تحمیل هزینه‌های هنگفت، دستاورد قابل دفاعی در خور این هزینه نداشته باشد. به‌علاوه سازمان فضایی بدون توجه به برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت متمرکز فعالیت‌های فضایی کشور بر اساس سیاست‌گذاری‌های شورای عالی فضایی، از طریق پژوهشگاه خود، نقش کارفرما، مجری و ناظر را همزمان ایفا می‌کند که همین امر موجب نابسامانی اداری و اتلاف بودجه و اعتبارات فضایی شده است. به‌علاوه با عدم بهره‌مندی از پتانسیل کشور در حوزه فضایی، ضمن مهیا ساختن شرایط سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب، عاملی برای دلسردی، انزوا و یا حتی خروج نیروهای متخصص از مجموعه سازمان و پژوهشگاه آن شده است که متأسفانه مدیران فعلی نیز با تشویق افراد منتقد به خروج، به این مسئله دامن می‌زنند. با این توصیف، نگاه دلسوزانه و فارغ از منافع شخصی، ضرورت تغییر فوری این ساختار معیوب را برای کشور آشکار می‌سازد.

از سوی دیگر، دستاوردهایی که اکنون به‌عنوان پیشرفت‌های فضایی به جامعه عرضه می‌شود، از دو منظر اولویت‌های سازمان فضایی و کیفیت دستاوردها به‌طورجدی قابل نقد هستند. درحالی‌که کاربردهای اصلی فضا برای کشور استراتژیکی چون ایران شامل کاربردهای امنیتی، مخابراتی و پایشی است اولویت سازمان فضایی در این سال‌ها اعزام انسان به فضا بوده است. بزرگ‌ترین دستاورد این پروژه حتی در صورت انجام، غرور کاذب ملی خواهد بود. چراکه نمایش اغراق‌آمیز این دستاوردها تنها انتظارات عموم مردم از نهادهای علمی و صنعتی را به‌طور غیرواقعی بالا خواهد برد و طبعاً در درازمدت نارضایتی مردم را در پی خواهد داشت. بدیهی است با افزایش بار مالی پروژه‌ها که بعضاً با بزرگ‌نمایی دستاوردها توجیه می‌گردد، نارضایتی‌ها نیز تشدید خواهد شد. برای نمونه پروژه ارسال میمون به فضا که سازمان فضایی آن را به‌عنوان دستاورد خود تبلیغ می‌کند، صرفاً ادامه پروژه‌های قبلی پژوهشگاه هوافضا وزارت علوم بوده است که تا پیش از ادغام در سازمان فضایی با هزینه‌ای بسیار کم و معقول انجام می‌شدند. البته تاکنون پروژه‌های دانشگاهی ماهواره‌ای نیز مدنظر سازمان بوده‌اند اما به دلیل عدم مدیریت صحیح هرگز کاربردی و عملیاتی نشده و نخواهند شد. وعده‌های چندباره برخی مسئولین سازمان فضایی در خصوص پرتاب این ماهواره‌ها شاهدی بر این مدعاست. مقایسه بودجه هنگفت واردشده به سازمان در ساختار جدید با میزان خروجی آن خود گویای همه‌چیز است.

علیرغم این‌که سازمان فضایی خود را متولی امور فضایی کشور می‌داند، تجربه چهار سال گذشته پس از تغییرات به‌وضوح نشان داد این ساختار اشتباه حتی یکپارچگی مسئولیتی حوزه فضایی کشور را نیز به مخاطره انداخته است به‌طوری‌که برخی از امور حائز اولویت مانند نقاط مداری و کاربردهای مخابراتی که جزو منافع ملی ایرانیان است مورد غفلت یا تغافل قرار گرفت. سردرگمی و بی‌توجهی به اولویت‌بندی اهداف و برنامه‌های کلان فضایی کشور و عدم تدوین راهبرد فضایی بر مبنای توانمندی‌های موجود برای تأمین نیازمندی‌های اساسی کشور از نتایج زیان‌بار این مدیریت ناکارآمد بوده است. به نظر می‌رسد تمرکز سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان و نظارت بر فعالیت‌های فضایی کشور در یک نهاد اجرایی مستقل و چابک و همچنین تفکیک اختیارات و وظایف سازمان‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور بتواند بدنه فعالیت‌های فضایی را به‌صورت مناسب‌تری راهبری نماید و پایانی بر وجود یک نهاد واحد کارفرما و مجری باشد.

خوشبختانه چندی است با توجهات عملی دولت محترم نسبت به حوزه فعالیت‌های فضایی کشور که در هفته‌های اخیر نشانه‌های امیدبخشی از آن تحقق یافته است، اصلاحات اساسی در این حوزه آغاز شده است. آنچه مسلم است تسریع در اجرای تصمیمات و آغاز بازنگری در ساختار ناکارآمد و مأیوس‌کننده کنونی، نویدبخش خروج از شرایط بی‌سامان حاکم بر مجموعه فضایی کشور و شتاب‌بخش توسعه پایدار به عوض توسعه شعارگرا در این حوزه خواهد بود؛ بنابراین اقدام ارزشمند دولت محترم در بررسی دقیق شرایط و تصمیم‌گیری در رابطه با اصلاح رویه موجود در عرصه فضایی جای تشکر و قدردانی دارد. امید است با تمهیدات و قاطعیت دولت محترم، اصلاحات مقتضی به نحو احسن تحقق پذیرد.

امضا: جمعی از اعضای هیئت‌علمی و کارشناسان سازمان فضایی ایران

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    17 63
    متاسفانه به نظر نامه واقعی نیست
    • سعید IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
      8 2
      اگر اینی که تو متن نوشته برای پیشرفت بیشتر هوا فضا باشه که قابل تقدیر است ولی اگه با انگیزه ها سیاسی چنین تصمیماتی گرفته شود وبعضی مثل این جور اشخاصحمایت سیاسی کنند که باید بگم خدا ازتون نگذره و رسواتون کنه به حق خون شهیدان این مرز و بوم
    • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
      4 0
      تو بگو چی واقعیته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بنده خدا RO ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    14 74
    این خبر جهت منافع ی شخص خاص نوشته شده. آقای خاراباف دست بردارازسیاسی کاری وگرنه شکایت میشه ازت
    • بی نام RO ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      26 5
      عزيزم كجاش نوشته خاراباف نويسنده مطلبه؟؟
    • بی نام RO ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      19 7
      پاسخ منطق منطق است نه تهدید
    • بی نام IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
      8 16
      جواب منطقی به کی؟ به کسی که ی لیسانس هوافضا گرفته و ی سال تجربه کار در مورد هوافضا نداره و خیلی ارگانهای هوافضا و پژوهشی کشور نمیشناسه بعد خیلی راحت مقاله مینویسه. حتی نمیدونه خیلی از دانشهای پیشرانشی کشور از جهاد نشر پیدا کرده
    • بی نام IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
      8 15
      این آدمی که هیچی نمیدونه اعتماد به نفس کاذب داره و راحت هر چی میخواد مینویسه
  • بنام خدا A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    24 2
    برنامه فضایی ایران به قبل از انقلاب بر میگردد و شاکله آن را از قبل طراحی کرده بودند.شروع انقلاب و جنگ تحمیلی اهداف مورد نظر رابه تعویق انداخت.با حذف موارد زائد از چارچوب سازمانی از اهداف مورد نظر نباید دور ماند.علاوه بر فضا کشور ما در قطب جنوب باید ورود پیدا نماید و با استقرا ایستگاه تحقیقاتی دربخشی از منطقه آزاد قطب جنوب به تحقیقات مورد نظر دست یابد.
  • محمد اسلامی IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    44 17
    سلام، با تشکر از اعضای هیأت علمی و کارشناسان سازمان فضایی که با اقدام به موقع توانستند چهره ریاکارانه برخی از افراد را نشان دهند که با دروع پردازی، خیرهایی را در برخی از روزنامه های کشور و سایت‌های خبری بر علیه اقدام سنجیده دولت منتشر کردند. خواهشمنداست با افشا واقعیت‌ شرایط را برای رشد و تعالی کشور و شایسته مردم عزیر ایران در حوزه علوم و فناوری فضایی در سایه رهنمودهای رهبر عزیزمان در آینده نزدیک فراهم فرمایید تا دسیسه‌های دشمنان این انقلاب در روزنامه‌های و سایت‌های کشور نقش بر آب شود.
  • کارشناس سازمان فضایی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    37 9
    عالی بود واقعا ممنون
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    14 30
    اگر کسی حرف حساب دارد، اسمش را پای مطلب می نویسد. این نمی شود که یک نفر متنی بنویسد و به نام اعضای هیات علمی منتشر کند
    • بی نام RO ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      6 8
      حرف حساب خودش مهم است نه نویسنده اش جناب بی نام
    • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      9 4
      شما چرا بی نام نظر دادی
    • بی نام A1 ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
      0 1
      خوب زده دیگه. باید اسم همه را به ریز می نوشتن؟
  • کارشناس فضایی RO ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    39 15
    یکی از بهترین تحلیل هایی که در رابطه با سازمان فضایی نوشته شده است
  • کارشناس A1 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    36 14
    با سلام, ضمن تشکر از کارشناسان با سابقه سازمان فضایی و اعضای هیات علمی, ممنون که در اقدامی بجا دست سیاه نمایی افراد سوجو را برای عموم مردم و افکار عمومی روشن نموده اید.
  • عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی A1 ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    46 9
    وقار مطلب گویای عیار نویسنده آن است. دردمندانه بگویم که سطر به سطر آن حقیقتی است تلخ. دریغ از چهارسال سرگل عمری که مدیریت ریا و دروغ بر باد داد.
  • کارشناس فضایی IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    15 6
    حقیقتی تلخ است که باید گفته می شد. قل الحق و لو کان مرا. از دولت محترم استدعا داریم سریعتر تصمیمات لازم را بگیرند و مانع میدان داری فرصت طلبان شوند
  • کارشناس پژوهشگاه فضایی IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    19 3
    اینجا پژوهشگاه فضایی جایی است که حقوق کارشناسش را بیستم ماه می دهند اما برایش جشن تولد می گیرند تا بخندد. هر چند شرمنده خانواده و صاحب خانه اش باشد
  • محمد IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    13 4
    درود بر شما. ای کاش مستند با امضا، تقدیم به مدیران فعلی می شد.
  • بهروز A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    8 12
    این نامه به هیچ عنوان نظر تمای کارشناسان این مجموعه نمی باشد. هرچند رگه هایی از واقعیت در آن دیده می شود اما نه راه حل ارائه شده و نه صورت مساله درست و مطابق واقعیت تبیین نشده است
  • کارشناس مهندسی هوافضا A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    12 7
    با تشکر از نویسندگان، بنده مدتی است اخبار منتشره در خصوص نابسامانی حوزه فضایی و ادغام و انحلال سازمان فضایی و پژوهشگاه وابسته به آن را دنبال می کنم. گزارش مرکز پژوهش های مجلس و تحلیل های آقای خاراباف و کارشناسان ناآشنا و اظهار نظرهای اخیر مقامات سازمان فضایی در کمیسیون امنیت ملی مجلس و نظایرهم را نیز دنبال کرده ام. به نظر اینجانب، متن فوق بر خلاف گزارش های قبلی که بعضاً نپخته و سطحی بودند؛ بسیار با کیفیت، کارشناسی شده و با اصالت می باشد و به وضوح، وضعیت موجود حوزه فضایی کشور را نشان می دهد. به نظر می رسد، به دلیل برآوردهای غیرکارشناسانه مدیران وقت، مسئله تا بدین حد پیچیده شده و امید است که برای حفظ منافع کشور، در زمان کوتاهی، اقدام اصلاحی کارشناسی شده صورت پذیرد.
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    8 5
    حقیقت رو نوشته و برنامه فضایی کشور باید از طرف یک نهاد بالادستی به عنوان کارفرما برای مجموعه‌های مختلف پخش شود نه اینکه یک سازمان هم کارفرما و هم مجری باشد.
  • پژوهشگر حوزه فضایی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    8 4
    با سلام واحترام باتشکر از اعضای محترم هیئت‌علمی و کارشناسان سازمان فضایی ایران که در راستای حوزه شغلی و حرفه ای خور اظهار نظر و مشارکت نموده اند ، امید است مدیران ارشد محترم تصمیم گیرنده در حوزه فضای کشور با مشارکت مدیران، پژوهشگران وکارشناسان در دانشگاه ها ، صنایع ، وپژهشکده های تحقیقاتی حوزه فضا ایران و ایرانی خارج کشور بعنوان مشاور حوزه فضایی برنامه ریزی راهبردی و سازماندهی مهندسی مجدد واقعگرایانه با توجیه فنی اقتصادی ، اقتدارو غرور ملی ، محصول محور نماید :با آرزوی توفیقات الهی
  • استادیار پژوهشگاه فضایی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    22 5
    آفرین به هوشیاری نویسندگان مطلب فوق که به نکات درستی اشاره داشته اند. تنها نگرانی اینجاست که چرا با روسای کنونی سازمان و پژوهشگاه فضایی که از دوستان و فامیلهای آقای مشائی هستند تا این اندازه مدارا می شود. مدیرانی که حقوق اعضای رسمی و پیمانی را از دولت گرفته و در جای دیگر خرج کرده اند و حالا به ما میگویند پول نداریم حقوق شما را بدیم. چه کسی پاسخگوی بی فکری و بی برنامه گی مدیران حاضر است؟ چرا دولت زودتر اقدامی در تعویض این مدیران انجام نمی دهد؟ تا کی باید استخوانهای پژوهشگران هوافضا با سیاستهای غلط عده ای خاص له شود. از رئیس جمهور محترم تقاضا داریم هر چه زودتر مجموعه های به غلط گره خورده را از هم جدا نمایند تا موقعیت سودجویی افرادی که شعار حفظ یکپارچگی می دهند از آنان گرفته شود.
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    13 17
    این مقاله ها به صورت سریالی نوشته میشه در جهت منفعت مالی ی استاد دانشگاه تو تربیت مدرسه
    • بی نام RO ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      11 3
      من فکر نکنم اینطوری که شما میگی باشه ولی به نظرم شما از منافع مالی دکتر ح.ف دفاع می کنید.
    • محمد IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      9 2
      و بصورت سریالی بر علیه منافع شما...
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    21 2
    من نمیدانم خداوند به کدامین گناه ما رااسیر مدیران سازمان وپژوهشگاه کرده است از درگاهش طلب بخشش ورفع شر داریم
  • متخصص علوم فضایی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    18 5
    جانا سخن از زبان ما می گویی. انشااله با ساختار جدید پس از چهار سال عقب گرد و به هم ریختگی در فضا، می توان منتظر دستاوردهای نو در عرصه فضایی شد.
  • همین IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    11 2
    هر چه می کشیم از ریشه است از ریشه. وقتی هر 8 سال بتوانیم به راحتی هر تغییری که دلخواه ماست بدهیم همین است که همین.
    • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
      4 1
      معلومه خوب با سیستم فعلی کار کردیا
  • پژوهشگر حوزه فضایی IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    8 4
    در طول تاریخ همیشه برای کوبیدن یک حقیفت، حرف اشتباهی را لباس حقیقت پوشانده و علم کرده اند. این که مدیریت سازمان فضایی ضعیف بوده دلیل نمی شود کل برنامه ها بر هم بخورد. برای حل مشکل پاک کردن صورت مسئله درست نیست. مطمئن باشید با از هم پاشیدن این تشکیلات نه تنها پیشرفتی نخواهیم داشت بلکه بی نظمی طولانی مدت بعد از این تغییرات، باعث عقب ماندگی های جدیدی خواهد شد. دادن مرکزیت به یک تشکیلات راهبردی عملی عقلایی است به شرطی که مدیریت کار به دست کاردان باشد. متاسفانه طی سال های گذشته چنین نبوده اما راه علاج آن پراکنده کردن و از هم پاشیدگی نیست. بویژه آن که طبق خبر ها این کار قرار است زیر مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار بگیرد که خود چندین گرفتاری دیگر را باید سر و سامان دهد.
    • بی نام RO ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
      8 3
      این حرف درست است وقتی بنا کج نباشد اما سازمان فعلی آنقدر کج است که باید از نو ساخته شود
    • بی نام A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
      5 3
      حقیقت نسبی است. بستگی به این دارد که شما از چه زاویه ای به موضوع نگاه می کنی؟ نویسندگان از چه زاویه ای؟ مدیران سازمان فضایی از چه منظری؟ آقای احمدی نژاد از چه دریچه ای این موضوع را می دید؟ دوست عزیز، "حقیقت" دست نیافتنی است اما "واقعیت" همان چیزی است که نویسندگان به آن اشاره کرده اند.
  • پژوهشگر حوزه فضا A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    8 3
    بسیار عالی؛ درودبر علماء ودانشمندان حوزه فضا که موضوع بازنگری و سازماندهی مجدد را طرح نموده اید. درست است در هرسازمان وتشکیلات پروژه و محصول محور مشخص بودن موءلفه های : اول مشتری کارفرما مجری یاپیمانکار مشاور وناظر همراه با نقش و وظایف مستقل هریک از آنهابرای پیشگیری از تبانی و رانت و فساد اداری ضروری است.ولی قبل از آن لازم است اهداف، برنامه های راهبردی ، منابع واستراتژی انجام مشخص وشفاف باشد، وحتما" به قوت ها ضعف ها فرصت ها وتهدیدها حوزه فضای کشور از منظر اقتصادی فنی وصنعتی تکنولوزی سیاسی فرهنگی توجه عمیق کارشناسانه ومدیریتی کلانو راهبردی شود .
  • میثم IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    10 19
    با سلام و احترام جهت اطلاع دوستان، لازم به ذکر است که پژوهشکده جهاد کشاورزی که دوستان عضو هیات علمی آن را مجموعه ای ستادی معرفی کردند از زمان جنگ تحمیلی تاکنون پروژه های کاربردی و بسیار ارزشمندی را در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات دفاعی و جنگی انجام داده اند و از پژوهشکده های فعال و تاثیرگذار هستند. لذا به دور از انصاف است که گروهی جهت رسیدن به منافع شخصی یا سازمانی، به راحتی دست آوردهای این پژوهشکده موفق و کارآمد را زیر سؤال ببرند.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      8 9
      سازمان میراث فرهنگی هم اخیراً فعالیت بسیار ارزشمندی در زمینه احیای آثار باستانی کشور انجام داده است. پیشنهاد می شود سازمان مذکور نیز به جمع سازمان فضایی ملحق شده تا شاهد شکوفایی بیشتر باشیم.
    • کارشناس IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      5 5
      آقا میثم هیچکس منکر قابلیت های شما در پژوهشکده مهندسی جهاد نیست و همینطور که خوب اشاره کردی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات دفاعی و جنگی کارهای ارزشمندی انجام دادید حالا انصافن ارتباط این موضوعات با حوزه فضا چی؟ اگر در زمینه پرتاب گرها مفید باشه باز هم باید به وزارت دفاع ملحق بشه. بحث سر اینکه شما با این ادغام از فعالیت های اصلی و سنتی خودتون که می تونه برای کشور مفید باشه هم باز موندید.
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
      5 5
      مگر قرار است فضا را هم به جنگ بکشیم؟
  • آرش IR ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    6 8
    یکی از دلایل عقب ماندگی کشور عزیرمان در برخی عرصه ها وجود افرادی است که خود را برتر از دیگران می بینند ، خیلی خوشحال میشویم اگر از کارهای هم که این هیت علمی سازمان فضایی خود انجام داده مطلع شویم، سازمان فضایی یک سازمان ستادی است که تمامی پروژه هایش را به صورت برون سپاری اجرا میکند از جمله ساخت ماهواره های مختلف و ...، و سابقه کار اجرایی ندارد ، آنوقت این سازمان ستادی خود را برتر از پژوهشکده مهندسی جهاد می داند که سالها سابقه اجرایی و انجام پروژه های موفق دارد ،
  • محمد A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    5 7
    دوستان ،گزارش کاملا خطی ودور از واقعیت است تصمیم گیران اصلی درسازمان متاسفانه هیچکدام جهادی نبودند که الان این چنین مورد تهمت واقع شده اند واندک داشته های موجود نیز نتیجه تلاش جهادگران بوده است که بدون ادعا وبی سروصدا سالها در این مملکت وبه این انقلاب خدمت انجام داده اند واز کسی نیز انتظاری ندارند چون خدمت به اسلام وانقلاب وظیفه هر آدم شریف ومعتقد می باشد
    • جهادگر سال 79 A1 ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      13 2
      " سنگرسازان بی سنگر توصیف امام از جهادیان بود" این آقایانی که ما دیدیم اول برای خود سنگر مجهز با مبل و فن کویل و رستوران سنتی و اتاق باغ و پارکینگ و آبنما و ... ساختند و سپس به دیگران گفتند صرفه جویی کنید یا بروید. مخلص و دستبوس تمام جهادیان واقعی و نه ریاکاران.
    • بی نام IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      9 0
      دلم کباب شد
  • همون سازنده EU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    0 6
    دوست من به خاطر ایران عزیز، سعی شد اسایش عزیزان استحصال بشه و فکر نمیشد که برخی همیشه دنبال ایرادگیری هستند و نه انجام کار.
  • جهادی سال EU ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    0 8
    اقای سال ۷۹. بابت نظر شما فقط باید گفت تاسف از فکرتان.
  • پوریا کوچه باغی IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
    5 1
    به جای کار کردن بر روی پروژه های محوری و سود ده در جهت منافع ایران صرفا به دادن شعار در عرصه های کم اهمیت تر و شعاری تر مانند اعزام انسان به فضا اکتفا شده است. تاسیس پژوهشگاه نیز بدون انجام امکان سنجی درست و بر مبنای تخیلات گروهی خاص انجام شد و از ابتدا مشخص بود به چنین سرنوشتی که فقط باری بر دوش دولت بیندازد محکوم می باشد اگر به زودی این انحلال و تغییرات انجام نگردد و دایره مدیریت از دست افراد نالایق "دو گروهی" که بخاطر ادغام های اشتباه در دولت قبل و سو مدیریت ریاست سازمان بر پست های حساس سازمان و پژوهشگاه به ناحق تکیه زده اندخارج نگردد، شخص خود بنده به عنوان یک شهروند از جناب آقای روحانی به دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی شکایت خواهم کرد.