معاون اول رییس‌جمهور گفت: قرار نیست کلاه سر ما برود. دوستان دیگری به اسم فساد آدرس اشتباه به ما ندهند. ما به اشتباه جای دیگری نمی‌رویم تا از جاهایی که باید غافل شویم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در چهل و سومین جلسه نمایندگان اتاق ایران خطاب به جمع حاضر اظهار کرد: ما به عنوان بخش دولت و شما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی باید چند وقت یک بار دور هم بنشینیم و مروری بر مسائل ملی، فرصت‌ها و تهدیدهایی که روبروی کشورمان است داشته باشیم.

وی افزود: حساسیت و دغدغه‌های مشترک می‌تواند نهاد دولت و بخش خصوصی را به اقدام مشترک برای رفع موانع موجود همچنین افزایش ظرفیت‌های ملی رهنمون کند. ما می‌توانیم با همدیگر به این نتیجه برسیم که باید کشور را از تنگناها و مخاطراتی که بخصوص در سال‌های اخیر شکل گرفته نجات دهیم.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این که همه باید به صورت واقعی صورت مساله‌ها را شناسایی کنیم و بدانیم عدم درک صحیح از صورت مساله‌ها ما را به راهکار صحیح نمی‌رساند، اظهار کرد: ما در شروع دولت یازدهم به صورت جدی با مشکلاتی مواجه شدیم و واقعیت این است که وقتی مسئولیت پذیرفتیم و عمیق‌تر وارد مسائل شدیم فکر نمی‌کردیم که وضع کشور این‌چنین شده باشد.

جهانگیری مسائل مربوط به تحریم و کیفیت و نوع سیاست‌های اقتصادی را دو ریشه اصلی مشکلات کشور دانست و اظهار کرد: در بخش خارجی تیم متبحر، عاقل، کاردان و فهیم انتخاب شد. مذاکرات آغاز و نتیجه آن این بود که روز به روز تزاید تحریم‌ها متوقف شد و ما شاهد وضع تحریم جدید نبودیم. در این راستا بخشی از منابع کشور آزاد و تا حدی فضای بین‌المللی نسبت به ما تغییر کرد.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: وقتی رییس‌جمهور ما در سازمان ملل متحد پیشنهاد جهان عاری از خشونت را مطرح کرد این پیشنهاد به اتفاق آراء مورد استقبال قرار گرفت و با این وجود باید گفت جایگاه ایران باید این باشد. حال امیدواریم که دنیا به حق قانونی ایران اعتراف کند که البته به بخشی از آن اعتراف کرده است. ضمن اینکه ما از حقوق قانونی ملت ایران دفاع می‌کنیم و عقب‌نشینی نخواهیم کرد و در میز مذاکره و طی گفت‌وگو نیز خواهیم توانست حق خود را به اثبات برسانیم.

وی با بیان این‌که ما از همان ابتدا باید به سرعت آرامش و ثبات را به کشور باز می‌گرداندیم و تورم فزاینده را کنترل می‌کردیم و جلوی رکود عمیق که بر اقتصاد کشور وارد شده بود را می‌گرفتیم، گفت: باید دانست که تیم اقتصادی دولت تیم کارآمد، مجرب و عاقل و باتجربه‌ای است که در تاریخ دولت‌ها کم از آن داشته‌ایم. این تیم چکیده تجربه جمهوری اسلامی ایران است و قطعا با چنین تیمی خواهیم توانست از مشکلات عبور کنیم.

جهانگیری در ادامه با مورد توجه قرار دادن موضوع کاهش بهای نفت و با بیان این‌که این موضوع در این مقطع می‌تواند دردسر ساز باشد، ادامه داد: نمی‌دانم یک جوانی از کجا وارد سیستم ایران شد و هم‌اکنون دو میلیارد و 700 میلیون دلار پول مملکت در اختیار ایشان قرار گرفته است. اگر این پول به کشور بازگردانده نشود این موضوع برای کشور مایه روسیاهی خواهد شد. مردم منتظرند که ما اعلام کنیم که این پول به کشور چه وقت باز می‌گردد.

معاون اول رییس‌جمهور در همین راستا اضافه کرد: ما از روزهای اول که سر کار آمدیم متوجه این موضوع شدیم و قوه قضاییه این فرد را دستگیر کرد. البته هم‌اکنون چیزی دستگیرمان نشده است. از همان اول هم تقاضای ما از دوستان‌مان در قوه قضاییه این بود که به جای این‌که به حواشی بپردازیم این پول برگردد.

وی گفت: سوال ما این است که با این پول چقدر می‌شود به سفر، عیش و نوش پرداخت. این پول حتما در جایی است و باید مشخص شود که کجاست. همچنین موضوع دوم این است که این فرد چگونه به این سیستم ورود پیدا کرده است. اگر چنین موضوعی مشخص نشود ممکن است فرد دیگری نیز وارد شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: من شنیده‌ام که وقتی این شخص به بانک می‌رفت رییس کل بانک مرکزی از جلسه بیرون می‌آمد تا با او صحبت کند همچنین وزرا به ملاقات او می‌رفتند. حال باید پرسید چه کسی پشت پرده بوده و این دست‌های پشت پرده باید رو شوند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه تاکید کرد: مطمئن، بدانید تیمی که امروز سر کار آمده تیم مسئولیت‌پذیری است و ما آمده‌ایم که با پذیرفتن مسئولیت برخی از مشکلات کشور را حل کنیم و البته ما با تمام آبرو و توان‌مان آمده‌ایم و قرار نیست ملاحظه کسی را کنیم.

وی همچنین به موضوع کنترل نرخ ارز اشاره و اظهار کرد: برای کنترل ارز تدبیری به کار گرفتند و گفتند ارز را به صرافی‌های دبی و استانبول بفرستید و دیدیم که ظرف هجده ماه 22 میلیارد دلار به خارج از ایران رفت.

جهانگیری خطاب به ملت ایران، گفت: قرار نیست کلاه سر ما برود. دوستان دیگری به اسم فساد آدرس اشتباه به ما ندهند. ما به اشتباه جای دیگری نمی‌رویم تا از جاهایی که باید غافل شویم. قرار ما این است که با هر جا که فساد و رانتی وجود دارد برخورد کنیم و مبنای دولت در مبارزه با فساد، عمل به قانون و صراحت و صداقت در مقابل افکار عمومی است.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان این‌که دولت مبارزه با فساد را پشت درهای بسته مطلوب و ممکن نمی‌داند، گفت: باید رسانه‌ها در صحنه باشند و افکار عمومی نسبت به این موضوع حساس شوند.

وی تصریح کرد: من محوری‌ترین سیاست دولت را مبارزه با رانت‌های اقتصادی و جلوگیری از منافذ فساد و همچنین قانون‌گریزی می‌دانم و امیدوارم با حمایت قوای دیگر چنین سیاستی را پیش ببریم.

جهانگیری در ادامه نقش بخش خصوصی را حائز اهمیت دانست و گفت: معتقدم جامعه سالم، حکومت و بخش خصوصی سالم پایه کشور است و تجربه جهانی نشان داده که کشور به توسعه نرسیده، مگر این‌که بخش خصوصی کارآمد و سالمی داشته است و به خاطر همین موضوع ما باید به بخش خصوصی‌مان اعتماد کامل داشته باشیم و دولت نباید خود را رقیب بخش خصوصی بداند.

معاون اول رییس‌جمهور در ادامه نقش اتاق بازرگانی را با اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: جمع‌بندی اتاق که مبین مجموعه‌ای از افکار فعالان اقتصادی است برای ما مهم است و ما فکر می‌کنیم که در سال 94 نیازمند همکاری و تعامل بیشتری با هم هستیم.

وی یکی از اصلی‌ترین اقدامات پیش‌رو را توجه جدی به صادرات دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط تحریم باید با کشورهای اطراف خودمان گفت‌وگوهای زیادی داشته باشیم و در این راستا در دیدار آقای روحانی با پوتین روس‌ها مکرر از ما خواستند که ایرانی‌ها کالاهای خود را جایگزین کالاهای خارجی در این کشور کنند و در این راستا انتظار ما از بخش خصوصی این است که وقتی چنین فضایی ایجاد می‌شود تحرک بیشتری از خود نشان دهد.

جهانگیری همچنین به نقش کشور عراق در این راستا اشاره کرد و گفت: عراق بیشتر از ما نفت صادر می‌کند و پولدار است. برخی موضوع نبود امنیت را مطرح می‌کنند و می‌گویند رقبای جدی نمی‌توانند در بازار عراق حضور پیدا کنند، اما باید دانست که ما با دولت عراق در بهترین شرایط از نظر سیاسی هستیم و احتمالا من ماه آینده به این کشور سفر خواهم کرد و امیدواریم بتوانیم با این کشور اقدامات جدی‌تری را دنبال کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین به اصرار کشور ترکمنستان برای انجام پروژه‌های گازرسانی در این کشور از سوی ایران اشاره کرد و در ادامه گفت: دولت تا حدی که در اختیاراتش باشد وقت می‌گذارد تا مشکلاتی را که وجود دارد حل کند.

وی همچنین گفت: هم‌اکنون با چین 15 میلیارد دلار فاینانس داریم و در سفر رییس‌جمهور چین که به تهران انجام خواهد شد قرار است بر طبق توافق نهایی این رقم به 50 میلیارد دلار برسد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین به نقش صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: ما در صندوق حدود 10 میلیارد دلار داریم و این پول گذاشته شده تا برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده شود.

جهانگیری اظهار کرد که به این نتیجه رسیدیم که اگر طرح‌های عمرانی فقط در اختیار دولت باشد سال‌های سال حل نمی‌شود، بنابراین خرید خدمت را مطرح کردیم و در این راستا تصمیمات مهمی اتخاذ شده است.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    درمبارزه بافساد شما حرفي براي گفتن نداريد در2سال ازعمردولت يازدهم چه كار مثبتي انجام داديد روزبه روز گراني بيشتر بيكاري و......لطفاعمل كنيد حرف بس است
    • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      وقتی قراره انصاف تو قضاوت رعایت نشه یکسال و پنج ماه هم دو سال دیده میشه .برادر من مگه این فساد تو یکسال و نیم ایجاد شده که تو یکسال و نیم از بین بره..
    • ایران A1 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      دوست عزیز اگر خراب کردن یک خانه یک روز زمان ببرد ساختن دوباره اش چند ماه وقت می خواهد حالا 8 سال سازندگی به چند سال اصلاح نیاز داره ؟؟؟
    • بی نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      یه مردی که رفته است و مدیریت جهانی بلد بود یک سنگی رو انداخته تو چاه . خب معلومه که خیلی طول می کشه تا عاقلان بتوانند پیدا کنند و درش بیاورند. 700 میلیارد دلار پول مملکت رو در 8 سال به باد دادند و حالا رفتن سیمنار "گرفتن خسارت از متفقین در جنگ جهانی اول " برگزار می کنن. واقعا که آدم دق می کنه
    • بی نام A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      من به سالم بودن این کابینه ایمان دارم. افسوس که دلواپسان حتی اجازه برخور با فساد هم نمی دهند.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      16 48
      چه کاری بهتر از این؟؟؟؟ 2 بار افزایش قیمت نان در عرض یک ماه. 5برابر شدن قیمت اشتراک برق. قیمت سوخت. و هسته ای هم که/.....
    • اصلاح طلب اصول گرا A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      2 5
      من را ببخشید که از ادبیات آقای رئیس جمهور قبل می خواهم استفاده کنم ویک آدرس اشتباه بدهم..... من می خواهم بپرسم برادر .... در دولت آقای احمدی نژاد چه می کرد که الان هم دارد به کار خود پر قدرت ادامه می دهد؟؟؟؟؟ببخشید اگر آدرس اشتباه دادم
  • میثم A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    جالبه بعضی اقایونی که نسبت به زمین و زمان سوء ظن دارند و در توهم توطئه غوطه ورند کوچکترین شک و تردیدی نسبت به جوان دو میلیارد دلاری نکردند.
    • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      11 2
      دو میلیاردم , پوله ؟
  • محمد A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    آقای محمد کاربر 15:02 . اگر اندکی منصف باشیم . باید بپذیرم .تمام بدبختی و معضلا ت کشور بواسطه 8 سال تخریب افراطیون و ناکارآمدی دولت توهم و ناکارآمد می باشد . دکتر روحانی با خزانه خالی روبرو است و تمام ثروت کشور در گذشته به باد فنا رفته و دزدان بیت المال آزادانه می چرخند.
    • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      15 29
      رئیس پلیس آگاهی اعلام کرد: افزایش ۲۷ درصدی اختلاس، ۲۰ درصدی تبانی در معاملات دولتی و ۴۰ درصدی زمین‌خواری در 10 ماهه اول امسال اینم حتما کار دولت قبلی است , جناب محمد , ثروت کشور اورانیوم 20 درصد غنی شده بود که به باد رفت , ثروت کشور مابه التفاوت پول نفت 100 دلاری با 40 دلاری است که به دلیل سیاست های محافظه کارانه و عقب نشینی های پی در پی دستگاه دیپلماسی در مقابل زیاده خواهی های غربی ها داره به باد میره , شما لطف کن فقط سکوت کن و کاسه داغتر از آش نشو
  • بی نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    اين آقا از همون دوران طلايي سردار سازندگيتون اومده .... شما ريشه قضيه رو ميدوني فقط آدرس غلط ميدي.... درباره اقتصاد هم معلومه چه گلي به مملکت زديد... همين که از اول سال هر دو ماه يکبار فشار اقتصادي رو گردن مردم ميندازيد از مسئوليت پذيري شماست... بنزين 400 که کلا هوا کرديد ... حالا قضيه افزايش کرايه 30 تا 40 درصدي هست ..... بعد ميگيد ما فلان .... شما خيلي راست ميگيد درباره رانت بنزين وارداتي چرا سکوت کرديد ؟؟؟؟؟؟؟؟ حتما همه چيز دروغه و همه دروغگو جز شما و دولت بي تدبير و مايوستون ... درباره سياست خارجي هم فقط مونده بود ظريف با کري تو خيابونهاي ژنو قدم بزنند ... مبارکتون باشه ... حتما تحريم ها همه برداشته شده ، اينطوري داريد خوشحالي ميکنيد... هر روز بجز حرف زدن ،‌کاري ديگه ميکنيد ....
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      عزیز جان , جای بنزین 400 که دو لیتر 700 داده اند که میشود همان . افزایش 3040 درصدی کرایه هم که پیشنهاد شهردار قالیباف بوده نه دولت شما پرا اینقدر آسمون و ریسمون به هم میبافید؟ دقیق حرف بزنید و با استدلال.
    • 2468 A1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      8 28
      آقای بی نام15:48،قطعا همیشه توامتحانات پایان سال نظام قدیم با تک ماده درس ریاضی قبول شدی که اینقدر سرت تو حساب وکتابه.امیدوارم پدیده هایی مثل شما هادر دولت های آینده ظهور نکنن که بدجوری اقتصادرو داغون می کنید.
  • جواد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    79 7
    اقامحمد.کاربر15:02چقدربخودت فشاراوردی تااین متن رابنویسی
  • جواد IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    اقای بی نام 15:48ریخت وپاش هشت سال دولت محبوب شما سالهاطول خواهدکشیدتاجبران شود
  • بی نام A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    115 9
    کاش میشدبفهمی چندتابابک زنجانی دیگه هست که هنوزسروصداش درنیامده
  • سیدرضا A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    درود بر جهانگیری اصلاح طلب
  • بی نام A1 ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    12 3
    در برخورد با فساد مفسدان باید از دولت اقای روحانی حمایت کرد تا مشخص شود چه کسانی به مردم خیانت میکنند
  • منفی خور IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 2
    کاش دولتمردان از صندوق ها بالاخره دل بکنند و دوباره تاریخ تکرار نشود
  • چوپان IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    9 2
    منظورش از ادرس اشتباهی ندهید پدیده شاندیزه.. که دارن الکی میگن فساد کرده تا توجه رو بهش جلب کنند و کسی هواسش به فسادهای واقعی که داره اتفاق میوفته نباشه
  • ناشناس IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    11 2
    اصلاح طلب ها واقعا با فساد اقتصادی مبارزه می کنند .درود بر مهندس جهانگیری.هرچند باندهای فساد قدرتمند هستند
  • بی نام SE ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    4 2
    بابک زنجانی تنها و یک شبه نیامده این دولت موازی در دولت داشته پس توقع نداشته باشید در مجوعه کشور عوامل و نفوذ در حال حاضر نداشته باشد
  • ایرانم A1 ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    3 8
    میگم شماها چرا اینقدر بسته فکر میکنید و واقعیت ها رو نمیبینید.شماها استاد ترور شخصیت هستین اگه نمیخواهید واقعیت ها رو ببینید اون دیگه مشکل خودتون هست.یک نفر به اسم محمد مطلبش کاملا واقع بینانه هستش حالا پشت سر همتخریبش میکنید نشان از کج بی ظرفیتی تحجر و تعصب خودتون داره من به درامدم و به شیبها نگاه میکنم نه به وعده وعید ها و آمار من دراوردی
  • علی A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    11 3
    قابل توجه کسانی که برای پروژه ملی پدیده شایعه درست میکنن و روز شماری میکردن تا پروژه سقوط کنه خبر آنلاین
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    15 7
    این بیچاره ها 4 سال باید بدوند و خراب کاری بعضیها رو جمع جور کنن من با دولت احمدی نژاد برخورد داشتم واقعا بی حساب کتاب عمل میکرد روحانی نهایت سعیشو در مسیر درست داره میکنه من قبول دارم بازخورد کارهاش هنوز در زندگی ما مردمان عادی هنوز ملموس نیست اما مسیر درسته اینو مطمینم همین که با دنیا شروع بع تعامل کرده برای ما برگ برنده هست
    • کاکتوس IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      17 12
      کسی نامه فدایت شوم نداده بود , کی بود وعده داد 100 روزه چنین و چنان میکنم , دلار را با قیمت 3250 تحویل گرفتند الان 3500 , تازه با این همه امتیازکه به غربی ها داریم میدیم , پاسپورت هامون فاقد احترام بود , الان به دلیل احترام شدید به پاسپورت هامون در سازمان ملل نماینده نداریم , هر چقدر به جان کری بیشتر لبخند میزنند از اون طرف قیمت نفت بیشتر میاد پایین , اونم وضعیت بورس , اره مسیر خیلی درسته باور نداری از جناب جهانگیری بپرس.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      5 4
      كاكتوس جان همون دلاري كه ميگي احمدي نژاد 800 تومن از خاتمي تحويل گرفت و 3250 تومن تحويل روحاني داد........برادر من در حق بيت المال ركورد خيانت زده شده
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    3 1
    می خواید از حقوق ما دفاع کنید؟ اقتصاد رو راه بندازید تا جوانها برن سرکار. حتی خواجه حافظ شیرازی هم فهمیده که مسیر حل مسایل اقتصادی از میز مذاکره رد می شه. بسه دیگه. خسته امون کردید. هی مذاکره و مذاکره. ما باید اثر این مذاکره رو تو سفره خودمون ببینیم وگرنه راه افتادن یک عده و سفر به این کشور و اون کشور برامون نون و اب نمی شه.
  • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    8 4
    مسلم بدونید که دولت احمدی نزاد در تاریخ کشورمان ثبت خواهد شد چون این دولت همان کاری را با ایران کرد که هیتلر با آلمان. گرچه روشهایش به روز شده بود اما بلا همان بلا است. من هنوز باورم نمی شه چی شد دولتی مثل دولت او با توجه به آرمانهای انقلاب تونست زمام قدرت رو در ایران به دست بگیره. هنوز انگار کابوس دیده ام از فکرم خارج نمی شود.
  • بی نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    1 1
    به گمان من واکنش جهانگیری به حرفهای بهمنی است که می خواد رد پولهای گمشده رو در امارات جستجو کنیم در صورتی که این 2800 میلیارد دلار به امارات نرفته و به گمان من در بانکهای سوییس است و یا شاید در بانکهای مسکو.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    5 1
    جناب معاون اول فسادی که در پی آن هستید در اندازه های کوچک تر در جامعه بیداد می کند.تاکنون آمار جعل سند و چپاول اموال و املاک مردم که در این جاروجنجال عده ای شیاد از آن نهایت استفاده را می برند و یا سایر موارد برایتان اهمیت پیدا نکند آفتابه دزدان دیروز و شتر دزدان امروز فردا جای زنجانی ها را می گیرند
  • ناشناس A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    0 0
    جناب آقای مهندس جهانگیری توفیق الهی زیارت حرم شریف امام علی ع امام حسین ع وحضرت عباس ع صمیمانه به حضرتعالی تبریک عرض می گویم بیشک این توفیق بی نظیربه آسانی به کس ندهند.ولیک التماس دعا