ایسنا نوشت:

مسلمانان سراسر جهان روز جمعه با برگزاری تظاهرات و تجمعات مختلف اعتراض خود را نسبت به بازنشر کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اکرم (ص) در مجله "شارلی ابدو" اعلام کردند.

به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، صدها سودانی روز جمعه در تظاهراتی بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) را از سوی مجله فرانسوی "شارلی ابدو" محکوم کردند.

تظاهرکنندگان که قصد داشتند یادداشت اعتراض خود را به مرکز سفارت فرانسه در خارطوم ارائه دهند با ممانعت پلیس این کشور مواجه شدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین خواستار اخراج سفیر فرانسه از سودان شدند.

این تظاهرات به دنبال فراخوان هیات علمای سودان و از مسجد بزرگ این شهر به سمت مرکز سفارت فرانسه برگزار شد و نیروهای پلیس سودان سفارت و مرکز فرهنگی فرانسه در خارطوم را محاصره کردند تا مانع از هرگونه اقدام خشونت آمیز احتمالی و آشوب شوند.

تظاهر کنندگان شعارهایی علیه دولت فرانسه و اقدامات اخیر مجله شارلی ابدو سر داده و با خود پلاکارت‌هایی در اعتراض به اهانت به رسول اکرم (ص) حمل می‌کردند.

تظاهر کنندگان در ادامه اعلام کردند: فرانسه از جمله کشورهای معاند اسلام و مسلمانان است و همیشه مسلمانان جهان را با کاریکاتورهای توهین آمیز به خشم می‌آورد.

در فلسطین نیز ده‌ها تن پس از اقامه نماز جمعه در مسجد الاقصی نسبت به اقدامات اخیر مجله شارلی ابدو اعتراض کردند و پرچم فرانسه را آتش زدند.

تظاهر کنندگان که پرچم‌های حماس را در دست داشتند، شعارهایی در مدح پیامبر اکرم (ص) و اعتراض به شرکت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تظاهرات عمومی پاریس سر دادند.

در الجزایر نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد که در پی آن پلیس با تظاهر کنندگان در پایتخت این کشور درگیر شد و تعدادی از نیروهای پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند.

علاوه بر این صدها تظاهر کننده دیگر از جمله چند زن و کودک الجزایری نیز در یک اعتراضات مسالمت آمیز در واکنش به این اقدامات مجله شارلی ابدو، در حالی که تکبیر می‌گفتند، پلاکارت‌هایی با مضمون «من محمد هستم» به زبان‌های فرانسه و عربی در دست داشتند.

هیئت‌ علمای عربستان نیز در واکنش به بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) از سوی مجله فرانسوی به تیراژ سه میلیون نسخه،‌این اقدام را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی در خدمت به افراطی‌هایی که به دنبال بهانه‌ای برای قوم کشی و اقدامات تروریستی هستند، دانستند.

بیانیه هیئت علمای عربستان که تنها مرجع صدور فتوا در این کشور است، دو روز پس از بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) منتشر شد.

فهد بن سعد الماجد، دبیر کل هیئت علمای عربستان گفت: جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان به هیچ مساله‌ای کمک نمی‌کند و هیچ هدفی را محقق نمی‌سازد بلکه در نهایت به نفع افراطی‌هایی تمام می‌شود که به دنبال عذر موجه برای اقدامات تروریستی خود هستند.

الماجد گفت: جهان باید احترام متقابل و همزیستی را محقق سازد و این امر هرگز با اهانت به مقدسات مذهبی محقق نخواهد شد.

در اردن نیز نزدیک به 2000 اردنی روز جمعه به خیابان‌های امان رفتند تا اعتراض خود را به اقدام اولین شماره مجله شارلی ابدو که پس از حمله تروریست‌ها به دفتر آن در پاریس منتشر شد و روی جلد آن تصویری از پیامبر اکرم (ص) چاپ شده بود، اعلام کنند.

در این تظاهرات که پس از نماز جمعه برگزار شد اعضایی از گروه اخوان المسلمین و جنبش‌های جوانان به مرکز شهر امان آمدند و در محکومیت تصاویر چاپ شده در مجله شارلی ابدو، شعارهایی سر دادند.

تظاهر کنندگان اردنی تلاش کردند خود را به سفارت فرانسه در این شهر برسانند اما نیروهای امنیتی مانع شدند.

همام سعید، دبیر کل گروه اخوان المسلمین در اردن از دولت فرانسه خواست قانونی برای ممنوعیت انتشار تصاویر از پیامبر اکرم (ص) وضع کند.

او گفت: از دولت فرانسه می‌خواهیم که فورا قانونی را برای ممانعت از این گونه هتک حرمت‌ها وضع کند و اگر این دولت اقدامی انجام ندهد، در این هتک حرمت‌ها دست دارد و به تبع مردم مسلمان جهان در مقابل افرادی که به پیامبر اکرم (ص) توهین کنند، می‌ایستند.

تظاهر کنندگان اردنی تاکید کردند تا زمانی که سفارت فرانسه از مردم این کشور عذرخواهی نکند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    81 24
    اسلام همیشه زنده است خداوند حامی مسلمانان است .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    32 6
    از دل ها وارد می شه
  • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    53 6
    ما عاشف محمد ص ایم
  • بی نام A1 ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    42 7
    یک سئوال از دولتهای غربی که توهین به اسلام و درکل به همه ادیان رو با بهانه آزادی بیان حمایت میکنن، آیا اگر کسی به ناموس و زن و بچه خود این افراد هم چیزی بگه با فرمول آزادی بیان برخورد میشه و همه آزاد هستند هرچی دل تنگشون میخواد بگن؟
  • مائده A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    33 5
    واقعا برای خودم متاسفم که یک بی نام و نشون اعتقادتمو به تمسخر میگیره ... انشالا خوده حضرت محمد جوابشونو بده.
  • بی نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    27 3
    من اشکم دراومد،خدایا کمکمون کن
  • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    19 4
    من اشکم دراومد، خدایا کمکمون کن
  • حمیدرضا A1 ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    52 3
    بسم الله الرحمن الرحیم أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
  • mostafa A1 ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    41 2
    لبیک یا محمد ص
  • بی نام A1 ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    28 4
    لبیک یا رسول الله دولتهای غربی بدلنند که در آتش خشم خدا خواهند سوخت
  • من عاشق محمدم A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    41 2
    ايران بايد از طريق ديپلماتيك اين قضيه رو پيگيري كنه تا ديگه كسي به بهانه آزادي بيان به پيامبر اسلام توهين نكنه. متاسفانه كاربراي اين سايت عكس العملي نشون نميدن، توهين به پيامبر چيز كوچيكي نيست، حالا اگه مطلب راجع به حكم يه مجرم بود اينجا پر از كامنت اعتراض ميشد
    • بی نام US ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
      15 2
      منم با شما موافقم باید ساده از این کار نگذرند
  • سرباز گمنام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    22 2
    لبیک یا رسول الله{ص} اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم انشالله رسول الله خودشون جوابشونو بده الهی امین
  • پیروز IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    38 1
    لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله
  • فرزاد A1 ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    20 2
    جهان اسلام در برابر این اهانت سکوت نمی کند ... فریاد بزن لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله لبیک یا رسول الله ...
  • ریحانه A1 ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    25 2
    جانم به فدایت یا محمدص
  • bahar A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    26 1
    اللهم‌صل علی محمو وآل محمد وعجل فرجهم.
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    20 1
    من عااااشق محمدم اللهم صلی علی محمد وال محمد من عااااشق محمدم اللهم صلی علی محمد وال محمد من عااااشق محمدم اللهم صلی علی محمد وال محمد
  • علی بهلولی A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    20 2
    لبیک یا رسول الله
  • عاطفه A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    16 3
    فوری فوری برای کسانی که لاین دارن امشب فراموش نکنید که کل لاین رو پر کنید از لا اله الا الله محمدا رسوا الله. فقط در جواب مجله فرانسویلعنت خدا بر یهود ان شاالله فردا شرکت لاین اعلام کنه که بیشترین عبارت به کار برده شده درلاین جمله لااله الا الله محمد رسول الله هست بیاین همه مون متحد بشیم پس بنویس لااله الا الله محمد رسول الله اگه حضرت محمد واستون اهمیت داره وتکریمتون میکنه منتشر کن وغافل نباش بگذار تا بفهمندباامت محمد طرف هستند حتی اگه مشغولی ارسال کن لا اله ال الله محمد رسول الله
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    18 1
    یا رسول الله
  • فهیمه A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۹
    8 2
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد من عاشق خدا عاشق حضرت محمد اسلام و اهل بیتم این حرکت فقط ضعفشون رو نشون داد به امید ظهور حضرت مهدی و گرفتن تقاص این بی حرمتی ها اللهم عجل لولیک الفرج
  • رضا A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    7 1
    اللهم صلی علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم ,انشاالله خدا بدخاهای حضرت محمد رو خار و ذلیل کنه خداوند عزوجل خودش لعنتشون کنه لعن و علا عدوک یا رسول الله خدایا فرج امام زمانو برسون حسابشونو برسه این همه اهانت بهعشق مسلمونا دیگه بسه اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
  • نرگس A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    9 2
    سلام خدا بررسول پاکیهاو مهربانیها ان زمان ک متولد شد وان زمان ک از دنیای فانی رفت و ان زمان ک برانگیخته میشود
  • هادى کرامتى A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    13 1
    من عاشق حضرت محمد هستم هر کس توهين کرده بخدا مجازات ميشه هم تو اين دنيا و هم اخرت.
  • علیرضا IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    2 2
    هیچی جلوی مسلمانان نمیتواند بگیرد اللهم صلی الله محمد والله محمد