واقعا ایرانی ها تنبل هستند؟/ یک جامعه شناس: جامعه را تنبل‌پرور می کنند/ کار کردن فصلی باعث تنبلی شده

ایسنا نوشت:

یک جامعه شناس معتقد است: از گذشته سیستم تنبل‌پروری بر جامعه ما حاکم بوده و برای تغییر آن باید فرهنگی بر جامعه حاکم شود که به افراد کوشا بهاء بیشتری داده شود.


علیرضا قاسمی با بیان اینکه تنبلی ویژگی و خصلتی اکتسابی است، گفت: به هیچ عنوان ارث و ژنتیک در تنبلی افراد نقشی نداشته و نوع تربیت محیط و خانواده است که یک فرد را زرنگ یا تنبل بار می‌آورد.

او ایرانی‌ها را افرادی تنبل دانست و گفت: متاسفانه شرایط گذشته به گونه‌ای بوده که بیشتر افراد بصورت فصلی کار می‌کردند و فصل‌هایی از سال بیکار بودند و از نظر روحی و روانی افراد به این‌گونه شرایط عادت کرده‌اند.

قاسمی گفت: با تغییر شرایط و سرعت گرفتن کارها متاسفانه مردم ایران هنوز طبق همان سیستم سنتی گذشته رفتار کرده و فرزندان خود را تربیت می‌کنند و این موجب شده بسیاری از ایرانی‌ها تنبل بمانند.

او سیستم حاکم بر جامعه را تنبل‌پرور دانست و گفت: متاسفانه تا حدی این شرایط کارنکردن و از زیر کار دررفتن و تنبلی در جامعه جا افتاده و بصورت یک هنجار در جامعه درآمده است.

این روانشناس به محیط‌های کاری و دانشگاهی و مدارس اشاره کرد و گفت: متاسفانه حداقل کار کردن در سیستم‌های اداری رایج شده و دانشجویان و دانش‌آموزان ما نیز همگی شب امتحانی شده‌اند که همه این موارد نه تنها در جامعه مذموم نیست، بلکه به عنوان یک هنجار نیز مطرح می‌شود!

او گفت: متاسفانه در جامعه حال حاضر کارمندی که بخواهد کار کند، زیر فشار سایر کارکنان قرار می‌گیرد و با حرف‌هایی از جمله مگر چقدر حقوق می‌دهند؟ به کجا می خواهی برسی؟ و از این قبیل حرف‌ها روبرو می‌شود.

قاسمی گفت: در محیط‌های آموزشی نیز دانشجویان و دانش‌آموزان زرنگ و درس خوان با القاب نامناسب خطاب شده و آدم‌های غیرطبیعی خوانده می‌شوند.

او گفت: متاسفانه محیط و بستر موجود جامعه بگونه‌ای است که به افراد اجازه نمی‌دهد بیشتر فعالیت کنند و افراد در این محیط برای رهایی از بار فشار جامعه مجبورند در حدی که سیستم تعیین می‌کند، کار کرده‌ یا درس بخوانند، نه بیشتر.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه توسعه کشور نیازمند فعالیت بیشتر همه اقشار جامعه است، گفت: چنانچه سیستمی ارائه و تمرین شود که در آن به افراد زرنگ و کاری و درسخوان بها بیشتری داده شود و پاداش بدهند و از طرف دیگر افراد تنبل به دلیل کم‌کاری مواخذه شوند، قطعا می‌توان جامعه را از وضعیت تنبلی درآورد.

قاسمی ضرورت ایجاد این سیستم در خانواده را از اهمیت بسیاری برخوردار دانست و گفت: چنانچه با فرهنگ‌سازی بتوان چنین سیستمی را در خانواده نهادینه کرد، قطعا در سال‌های آینده شاهد ایجاد نسل کوشا و زرنگ خواهیم بود.

او گفت: در این زمینه نباید از آموزش هم غافل بود و باید در کنار اینها نظارت اجتماعی را نیز افزایش داد تا افراد واقعا زرنگ از سایر افراد تنبل تشخیص داده شده و پاداش بگیرند.

این جامعه شناس معتقد است: برای از بین بردن تنبلی در جامعه باید فضای جامعه به سمتی برود که کارنکردن و کم‌کاری ضعف جدی و توهین به حساب بیاید و از طرف دیگر حق افراد زرنگ به آنها داده شود.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    اصلا یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت نکردن ما ایرانی ها در زمینه های مختلف مثل تولید و تکنولوژی و .. اینه که میخوایم با کمترین فعالیت و هذینه ، بالا ترین سود ممکن رو ببریم و دنبال موفقیت پر سود و یک شبه و موقت هستیم نه دنبال موفقیت دائمی . درست بر عکس ژاپنی ها .
  • بی نام GB ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    41 3
    نگيد تو رو خدا كجاي دنيا بيشتر از ما حرف ميزنن. تو اين مورد خوب زرنگيم
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    29 22
    او گفت: متاسفانه در جامعه حال حاضر کارمندی که بخواهد کار کند، زیر فشار سایر کارکنان قرار می‌گیرد و با حرف‌هایی از جمله مگر چقدر حقوق می‌دهند؟ به کجا می خواهی برسی؟ و از این قبیل حرف‌ها روبرو می‌شود. استاد دانا مساله اصلی تبعیضی هست که حتی بین کارکنان دولت وجود داره چرا یه کارمند شرکت نفت یا همین وزارت بهداشت خدا تومن باید حقوق داشته باشه ولی یه معلم با 28 سال سابقه خالص دریافتیش 900 تومن باشه ؟ وقتی خودتون تبعیض رو گسترش می دین دیگه اون آدم واسه چی کار کنه؟ این بهش میگن بیگاری کشیدن . مگه برده شماییم ؟؟؟؟ والله با این حقوقا برده هم باشی صد شرف داره تا کارمند دولت باشی. تو بخش خصوصیشو دیگه نمی دونم
    • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      22 9
      عزیز فرهنگی شما چند ساعت در هفته و چند روز در سال کار میکنی که توقع داری مثل وزارت بهداشت حقوق بگیری؟ اصلا چرا مردم یاد گرفتند حقوق شون رو با بقیه مقایسه کنند؟
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      14 6
      معلم با 28 ساعت در هفته همینم زیادیشه من 50 ساعت در هفته کار میکنم ماهی 600 تومن تازه نه سه ماه تعطیلی دارم نه تطیلی عید.کارمم شیفتیه روزای تعطیل هم ب من شیفت میخوره
    • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      12 5
      آخه شما با چه منطقی خودتون رو با یک کارگر پتروشیمی یا مهندسی مقایسه می کنید که شب تا صبح باید سر چاه نفت باشه و حتی هوای سالم برای تنفس هم در محیط کارش نداره؟ یا پرستاری که شب تا صبح نباید پلک روی هم بذاره؟ چرا باید به افرادی با ماهیت شغلی کاملا متفاوت، حقوق مشابه داده بشه؟ این تفاوت، تبعیض نیست، عین عدالته
    • مهدي IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      10 13
      اونايي كه فكر ميكنند معلمي كار راحتيه خودتون طاقت يك ساعت كلنجار رفتن با بچتونو داريد؟ يه معلم بايد روزي 6ساعت با 30 تا دانش آموز سروكله بزنه.... اصلا بياييد جاها عوض
    • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      8 9
      من هم بین همکارانم از این حرفها زیاد میشنوم. یه جوری حرف میزنید که انگار یکی اسلحه گذاشته رو سرتون و مجبورتون کرده تو این کار بمونید. اگه واقعا فکر میکنید دستمزدتون کمه استعفا بدبد و برید سر کاری که میتونید پول بیشتری در بیارید. مطئنا هستن جوانان جویای کاری که حاضرن با همین حقوق و بلکه هم کمتر جای شما رو پر کنن و تلاش بیشتری هم بکنن.
    • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      15 4
      اونایی که به نظر من پاسخ دادن و حرف از جاه نفت و دود زدن و نی دونم پزشک و پرستار. فقط یک زنگ 50 دقیقه ای یا 90 دقیقه ای جای ما برین سر کلاس . اون وقت می فهمین. کنار گود نشستین بعد میگین سه ماه تعطیلی کارتون رو می کنین سه برابر ما هم حقوق می گیرین. تازه دعواهم دارین با ما؟؟؟ تازه وسط درس دادن باید با پدر و مادرای این دانش نیاموزا هم دهن به دهن بشیم که چرا بچه ات درس نمیخونه. بچه ای که دیگه مدرسه رفتن واسش شده کشک . بچه ای که بهش میگم آشغال زیر پاتو جمع کن . طوری نگاهم می کنه که از صد تا فحش بدتره .اگه عرضه دارین شماها برین بچه ها تون رو اول ادب کنین بعد بفرستینشون مدرسه . آخی شما شرکت نفتیها از معلم هم کم تر حقوقتونه . بمیرم براتون
    • فرهنگی A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      2 1
      در جواب عزیزانی که ساعت کار فرهنگیان را کم می دانند باید به عرض برسانم که شما اگه راست می گی فقط 4 ساعت پشت سر هم 4 تا بچه را مواظبت کن ، آموزش پیشکش بعد می فهمی سختی کار معلم را . دوم اینکه معلم تنها 4 ساعت کلاس نیست بلکه در خانه نیز باید خود را برای کلاس و درس فردا آماده کند . تلفن های والدین هم که در اوقات فراغت معلم به وی می شود را اگر حساب کنیم از دیگر کارمندان کمتر کار نمی کند . از همه اینها گذشته این عزیزان معلم فرزندان من وشما هستند ، اگر فکرش آزاد باشد و دغدغه مسائل زندگی نداشته باشد مسلما به نفع خود شما و فرزندانتان نیز هست .
  • عطا IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    12 1
    سلام اول همه بیکارها همان هایی هستند که فقط حرف میزنند و شهریه میگیرند و دستهایشان مثل پنبه است و خودشان را عقل کل میدانند
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    6 2
    بخاطر همينه كه جامعه ما پر از آدمهايي است كه مي خواهند يه شبه راه صد ساله رو بروند.
  • سیاوش A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    7 2
    فکر میکنم تنبلی هم ارثی باشه ، ژن ها نقش بسیار زیادی دارن
  • علی IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    14 6
    ایرانیها تنبل نیستند بلکه تو این فشارهای اقتصادی افسرده شدند
  • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    3 2
    واقعا یکی از دلایل پیشرفت نکردن مون همین تنبلیه باید سیستمی به وجود بیاد که از بچگی این خصلت بد از ما دور بشه مثلا اموزش و پرورش یا دولت رو خانواده ها کار کنه که بچه رو تلاشگر و متحرک بار بیاره.. همین تنبلی ها و ریاضت نکشیدن هاست که باعث میشه از بعد انسانی عقب افتاده باشیم. متاسفانه مشکل تنبلی برای ایرانی ها معضلی شده.
  • سعید A1 ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    10 3
    واقعا این ار آن موردهایی است که بجای همه آزمون وخطاها باید روش سرمایه گذاری شود ... متاسفانه نه تنها تنبلی جسمی در کل جامعه وجود دارد بلکه تنبلی فکری هم غوغا میکند ... من خودم تو یه شرکت کار میکردم بخاطر اینکه چند تا طرح اصلاحی بهبود وضعیت اداری دادم .. مورد غضب مدیر عامل قرار گرفتم و عذرم را خواستند ... جالبش این بود که اکثرا شاکی بودند که شما از وقتی اومدی کار ما زیاد شده یا به عبارتی هیئت مدیره فهمیده که ما کار نمیکنیم ..... واقعا در حال حاضر مشکل کشور همینه .... تنبلی و متاسفانه بصورت یک همگرایی در آمده که یا باید همراه شوی یا حذف خواهی شد.
  • منفی خور IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
    3 0
    جالبه در کل کشور اینطوریه که شما میگید درسته متاسفانه اما استثناهایی هم وجود داره مثلا بعضی شرکت های خصوصی روزی شونزده ساعت کار میکشندو ششصد تومن بیشترهم نمیدهند اردوگاه کار اجبارین یه جورایی