نسیم آنلاین نوشت:

اوباما گفت: شانس توافق با ایران کمتر از ۵۰ درصد است. به گزارش ان‌بی‌سی، اوباما شب گذشته در کنفرانس خبری مشترک با دیوید کامرون در کاخ سفید گفت: هر نوع تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو می‌کنم. کامرون نیز گفت: نباید با فشار فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهیم.

نخست‌وزیر انگلیس نیز در این کنفرانس خبری گفت که با چند سناتور آمریکایی تماس گرفته تا قانعشان کند که تحریم‌های بیشتر یا حتی تهدید به تحریم‌ها در شرایط فعلی مناسب نیست.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک در کاخ سفید ضمن هشدار درباره وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ر ادامه تلاشها برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کردند.

اوباما در این کنفرانس خبری به تلاشهای دولتش برای متحد کردن جامعه جهانی علیه ایران اشاره کرد و گفت قبل از سال 2009 ایران متحد بود و جامعه جهانی، پراکنده اما وی توانسته با اقدامات دیپلماتیک جامعه جهانی را علیه ایران متحد کند.

او در ادامه با تکرار این ادعا که تحریم‌ها عامل آمدن ایران به پای میز مذاکره بوده است تصمیم فعلی کنگره برای معرفی طرح‌های تحریمی جدید علیه ایران را اقدامی مخرب و تضعیف‌کننده مذاکرات هسته‌ای جاری توصیف و آن را تهدید به وتو کرد.

اوباما گفت در صورتی که کنگره طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را پیش ببرد احتمال شکست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 بسیار بالاست.

آقای اوباما تأکید کرد با آمریکایی که عامل شکست مذاکرات دیده شود تشکیل دوباره ائتلافی جهانی علیه ایران دشوار خواهد بود.

او هشدار داد کنگره در صورت تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران باید مسئولیت تقابل نظامی احتمالی با ایران را هم بپذیرد.

رئیس جمهور آمریکا گفت اگر ایران در مذاکرات سرانجام جواب بله را نگوید وی اولین کسی است که برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران به کنگره خواهد رفت.

رئیس‌جمهور آمریکا به رغم این تأکیدها بر میدان دادن به مذاکرات شانش توافق هسته‌ای با ایران را کمتر از 50 درصد دانست.

او گفت: «من همیشه گفته‌ام احتمال واقعی اینکه ما به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم کمتر از 50 درصد است. ایران، نظامی شدیداً مظنون به غرب و مظنون به ما است. آنها در گذشته به صورت نهانی و مخفیانه جنبه‌هایی از این برنامه را پیش برده‌اند. ما در طیف وسیعی از موضوعات با آنها اختلاف داریم.»

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که به آمریکا سفر کرده است هم در این کنفرانس خبری درباره اثرات مخرب تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد.

نخست‌وزیر انگلیس گفت او اولین نخست‌وزیر بریتانیا است که با رئیس جمهوری ایران دیدار کرده است.

او درباره مذاکرات ایران گفت: «نباید با فشار بیشتر بر علیه ایران فضای مذاکرات را تحت تاثیر قرار بدهیم.»

او گفت: «تحریم‌ها به مذاکرات منتهی شد اما من با برخی سناتورها تماس گرفتم و گفتم که نظر بریتانیا این است که این اقدام کمکی به نتیجه رسیدن مذاکرات نمی‌کند.»


45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =