با وجود اینکه خبرهایی از تنبیه های دلخراش و متاثر کننده ای در چند ماه گذشته منتشر شده،‌اما معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش می گوید به طور کلی تنبیه بدنی در مدارس کم شده است.

خدایار رفیعی در میزگری در کافه خبر درباره تنبیه در مدارس گفت: دلایل و علتهای مختلفی برای تنبیه در مدارس می تواند وجود داشته باشد. بسیاری از ناهنجاری های جامعه از گذشته وجود داشته، اما نوع آن متفاوت شده است و اینکه اخیرا به موضوع تنبیه در رسانه ها خیلی پرداخته می شود به معنای این نیست که زیاد شده است. متاسفانه از تنبیه در مدارس به عنوان ابزار بازدارنده و تربیتی استفاده شده و ریشه تاریخی و فرهنگی دارد. البته من قبول ندارم که این رفتار بازدارنده است، چون خلاف ضوابط و مقررات است.

او گفت: شاید باید به گسست نسلی توجه کنیم؛ گسست نسلی در آینده آسیب جدی به روابط مردم در جامعه وارد می کند و ما نتوانستیم این گسست را بین خانواده و نوجوانان که مشکلات اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی دارد را برداریم. کمتر اولیایی هستند که با گفت و گو مسائل را حل کنند. رابطه استاد و شاگردی هم خیلی تغییر کرده است، یک روزی اگر معلم از کوچه ای رد می شد دانش آموزان به حرمت او کنار دیوار می ایستادند اما الان این رابطه تغییر کرده است که بخشی ناشی از گستره شبکه های اجتماعی و ورود دانش آموزان به مسائل فراملیتی است. بخشی هم ضعف آموزش است که نتوانستیم قوی عمل کنیم. اگر در مسیر تربیت دینی و مسیر علمی درست حرکت کنیم مسائل حل می شود.

معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش گفت: واقعیت است که در این یک سال گذشته که مسئول پاسخگویی به شکایات در آموزش و پرورش هستم مواردی که از تنبیه گزارش شده در حد و گسترده ای نیست که رسانه ها اعلام می کنند. بخشی از این تنبیه ها توسط ولی قانونی دانش آموز در مراجع قانونی و قضایی رضایت داده شده است.البته در وظایف ما این نیست که از اولیا رضایت بگیریم و هرکز ابز این موضوع دفاع نمی کنیم. اگر معلمی از ابزار تنبیه بدنی به عنوان عامل بازدارنده یا اصلاح رفتار استفاده کند تخلف است و ما برخورد می کنیم.

مشروح این میزگرد را اینجا بخوانید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    8 10
    اشکالتون همینه که خوشحالین تنبیه در مدرسه کم شده ولی اشتباهه همون موقعه فلک میکردن خیلی بهتر بود همه دانش اموزان مر دبالا میومدن نه حالا که همه سوسلن
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    24 10
    حقوق معلمان نیز کم شده
  • احمد A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    0 3
    تا تنبيه بدني بصورت اگاهي دادن به دانش اموزان نباشيد كشور پيشرفت نميكند
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    2 1
    این نشانه روشنفکری و اصلاح شدن روش سنتی است
  • بی نام US ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    8 7
    باركالله. شق القمر شده هيچ معلمى نبايد اين اجازه رو به خودش بده كه شاگرد رو در هر سنى كه باشه تنبيه بدنى بكنه. به هيچ عنوان نه سيلى، نه با خط كش و يا هر گونه تنبيه بدنى. اگر دست به دانش اموز زد بايد معلم تنبيه قانونى بشه. مگه كلاس درس يا مدرسه باغ وحشه؟ اجازه دست زدن و تنبيه بدنى به اين معناست كه كتك زدن و يا كتك خوردن مجازه. بچه اينو ميبينه و بيرون از مدرسه اين عمل رو جائز ميدونه. تو رو به هر چيزى كه ميپرستيد اين يكى فرهنگ رو عوض كنيد. ممنون
    • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      8 2
      من 18 ساله معلمم و تا حالا به خاطر درس کسی رو تبیه نکرده ام ولی وقتی والدین به بچه هاشون ادب یاد نمی دهند و بچه دست به کار بسیار ناشایستی می زند که اگر بچه ی خودم این کار رو انجام بده باور کنید دستش رو می شکنم ولی چون بچه خودم نیست نمی تونم کاری بکنم اخراج از کلاس و مدرسه هم باتوجه به تجربه خودم کار ساز نیست و بسیار به ضرر دانش آموز است حداقل 10 نفر از شاگردهایی که می شناختم بعد از اخراج ظرف یکی دو سال در اثر اعتیاد و...فوت کرده اندوالدین هم که بی خیالند بجز دوره ی ابتدایی امکاناتی هم دست ما نیست واقعا چیکار باید کرد؟گاهی اوقات تنبیه کمترین هزینه برای حفظ دانش آموز است.
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    2 6
    ممنون از اين خبر خيلي خوب و شادتون
  • یک معلم از خوی A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    9 1
    بله تنبیه دانش آموز کم شده ، ولی بجاش تحقیر و تنبیه معلم زیاد شده، وهر اولیایی به خودش اجازه میده برای کمترین مورد پیش پا افتاده ای به کلاس بیاد و جلو چشم دانش آموزان واولیای دیگرمعلم کلاس راتحقیر نماید.
    • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      8 3
      یک نفر جرات داره بیاد تو کلاس من و توهین بکنه مادرش رو به عزاش می نشونم.
    • مهدی A1 ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
      9 0
      نباید جوری رفتار بشه که کسی به خودش چنین اجازه ای بده . مسوولی از معلم و کارمند دفاع نمیکنه درست ، اما خودش که زنده است؟شد از راه درست نشد با زور