تعجب رایس از افشای عملیات سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران

ایسنا نوشت:وزیر امور خارجه اسبق آمریکا روز پنج‌شنبه از انتقال اطلاعات مربوط به عملیات خرابکاری علیه برنامه هسته‌ای ایران توسط یک مامور سیا اظهار تعجب و حیرت کرد.

کاندولیزا رایس مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که از افشای عملیات خرابکاری توسط مأمور سیا علیه برنامه هسته‌ای ایران و انتقال اسناد این خرابکاری به یک روزنامه متحیر شده است.

جفری استرلینگ 47 ساله متهم به افشای اطلاعات درباره برنامه مخفی خرابکاری‌علیه برنامه هسته‌ای ایران است که این اطلاعات را به جیمز رایزن خبرنگار نیویورک تایمز داده است. اما استرلینگ ادعا می‌کند که هیچ‌گونه اطلاعاتی به خبرنگار نیویورک تایمز نداده است.

به گزارش ایسنا، چند روز قبل خبرگزاری رویترز خبر داد که جیمز رایزن، خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه در یک دادگاه فدرال در ایالت ویرجینیا به برخی سوالات مربوط به پرونده افشای عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) علیه برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.

جیمز رایزن پیش از این در کتاب خود با عنوان "وضعیت جنگ" جزییات مربوط به تلاش‌های سیا برای ضربه زدن به برنامه‌ هسته‌ای ایران را فاش کرده بود. وی در ارتباط با پرونده شکایت دولت آمریکا علیه جفری استرلینگ، افسر پیشین سازمان سیا که متهم به انتشار این اطلاعات طبقه‌بندی شده به رایزن است به دادگاه احضار شده بود. این کتاب در سال 2006 منتشر شده است.

این پرونده به یک سنگ محک برای بخش آزادی رسانه‌ها در آمریکا تبدیل شده است.

رایزن که برای اولین بار به عنوان شاهد این پرونده در دادگاه حضور یافته بود مشخص نکرد که منابع اطلاعات او چه کسانی هستند. چه اطلاعاتی در اختیار او قرار داده‌اند و چه زمانی با آن‌ها ملاقات داشته است. در جلسه روز دوشنبه این دادگاه وی تنها به چند سوال کلیدی پاسخ داد.

به گزارش رویترز، جفری استرلینگ در سال 2006 به انتشار غیرقانونی اطلاعات مربوط به دفاع ملی و چند مسأله دیگر متهم شده بود و محاکمه وی از روز 12 ژانویه آغاز شد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =