ایرنا نوشت:

دکتر جیمز والش با بیان این که فضای حاکم برکاخ سفید دررابطه با مذاکرات هسته ای بیش از پیش مثبت وامید بخش به نظر می رسد گفت که به نظر او در چنین فضایی سران رژیم صهیونیستی قادر نخواهند بود نقشی در سرنوشت این گفتگوها ایفا کنند و تلاش های آن ها محکوم به شکست خواهد بود.

او که کارشناس امنیت بین المللی و پژوهشگر ارشد اسنتیتوی مطالعات امنیتی دانشگاه ماساچوست آمریکاست، گفت: به نظر او فضای حاکم بر گفتگوهای هسته ای به مراتب مثبت تر و امید بخش تر از اوایل سال گذشته است.

 

به نظر این کارشناس امنیتی گرچه بحث در باره برخی نکات اساسی در این مذاکرات هنوز به نتیجه ای نرسیده اما آنچه در سال جدید مایه خوش بینی زیاد است عزم و اراده ای است که برغم تسلط جمهوریخواهان بر کنگره آمریکا برای به نتیجه رساندن این گفتگوها درسران واشنگتن به چشم می خورد.

 

والش سخنان هشدار دهنده سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل واظهارات جان کری وزیر خارجه امریکا درمورد نقش مخرب تحریم ها در روند گفتگوهای هسته ای را نشانه بارزی از تمایل واشنگتن به حل اختلافات موجود دراین گفتگوها عنوان کرد.

 

به گفته او. در این گفتگوها در صورتی که طرفین از همان اصولی پیروی کنند که به امضای توافقنامه موقت منجر شد، امکان دستیابی به نتایجی که رضایت طرفین را در رابطه با مسئله تحریم ها فراهم کند وجود خواهد داشت.

 

این کارشناس مسائل امنیتی آمریکا، اختلافات جاری بر سر حجم و میزان غنی سازی و یا تعداد سانتریفیوژها را در این گفتگوها 'اختلافاتی دارای طبیعت سیاسی' توصیف کرد و گفت که در دور تازه گفتگوها برای حل این اختلافات به معامله به مثل از سوی هر دو طرف نیاز خواهد بود و هیچیک از طرفین نباید با تاکید بر حقانیت خود نشانه های گذشت و سازش از سوی طرف مقابل را بی پاسخ بگذارند.

 

والش با اشاره به این که تلاش جمهوریخواهان برای اعمال تحریم های تازه علیه ایران ادامه پیدا خواهد کرد گفت: آنچه مایه امیدواری زیاد است این است که باراک اوباما و دولت وی در سال جاری برغم اکثریت جمهوریخواهان در کنگره حاضر به هیچگونه سازشی با آن ها در این زمینه نخواهد بود.

 

این کارشناس مسائل امنیتی آمریکا گفت که به نظر وی با توجه به عزم دولت اوباما برای رسیدن به نتیجه نهایی در این گفتگوها،طرفداران تحریم به عنوان طرفداران ناکام ساختن این گفتگوها به هیچ وجه شانس پیروزی نخواهند داشت.

 

والش در مورد نقش مخرب واخلال گرایانه سران رژیم صهیونیستی در این گفتگوها گفت: آنچه با قاطعیت می توانم بگویم این است که اسرائیل نه در این مذاکرات جایی دارد و نه از توان این که سرنوشت این گفتگو ها را تعیین کند برخوردار نیست.

 

او در ادامه گفت: اسرائیل قبلا هم به صراحت مخالفت خود را با امضای هرگونه توافقنامه ای با ایران اعلام کرده بود اما دیدیم که توافقنامه موقت میان طرفین بدون اعتنا به این اعتراض ها به امضا رسید.

 

به گفته این کارشناس آمریکایی نخست وزیر رژیم صهیونیستی همانطور که تاکنون نشان داده سرو صداهای زیادی در این رابطه به راه خواهد انداخت اما زمانی که گروه 5+1 به این نتیجه برسد که زمان توافق فرارسیده بدون توجه به این سروصداها، توافقنامه را امضا خواهند کرد.

 


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =