همایش سراسری اصلاح‌طلبان و تشکل‌های اصلاح‌طلب با پیام آیت‌الله هاشمی آغاز شد.

به گزارش ایلنا٬ پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاحات‌طلب به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
همایش سراسری احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب و معتدل کشور را در راستای توسعه فعالیت احزاب و نهادهای مدنی به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم گردهمایی‌ها و نشست‌هایی از این نوع بتواند به بسط و گسترش هر چه بیشتر فضای هم‌اندیشی و تضارب آراء و اندیشه‌های متفاوت سیاسی و اجتماعی جامعه‌ کمک نماید.

اصولاً التزام به نظام جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند و فراهم ساختن زمینه‌ فعالیت رسمی و مؤثر آنها با سلایق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی است و بدون وجود احزاب و نهادهای سیاسی مستقل از دولت و سایر قوا، امکان تعمیق نظام جمهوریت و وصول به اهداف نهایی چنین نظامی ممکن نیست.

احزابی که بتوانند به طور مؤثر و قانومند زمینه‌ی مشارکت آحاد شهروندان یک کشور را در تصمیم‌گیری‌های کلان نظام جمهوری از قبیل انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس و سایر مسائل مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی را فراهم سازند.

در همین راستا ضرورت دارد کلیه مسؤولین دلسوز کشور و به خصوص دست‌اندرکاران انتخابات، بسترهای مناسب را برای جلب مشارکت حداکثری مردم از طرق مختلف، از جمله فراهم ساختن زمینه‌ی فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خودداری کرده و خود را مکلف به اجرای قانون و حفظ حق انتخاب آزاد و رقابتی مردم که حقیقتاً "حق الناس" محسوب می‌گردد، بدانند.

در همین راستا تذکر چند نکته مهم را برای جمع حاضر در این همایش، سایر دوستان، مردم و دلسوزان انقلاب ارزشمند اسلامی لازم می‌دانم:

1ـ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تصریح چشمگیر آن به این امر که گردش کلیه امور اساسی مردم مبتنی بر آراء مردم می‌باشد از جمله میراث‌های گرانبهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(قدس سره) می‌‌باشد و از این حیث ضرورت دارد بر اجرای تام و تمام همه‌ی اصول قانون اساسی از جمله، فصل سوم آن مربوط به حقوق ملت تأکید شود و از گرایش‌هایی تقلیل‌گرایانه و اجرای حداقلی قانون اساسی پرهیز شود.

2ـ اصلاح‌طلبی و اعتدال گرایی در واقع میراث جاودان و خط اصیل امام خمینی(ره) است که از طریق قرائت اصیل ایشان، حفظ ارزش‌های دینی، ملی و دفاع از وجوه اسلامیت و جمهوریت نظام کاملاً هماهنگ بوده و در این قرائت٬ هیچ اقدام و حاکمیتی بنام دین، در غیاب خواست و انتخاب مردم متصور نیست.

این تفکر و مبنا میراث‌دار تلاش یک صد ساله روحانیون آگاه به شرایط زمان و مکان و روشنفکران دین باور در مسیر تحقق جامعه‌ای آزاد، آباد، اخلاق مدار و عدالت محور و گشاده‌رو نسبت به همه دستاوردهای عقلانی و علمی بشریت و متکی به اجتهادی پویا و راهگشا در مسیر برپائی جامعه‌ای پیشرفته، مرفه و مردم سالار می‌باشد.

3ـ ضرورت دارد دوستان بر حفظ و ارتقاء بنیان‌های وحدت ملی از طریق به رسمیت شناختن حقوق حقه‌ همه‌ ملت از همه‌ اقوام و مذاهب تأکید ورزیده و نیز بر لزوم احترام و تضمین هر چه بیشتر حقوق مشروع زنان و فراهم ساختن ‌امکانات مناسب‌تر حضور مؤثرتر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه و مدیریتی کشور تلاش نمایند.

4ـ با توجه به آنچه که در کشورهای اسلامی منطقه، به خصوص کشورهای همجوار بنام دین و اجرای احکام اسلام از حیث اعمال خشونت و ترویج فرقه گرایی و توسعه عقاید تکفیری ملاحظه می‌شود، لازم است چنین نشست‌هایی نسبت به محکومیت هرگونه اقدام و اعمال خشونت‌آمیز و تروریستی و باور به تقابل این روش‌ها و منش‌های خارج از سیره‌ی رهبران اصیل ادیان ابراهیمی از طریق اعمال رسالت رحمانی همه‌ی انبیاء و به‌ویژه پیامبر گرامی اسلام و اصول وحیانی اقدام نموده و خود نیز با تحمل و مدارا با دیدگاه‌ها و اندیشه‌های مخالف در جهت هر چه بیشتر کاهش خشونت و افراطی‌گری و توسعه فضای گفتمان و تضارب اندیشه قدم بردارند.

5ـ احزاب و تشکل‌های سیاسی ضمن حفظ و توسعه جایگاه احزاب و دفاع از حقوق قانونی نهادهای مستقل کشور بر ضرورت حفظ احترام جایگاه رهبران دینی و سیاسی و پیشکسوتان انقلاب و دوران سخت مبارزه که همگی سرمایه عظیم اجتماعی و ملی محسوب می‌شوند تأکید ورزیده و از حضور و جایگاه این سرمایه‌های اجتماعی و ملی و احیاء و تقویت فرهنگ تحزب و تحمل و مدارا و ارتقاء تشکیلات قانونمند و نیز نهادینه کردن تفکر و اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی حسن استفاده را بنمایند.

اكبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

 

 

17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    55 13
    خاتمی ... هاشمی ... روحانی ... عارف ...و همه دیگر اصلاح طلبان عزیز ... در پناه اتحاد پیروز باشید...
  • یک معلم زیرخط فقر A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    23 52
    مادامی که اقتصاددرست نشود هزاران همایش برپا شود فایده ای ندارد اسراف نکنید
  • عطا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
    5 5
    همه اصلاح طلب و اصولگراها امتحان خودشان داده اند و هیچکدام به درد این مردم نمیخورند مملکت را باید متخصصان علمی و فنی اداره کنند نه حراف ها