ایرنا نوشت:

  شاخه سازمان القاعده در شبه جزیره عربستان روز چهارشنبه در فیلمی ویدیویی مسئولیت حمله چهارشنبه هفته گذشته به نشریه شارلی ابدو در پاریس را پذیرفت و وزارت امورخارجه آمریکا نیز صحت ویدیو را تایید کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این ویدیوی القاعده شبه جزیره عربستان در یوتیوب منتشر شد.

در همین حال، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید صحت ویدیوی منتشر شده گفت: به نظر می رسد که این فیلم متعلق به القاعده است اما مسئولان آمریکایی همچنان می خواهند درباره سایر جوانب و ابعاد انتشار این ویدیو تحقیق کنند.

وی افزود: بر این باوریم که این فیلم را بخش رسانه ای القاعده جزیره العرب منتشر کرده است.

پیش از این مقام های آمریکایی می گفتند که دلیلی مبنی بر دست داشتن القاعده در حملات تروریستی پاریس در دست نیست.

هارف تصریح کرد: به وضوح هر قسمت ویدیو را زیر و رو می کنیم... آیا این یک اخطار ایدئولوژیک است؟ آیا پول هایی در این میان وجود داشته است؟ (اشاره به تامین مالی عملیات تروریستی پاریس) آیا آموزشی در کار بوده است؟ این ابعادی است که می خواهیم از آن اطلاع حاصل کنیم.

القاعده از زبان نصر بن علی الانسی یکی از اعضای این سازمان در این ویدیو مدعی شد که حمله به شارلی ابدو را با هدف انتقام از اهانت به رسول اکرم (ص) انجام داده است.

در 7 ژانویه 2015 (17دی) حمله ای مسلحانه به دفتر مجله شارلی ابدو در پاریس رخ داد که طی ان 12 نفر ازجمله دو پلیس و چهار کاریکاتوریست این نشریه کشته شدند.

شارلی ابدو هفته نامه ای که سابقه هتاکی به مقدسات اسلامی را در کارنامه خود داشت اما ظاهرا در آخرین شماره خود کاریکاتوری از ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش را چاپ کرد که باعث تلاش این گروه تروریستی برای حمله به نشریه مذکور شد.

براساس گزارش رویترز، القاعده نیز مسئولیت این حمله را پذیرفت، هر چند برخی ناظران این اقدام را فعالیتی از سوی برخی دستگاه های اطلاعاتی در راستای تحریک اسلام هراسی در اروپا دانستند.

به اذعان منابع غربی عاملان ترورهای پاریس در یمن و سوریه آموزش دیده و با سلاح های اهدایی غرب و همپیمانان آن ها در منطقه مسلح شده و در بازگشت دست به این ترورها زده اند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =