معاون ظریف: مذاکرات ایران و آمریکا بسیار فشرده، صریح و جدی بود/ همه موضوعات مرور شد

ایسنا نوشت:

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: مذاکرات هشت ساعته وزرای خارجه ایران و آمریکا که در چند نوبت صورت گرفت، بسیار فشرده، صریح و جدی بود به گونه‌ای که همه موضوعات بار دیگر مرور و آخرین مواضع ردوبدل شد.

سیدعباس عراقچی گفت: در بعضی از موضوعات کارشناسان هم به جلسات مذاکرات ملحق شدند و در مجموع قرار شد مذاکرات پنج شنبه در سطح معاونان وزرای خارجه ادامه یابد.

او با اشاره بهبرنامه کاری دکتر ظریف و سفر وی به چند کشور اروپایی گفت: وزیر امورخارجه صبح پنج شنبه ژنو را به مقصد برلین آلمان ترک خواهد کرد و پس از آن به فرانسه خواهد رفت.

او در پاسخ به این سوال که آیا دیدارهای دوجانبه ظریف و کری راه را برای نشست های معاونان و کارشناسان ترسیم خواهد کرد؟ گفت: این خیلی طبیعی است. وقتی که روسا ملاقات می کنند مسیر را برای معاونان و کارشناسان خود روشن می‌کنند و چارچوب مباحث مشخص‌تر می‌شود.

معاون وزیر خارجه کشورمان گفت: مهم این است که مذاکرات در فضای کاملا جدی و صریح جریان دارد و اراده دو طرف برای رسیدن به توافق، مشخص است، اما این‌که آیا توافقی که هر یک از طرف‌ها می‌خواهند به آن برسند، مورد توافق دیگری هم باشد، کار سختی است و هنوز با آن فاصله داریم، با این همه تلاش ها ادامه دارد اما هنوز برای قضاوت درباره نتایج مذاکرات زود است.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایده‌های جدیدی در این جلسات مطرح شده است؟ گفت: به طور مسلم در هر جلسه ای ایده‌هایی مطرح می‌شود که برخی جدید و بعضی تکراری هستند و این طبیعی است، اما تا وقتی طرف‌ها در همه موضوعات به توافق نرسند در حقیقت در هیچ موضوعی به توافق نرسیده‌اند.

او با بیان این‌که «کار بسیار سخت و پیچده‌ای در حال انجام است»، گفت: علت اصلی آن این است که موضوعات متنوع و بسیار متعددی وجود دارد به گونه‌ای که یک سوی آن بحث تحریم‌هاست و در سوی دیگر بحث برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که این برنامه خود ابعاد مختلفی را چون راکتور اب سنگین، برنامه غنی‌سازی، تاسیسات مختلف و بحث نظارت‌ها شامل می‌شود که به واسطه وجود ابعاد مختلف و پیچیده‌اش، باعث نگرانی‌های دوطرف در همه موضوعات شده است.

عراقچی گفت: البته طرف‌های مذاکره کننده هم متنوع هستند. در مقابل جمهوری اسلامی ایران، شش کشور هستند که اتحادیه اروپا هم به نوعی وجود دارد، بهر حال همه این‌ها مذاکرات را پیچیده کرده و یکی از علل طولانی شدن آن، همین موارد است.

به نقل از واحد مرکزی خبر او گفت: با اینحال تلاش ها ادامه دارد و امیدوار هستیم در نهایت به توافقی جامع برسیم.

او درباره رویکرد آمریکا در این مذاکرات گفت: بهرحال جدیتی که در این مذاکرات لازم است در فضای مذاکرات شاهد هستیم. همان‌طور که ایران جدی هست همه طرف‌های مذاکره‌کننده هم جدی هستند. ما قبل از مذاکره با آمریکایی‌ها با مقامات روسیه و شخص معاون وزیرخارجه آن کشور یک روز کامل در تهران مذاکره داشتیم و آن جدیت را در آن‌جا هم احساس کردیم.

او در پایان گفت: فضای مذاکرات کاملا جدی و صریح است و طرف‌ها علاقه‌ مند به رسیدن به توافق هستند. اما نفس توافق به دلایلی که اشاره شد کار مشکلی است.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =