۰ نفر
۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۵

هر نماینده اى در بیان نقطه نظرات خود آزاد است و نمى توان وى را به صرف اظهار نظر و عقیده مورد تعرض یا تعقیب قرار داد ، این تصریح اصول بیست و سوم و هشتاد و ششم قانون اساسى است، تعرض به نمایند ه اى که در حال سخنرانى است گذشته از اصول قانونى از اصول اخلاقى و مدنى هم به دور است.

تعرض برخى نمايندگان به آقاى مطهرى در نطق ايشان در جلسه روز يكشنبه 93/10/21 مجلس خارج از منطق واصول بود و در شأن نظام و مجلس شوراى اسلامى نبود.

هتاكى به اظهار نظر يا ابراز عقيده يك گوينده يا نويسنده ، نشاندهنده ضعف و ناتوانى و فقدان منطق در رد نظريه مخالف يا اثبات نظريه خود است .طبق ماده٧٨ آيين نامه داخلى مجلس اگر نماينده اى حتى در سخنان خود به كسى نسبت ناروا داده و يا هتك حرمت نمايد ، دفاع كتبى و شفاهى براى متهم را پيش بينى و در صورت تكرار نماينده متهتك ، تذكر و اخطار و حتى توبيخ ليكن در جلسه هيئت رييسه را منظور نموده است . پس شايسته بود آقايان بگذارند نماينده نظر خود را بگويد و سپس با رعايت آيين نامه اى كه خود وضع كرده اند و با استدلال و منطق نظريه وى را رد يا اصلاح نمايند .

اين موضوع ، مصدق در مورد همه گروهها و جريانهاست ، هر چند متأسفانه امروزه ، گاهى سخنرانيها و نوشته ها را گزينشى عرضه كرده ، ايراد را مى نويسند اما رفع شبهه و ايراد را صواب نميدانند تا بنگارند و بگويند كه اين هم البته معضلى است .

با اين مقدمه گرچه آقاى دكتر مطهرى در بيان نقطه نظرات خود آزادند و برخورد ناشايست تعدادى از نمايندگان محكوم ميشود اما: جناب آقاى مطهرى، جنابعالى شهرتى پشت سر خود داريد كه شهيدمطهرى، با يك عمر زحمت و مرارت درمطالعه وتحقيق در دين ، ضرورتهاى آن ، نيازها و آفتهاى آن البته با بصيرت ، دقت وآگاهى و شناخت لازم كه نقش بزرگ وانكار ناپذيرى در آگاهى قشر جوان و شكل گيرى انقلاب اسلامى داشت تحصيل نمود . وجود مباركى كه امام(ره) درباره ايشان جمله اى بيان داشت كه براى فرد ديگرى نفرمود"ايشان بى استثناء آثارش خوب است و من كس ديگرى را سراغ ندارم كه بتوانم بگويم بى استثناء آثارش خوب است " و اين وجه تمايز اين استاد دانشمند با ديگران ازاين منظر است كه شهيد مطهرى هيچگاه بدون آگاهى و بينش سخن نگفت ، هيچگاه دستخوش هيجانات ناشى از جريانات سياسى نشد ، هيچگاه در قول و عمل از حوزه عدالت خارج نشد ، عقل او تابع احساس او نشد وامثال آن ، اثرات يك انسان مشتمل بر آثار علمى و عملى اوست.

اينكه گفته شود يكى بلا استثناء آثارش خوب است ، يعنى بايد علاوه بر آنچه ميگويد و مى نويسد ، به كردارش هم توجه كرد تا گفت بلا استثناء آثارش خوب است ، يعنى هم درحوزه قول و هم در حوزه فعل ، خود را خوب ادب كرده ، تهذيب كرده ، تربيت كرده تا اينكه آثارش ، عقلى ، نقلى و فعلى خوب بشود .

اين عقبه شاخص از پدرى اينچنين شايد مهمترين دليل گرايش مردم در انتخاب جنابعالى براى مجلس بود ، اما بعد از ورود به مجلس ، جوهره خودتانرا ، خودتان بايد بشناسيد و بشناسانيد ، عملكرد شما در اين دو دوره اى كه در مجلس حضور داريد ، نشان داد كه به عدالت خواهى پدر شهيد بسيار متمايليد ، به دغدغه اى كه جناب ايشان براى اسلام و جامعه اسلامى داشت بسيار دل مشغوليد ، به احساس مسئوليتى كه ايشان براى اعتلاء و سربلندى اسلام و وحدت اسلامى داشت توجه داريد ، اما نكند اينها تمايل نباشد و تظاهر باشد ، يا تظاهر نباشد و تغافل باشد ، يا تغافل نباشد و تجاهل باشد ، كه اگر غير از ميل و عمل آگاهانه ، انديشمندانه و منصفانه هر كدام از آنهاى ديگر باشد بجز خسارت از اين دوران فراهم شده خدمت چيز ديگرى بهره نخواهد شد .

تقاضا ميكنم مرورى بر موضعگيريها ، اظهار نظرها و سخنرانيهاى خود بياندازيد ، نكند خداى نكرده ، خواسته يا ناخواسته بلندگوى جريان انحرافى اى شويم كه البته منتقد نظام نيستند بلكه مخالفند و منهتك . نكند اطراف ما را تعدادى بگيرند كه خود را محروم از حقوق جلوه داده و مظلوم نمايى كنند وخواستار احقاق حق باشند . كف و سوت و دست هم برايمان بزنند و بكشند و ما فكر كنيم كه همه حقيقت همين است و فكر ما ، موضع ما ، عمل ما به اين انحراف پاسخ بدهد و چنان شود كه شيطان مى خواهد ، يعنى گرايش حزبى ، يعنى جانبدارى جريانى ، يعنى بى عدالتى و يعنى تخريب بنيانهاى دينى .عليرغم آنكه تصور كنيم و يا حتى ايمان داشته باشيم كه درست ميرويم.
شما نماينده مردم هستيد ، اقليت و البته اكثريت مردم . اين نه بدان معنى است كه اقليت حق وجود و نمود ندارد كه اين دور از عقل است و خارج از عدالت ، بلكه به اين معنى است كه اگر ما اقليت را مى بينيم اكثريت مردم را هم ببينيم و آنها را انكار نكنيم و در مقابل حق اقليت ، حق اكثريت را زايل ننماييم.

شما در جريان فتنه ٨٨ ديديد و شايد به اين نتيجه هم رسيديد كه كانديداهاى دامن زننده به فتنه ، ابتدا مدعى حق بودند. پس از آنكه اعلام و تبيين شد كه حق چيست پا را از حق و قانون و منطق فراتر گذاشته و آنها كه ابتدا ناخواسته بانى اميدوارى دشمنان به اضمحلال نظام بودند در ادامه ، آگاهانه سوار بر جريان پيش آمده شدند و خيل عظيم و انكار ناپذير مردم در راهپيمايى فراموش ناشدنى ٩دى را نه تنها ناديده انگاشتند ، حتى لايق عذر خواهى و كنار كشيدن خود از جريان براندازى ندانستند و عملأ خود را همسو با جريانات برانداز خارج از كشور نشان داده و بر آن اصرار كردند .

شما در نطق اخيرتان در مجلس فرموديد "با حصر آقايان مخالفيد ، هدف از طرح موضوع ، بيان نكته مهمترى است وآن رفتار اسلامى با منتقدان است ، باز شمارى ٩ دى و يا نشان دادن و پرداختن به عوامل فتنه ، ٩ دى رابه يوم الشيطان مبدل ميكند" واز اين دست سخنان كه واقعأ معلوم نيست با كدام اهداف و مقاصد بيان مي شود؟

تظاهرات ٩ دى ٨٨ براى وحدت نظام با براندازان و كانديداهاى معترض و متخلف بود يا نشان دادن و اعلام عمومى اعتراض به عملكرد و تقبيح رفتار آقايان ؟ كه اگر صدا و سيما جريان نهم دى را بازبينى و باز گويى كند و عوامل فتنه و براندازى را معرفى و درخواست هشيارى و پيشگيرى از موارد مشابه را بنمايد مخالف جريان وحدت در كشور حركت كرده است؟ اين چه حرفى است؟ آيا اين موضع گيرى آگاهانه ، عالمانه و عادلانه است؟ يا دستخوش يك جريان فكرى و همسو شدن با عوامل مخرب و برانداز نظام ؟

آيا عوامل فتنه ٨٨ و كانديداهاى معترض عليرغم آگاهى از مخالفت ميليونها ايرانى در ٩ دى ٨٨ و حمايت رسمى و علنى از رهبرى و نظام ، معترض بودند يا مخالف ؟ منتقد بودند يا معاند؟ از شما بعيد است كه معنى اين واژه ها را ندانيد و تفاوت بين آنها را درك نكنيد. آيا اينها فقط انتقاد كردند ؟ آيا تحريك مردم و سوءاستفاده از احساسات ديگران براى ادعاى ناحقى كه ميدانيم ناحق است و علم مبارزه با قانون و ضوابط و مقررات كشور برداشتن و كشاندن برخى به مبارزه و مقابله با نظام و انقلاب ، صرفأ انتقاد و اعتراض است ؟ آيا بدست گرفتن شمشير و مبارزه با نظام نيست ؟

شما در جريان مسائل پيش آمده در التهابات ٨٨ هم آقاى موسوى را آگاهانه يا ناآگاهانه با امير المومنين مقايسه كرديد و در بخشى از نامه مورخه ١٧بهمن ٨٨ خود گفتيد " فرضأ در ماجراى اخير حق تمامأ به جانب شما باشد ، بايد مانند اميرالمومنين به خاطر حفظ اسلام و وحدت اسلامى از حق خود بگذريد و البته حقوق عمومى در جاى خود پيگيرى خواهد شد " اين قياس مع الفارق در حالى ميشود كه راهپيمايى عظيم ٩ دى قبل از آن صورت گرفته و سره از ناسره بيان شد ، حق از ناحق و باطل عيان شد و فرق بين معترض ، منتقد و برانداز را مردم تعيين كردند .

اينجانب بعنوان يك موكل جنابعالى كه در انتخابات مجلس نهم به شما رأى داده ام ، حق دارم كه شما را مدافع خواست عموم مردم كه سربلندى و اعتلاى نظام اسلامى و پيشگيرى از هر گونه قول و فعلى كه موجب تضعيف نظام و فراهم كردن زمينه هاى بهره بردارى سوء دشمنان نظام ميشود بدانم . اگر نيت بدى در پيگيرى و طرح برخى مسائل نباشد ، نماينده مردم حق قانونى ورود به تمامى دستگاهها ، مكاتبه با آنها و توضيح خواهى از آنان را دارد و مى تواند مطالبات مردم را به شيوه صحيح و اصولى پيگيرى نمايد ، نه با استفاده از اين شيوه ها .

طرح برخى مسائل اينچنينى بصورت سر گشاده و يا علنى ، حسن نيت گوينده را مظنون مي كند. لازم است پيامها و پيامدها ى هر اظهار نظرى را قبل از بيان ، دقيقأ سنجيده ، بررسى نموده و آگاهانه عمل نمود ، انتظار از نماينده مردم در مجلس ، خصوصآ جنابعالى با آن سابقه علمى و پشتوانه خويشى ، مضاعف است تا عملكرد ناصحيح يا نسنجيده ، خداى ناكرده دندان طمع دشمنان و مشتاقان آسيب به كشور را تيز و آنان را به براندازى نظام و تجديد نظر در مذاكرات و اعمال فشار مجدد بر مردم ما اميدوار نكند .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    27 6
    از چی میترسید چرا نباید مردم در جریان امور قرار بگیرند؟
  • رفتگرازمشهد IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    26 6
    آرزو دارم آقای مطهری رئیس جمهورشوند خیلی دوستش دارم ...یک رفتگرازمشهد یاامام رضا
  • عباس A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    31 2
    کلام علی مطهری واضح بود تعجب میکنم از اینقدر به حاشیه رفتن مخالفان نظر ایشان . بنده خدا میگه محاکمه شون بکنید در دادگاه صالح به هر چی محکوم شدن حکمشون رو اجرا کنید ... برای نه دی هم تو صحبتاش گفته بود اگر .... کنید انگاه یوم الله تبدیل به یوم الشیطان می شود. لطفا در نقدهاتون یک کم انصاف و امانت در نقل قول رو رعایت کنید اقای نویسنده .
  • امیر تبریز اوغلی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    5 32
    نظرتان متین و مقبول. اما به نظر میرسه مماشات بیش از حد با فتنه گران هم نتیجه ش میشه این. طلبکار هم میشن
  • علی IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    30 2
    من به عنوان یکی از موکلین آقای مطهری از ایشان حمایت کرده و با توجه به حساسیتی که ایشان نسبت به حق مردم دارند از ایشان تشکر میکنم .
  • محمد A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    30 3
    حرفايي كه تنهانماينده شجاع مجلس مدرس زمانبيان كرد حرفهايي است كه ازعمق جان اكثريت مردم ايران نشات مي گيرد ،درو.دبرمطهري مدرسسسسسسسسسسسسسسسسسسس زمان
  • بی نام IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    17 3
    دکتر مطهری هیچگاه در بی گناهی سران فتنه صحبتی نکردند و بارها اختلاف مواضع خود را با سران فتنه بیان کرده اند. بلکه گفته اند مخالف حصر هستند و حصر را غیر قانونی میدانند. و خواستار برگذاری دادگاه علنی برای این اشخاص هستند تا در صورت اثبات جرم محکوم و به زندان بروند و شامل حقوق یک زندانی بشوند.در مورد 9 دی هم گفتند عده ای با سوء استفاده از این روز آن را به یوم الشیطان تبدیل میکنند. لطفا تایید کنید
  • سیامک A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    25 3
    مطهری مظهر ایستادگی و شهامت است. صد در صد اگر دوباره کاندید شود به او رای میدم.
  • بی نام DE ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    25 3
    مطهرى اسوه يك مسلمان ناب وباشرف هست.
  • غدیر IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۵
    3 17
    منم فکر میکنم جناب مطهری راهکارهای عاقلانه تری میتونست پیدا کنه البته ان شاالله که ریگی تو کفشهاش نباشه هر چند از اینکه واسم تجربه شد بیشتر بیندیشم بعد انتخاب کنم ..... خوشحالم واز علی اقا ممنونم امید تا دیر نشده نطق مورد رضایت خداوند منان و شهید بزرگوار رو ازت بشنویم .... امید ......
    • بی نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      7 2
      با سلام بهتر بود کمی رعایت ادب را می کردی
  • مریم A1 ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    45 7
    آقای مطهری کاملا از موضع عدالت خواهانه عمل میکنند نه بر اساس تظاهر و تغافل یا تجاهل درود بر ایشان که الحق فرزند خلف آن پدر گرامی هستند
    • محسن A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۷
      15 3
      کاش نمایندهای مجلس هم اینقدر واقع بین بودند
  • بی نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    57 4
    حذاقل انتظار از سایر نماینگان مجلس
  • بی نام A1 ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
    18 3
    زنده باد مطهری
  • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    4 9
    اقای مطهری با هر افرینی شیر نشید
  • حمید اعلایی IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    5 1
    درود ورحمت خدا بر استاد شهید مطهری.ما ایرانیها با تفکر اسلامی و شیعیی ان بزرگوار است که در دنیا حرفی برای گفتن داریم.وبا نام و یاد شهید مطهری به خود می بالیم.واینک هر ایرانی غیرتمند و شجاع که بر این عقیده است از فرزند برومند ایشان که ماننده پدر بزرگوارشان برای هر ایرانی افتخار می افریند حمایت کرده تادر اینده نمایندگانی از این جنس در مجلس داشته باشیم انشاء الله
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    3 1
    آقای مطهری صدای ملت است و فرزند خلف پدرش
  • یک پزشک A1 ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    3 1
    جناب آقای مطهری طبق فرموده مولا علی کونولظالمان خصما ولمظلومان عونا از مظلوم دفاع میکند مگر فهم این موضوع خیلی دشوار است ؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    4 2
    آقای مطهری فردی شجاع و حق گو هستند که می گوید هر دو طرف دعوا باید محاکمه شوند .
  • عبدالعلی حیدری A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
    1 1
    خطاب به آقای علی مطهری سلام آقای مطهری فکر میکنید اگر فرزند شهید مطهری نبودید الان چه کاره و در چه مرتبه ای بودید.خدا میداند شاید نبوغ داشتید و به جایی میرسیدید که البته دور از ذهن است ولی اگر نبوغ نداشتید و فرزند شهید هم نبودید الان کجا و منزلت شما در چه حدی بود. خدا میداند پس سعی کنید که اگر در قبل فرزند شهید بودن در این جایگاه و مرتبه قرار گرفته اید خود را در مقابل خون شهیدان مسئول بدان و اینقدر آب به آسیاب دشمن نریز