۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷

ایرنا نوشت:


به گزارش خبرگزاری رسمی ایتالیا (آنسا)، رییس جمهور مستعفی ایتالیا روز گذشته در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری با کارکنان این مجموعه خداحافظی و صبح امروز(چهارشنبه) نامه استعفای خود را امضا کرد.

استعفانامه ناپولیتانو به روسای دو مجلس سنا و نمایندگان ارسال خواهد شد.

بدین ترتیب تا انتخاب رییس جمهوری جدید، 'پیترو گراسو' رییس مجلس سنا بطور موقت به کاخ ریاست جمهوری منتقل و مسوولیت رییس جمهور را تا انتخاب جایگزین عهده دار می شود.

در این میان ریاست مجلس سنا بر عهده معاونان به ترتیب 'والریا فدلی' از حزب دموکرات، 'روبرتو کالدرولی' از حزب پیوند شمال، 'مائوریتزیو گاسپاری' از حزب زنده باد ایتالیا و 'لیندا لانتزیلوتا' از حزب انتخاب شهری، خواهد بود.

ناپولیتانو یازدهمین رییس جمهوری ایتالیا بود که از تاریخ 10 می 2006 میلادی (به مدت قانونی هفت سال) عهده دار این مأموریت شد. پارلمان ایتالیا بدنبال بحران سیاسی سال 2013 و پس از پنج بار تلاش، در رأی گیری های پارلمانی موفق به تعیین جانشینی برای وی نشد.

وی به درخواست رهبران دو حزب دموکرات و زنده باد ایتالیا ناچار شد بار دیگر مسوولیت رییس جمهوری ایتالیا را در تاریخ 20 آوریل 2013 بپذیرد.

بر اساس اصل 83 قانون اساسی ایتالیا، انتخاب رییس جمهوری در اجلاس مشترک مجلسین سنا و نمایندگان (630 نماینده مجلس نمایندگان، 319 نماینده مجلس سنا و 58 نماینده استانی و در مجموع 1007 نماینده)، با رأی مخفی و با اکثریت دو سوم اعضای شرکت کننده (672 رأی) انجام می گیرد. بعد از سه بار رأی گیری، اکثریت مطلق آراء (504 رأی) برای انتخاب رئیس جمهور کفایت می کند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =