۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۷

مهر نوشت:

جشنواره فیلم برلین به افتخار فرانچسكو رزی فيلم «كلی جنگ قبل‌تر» را پخش می‌كند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، به افتخار و تجليل از فرانچسكو رزي كارگردان فقيد ايتاليايي، فستيوال بين‌المللي فيلم برلين فيلم «كلي جنگ قبل‌تر» را به طور ويژه به نمايش مي‌گذارد.

رزي كه در سال 1972 براي كارگرداني فيلم «داستان ماتِئي» برنده جايزه نخل طلاي فستيوال فيلم كن و در سال 1963 براي ساخت فيلم «دست‌ها روي شهر» برنده جايزه شير طلاي ونيز شده بود روز شنبه در سن 92 سالگي چشم از جهان بست.

رزي را همه به عنوان يكي از استادان بزرگ سينماي پس از جنگ اروپا می‌شناختند؛ فیلسمازی كه در آثارش مسايل متفاوت و كمتر پرداخته شده سياسي را به تصوير مي‌كشيد. فيلم «كلي جنگ قبل‌تر» محصول سال 1970 يك فيلم درام ضد جنگ است كه طي وقايع جنگ جهاني اول در جبهه‌هاي مقدم كشورهاي ايتاليا و اتريش شكل مي‌گيرد. داستان اين فيلم درباره يكي از فاجعه‌وارترين حملات نيروهاي ايتاليايي به موقعيت‌هاي تحت كنترل اتريشي‌هاست كه در نهايت باعث شورش ميان سربازان نابودشده ايتاليايي شد.

«کلی جنگ قبل تر» یا Uomini Contro" به انگلیسی با عنوان «Many Wars Ago» ترجمه شده و در فارسی آن را با عنوان «مردان مخالف» می شناسند.

ديتر كاسليك مدير فستيوال فيلم برلين درباره رزي گفت: از دست دادن فرانچسكو رزي از دست دادن يك فيلمساز خارق‌العاده بود. فيلم‌هاي رزي با قدرت انفجاري خود هنوز امروزه هم قابليت جذبه ويژه خود را حفظ كرده‌اند. آثار او كارهاي كلاسيك سينماي سياسي است.

رزي در سال 1962 براي كارگرداني فيلم «سالواتوره جيولانو» برنده جايزه خرس نقره‌اي برلين نيز شده بود. اين فستيوال آلماني آخرين بار در سال 2008 از او تجليل و با پخش 13 فيلم از مجموعه آثار اين كارگردان، جايزه ويژه يك عمر تلاش حرفه‌اي خود را به او اهدا كرده بود.

شصت و پنجمين فستيوال بين‌المللي فيلم برلين از روز پنجم فوريه آغاز مي‌شود و تا روز پانزدهم اين ماه نيز ادامه دارد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =