سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: امیدواریم دیدار کری و ظریف فرصتی برای پیشرفت های بیشتر در توافق باشد

ایرنا نوشت:

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید واشنگتن با جدیت روند مذاکرات هسته ای با ایران را دنبال می کند و زمان باقی مانده تا فرارسیدن ضرب الاجل 30 ژوئن (نهم تیر ماه 1394) را مدنظر دارد.


خانم 'جن ساکی' (Jen Psaki) که همراه 'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا برای انجام مذاکرات راهبردی با پاکستان، به اسلام آباد سفر کرده است، روز سه شنبه گفت: جان کری امشب اسلام آباد را به مقصد ژنو ترک خواهد کرد تا فردا (24 دی) با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در ژنو درباره موضوع هسته ای ایران گفت و گو کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری امیدوار است که دیدار قریب الوقوع وی با ظریف در ژنو، فرصتی برای انجام گفت و گوهایی برای دست یافتن به پیشرفت های بیشتر باشد و بعد از دیدار دو دیپلمات ارشد ایران و آمریکا، تیم های مذاکره کننده هسته ای (ایران و گروه 1+5) نیز گفت و گوهایی انجام خواهند داد.

او درخصوص طول کشیدن مذاکرات هم گفت: برخی موضوعات مذاکرات سخت و پیچیده است و طبیعی است که حل و فصل مسایل پیچیده نیاز به زمان دارد. اما حقیقت این است که بعد از سپری شدن ضرب الاجل 24 نوامبر سال 2014، هر دو طرف احساس می کنند هم زمان کافی و هم پیشرفت کافی برای به نتیجه رساندن مذاکرات و رسیدن به توافق جامع دارند.

جن ساکی گفت: جزئیات فنی زیادی وجود دارد که هر دو طرف (ایران و گروه 1+5) خود را برای حل مسایل باقیمانده و رسیدن آماده کرده اند.

این دیپلمات ارشد آمریکایی درباره برنامه دیدار روز چهارشنبه (فردا) کری با ظریف در ژنو هم گفت: این دیدار فرصتی خوبی برای وزیران امور خارجه دو کشور است تا گفت و گوهای خوبی با هم داشته باشند. این دو نفر در طول یک سال گذشته تماس ها و دیدارهای خوبی با هم داشته و بخوبی نسبت به یکدیگر شناخت پیدا کرده اند و همیشه با هم درباره مسایل مربوط به موضوع هسته ای ایران، در تماس هستند.

قرار است کری روز چهارشنبه با ظریف در ژنو سوییس ملاقات کند. این دیدار سرآغاز مجموعه نشست های دیگری در چارچوب مذاکرات هسته ای خواهد بود.

براساس تصمیم گیری های صورت گرفته در پی تمدید مجدد 'برنامه اقدام مشترک'، طرف های گفت و گو باید تا 30 ژوئن (9 تیرماه) به توافق جامع نهایی دست یابند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز مذاکرات پیش روی خود با جان کری وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه را صرفا منحصر به موضوع هسته ای عنوان کرد.

وزیر امور خارجه گفت: در مذاکرات با وزیر خارجه آمریکا می خواهیم ببینیم که آیا می توان مذاکرات را تسریع و به سمت جلو هدایت کرد؟

او با تاکید بر این که مذاکرات ایران و آمریکا در موضوع هسته ای استثنایی بوده و باقی خواهد ماند ، گفت : ما در سایر حوزه ها با آمریکا مذاکره نداریم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما باید ببینیم این مذاکرات تا چه حد برای رسیدن به راه حل مفید است و همواره میزان مفید بودن این مذاکرات را تحت بررسی داریم که مذاکرات من و آقای کری و همکارانم در ژنو نیز در همین راستاست.

قبل و بعد از این مذاکرات، با بقیه اعضای 1+5 نیز به صورت دو جانبه ملاقات و مذاکره صورت خواهد گرفت.

پس از تمدید هفت ماهه مذاکرات ، نمایندگان ایران و 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه 24 تا 26 آذر ماه در شهر ژنو سوییس با یکدیگر مذاکره کردند که آخرین دور مذاکرات طرفین در سال 2014 میلادی بود.

نمایندگان ایران و 1+5 پس از آنکه تا سوم آذر ماه / 24 نوامبر به توافق جامع دست نیافتند مذاکرات را تا هفت ماه و هفت روز دیگر تا اول جولای 2015 میلادی تمدید کردند.

به این ترتیب توافق ژنو برای دومین بار تمدید شد. پیش بینی می شود در 4 ماه اول دوره تمدید، طرفین به توافق کلی یا سیاسی دست یابند و در سه ماه بعدی، جزییات و ضمائم توافق را مکتوب کنند.

 

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =