نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری می گوید: من به این نکته نرسیده ام که بگویم اصولگرایان برخورد مشابهی که با دولت خاتمی داشتند را امروز با دولت روحانی دارند.

محسن کوهکن در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص نحوه برخورد منتقدین اصولگرای دولت با روحانی با نوع رفتار آن ها با دولت اصلاحات و شباهت ها و تفاوت های آن تاکید کرد: نوع برخوردی که از سوی منتقدین دولت می شود با یکدیگر متفاوت است یعنی اینکه به همه منتقدین دولت عنوان اصولگرا اطلاق کنیم و بگوییم که اصولگرایان به صورت فراگیر چنین برخوردی با دولت دارند، اثباتش کار آسانی نیست و دلیل قوی و محکمی می خواهد.

وی با بیان اینکه اگر بر فرض منظور از اصولگرایان، نیروهای اصولگرای داخل مجلس باشد، باید خروجی اکثریت خانه ملت که اصولگرایان هستند و نوع رفتار و برخوردی که آن ها دارند این موضوع را نشان می دهد که استنباط ما این است که انتقاد، نوع برخورد و رفتار با دولت در مجلس در حال حاضر به هر شکلی که وجود دارد، به صورت فردی صورت می گیرد. یعنی افرادی از جریان اصولگرا بنا برادله ای که برای خودشان دارند، یک نوع برخورد یا انتقاد و یا هرچه که اسمش را بگذارید، اتخاذ می کنند.

عضو جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس تصریح کرد: من به این نکته نرسیده ام که بگویم اصولگرایان برخوردی مشابه برخورد با دولت آقای خاتمی با دولت آقای روحانی دارند.

وی افزود: تعبیر من چیز دیگری است ، اگر قرار است این را بگوییم. چرا نگوییم برخورد نمایندگان با دولت اعتدال شبیه به برخوردی است که مجالس هفتم، هشتم و نهم با دولت احمدی نژاد داشتند.

کوهکن ادامه داد: اینکه بگوییم برخورد اصولگرایان با دولت خاتمی این گونه بوده است، غیر واقعی است چراکه مجلس پنجم حسابش متفاوت بود و در آن زمان جریانی به عنوان اصولگرایی معروف نشده نبود و آن مجلس معمولا آهنگ خاص خود را داشت و مجلس ششم نیز مدعی اصلاحات و با دولت همگرا و هم مسیر بود.

این نمایده سابق مجلس خاطرنشان کرد: مجلس هفتم که آغاز به کارآن مصادف با اواخر دوره دولت خاتمی بود، بسیار با احترام و مراعات بسیاری از مسائل اخلاقی با دولت وی برخورد کرد؛ از این رو، من چیزی در سابقه جریان اصولگرایی به عنوان برخورد با دولت خاتمی که مدون باشد و بشود درباره آن شرح و تفصیل داد در آن مجلس سراغ ندارم.

کوهکن همچنین در پاسخ به این سئوال که در خارج از مجلس چگونه؟ آیا بخشی از احزاب اصولگرا با دولت اصلاحات برخورد نداشتند؟ گفت: در خارج از مجلس به هر دیدگاه‌ها متفاوت است، عده ای دغدغه های فرهنگی دارند و چون در نگاهی که دولت اصلاحات و دولت تدبیر و امید به مسائل فرهنگی دارند، مشترکاتی وجود دارد، شاید به صورت طبیعی دغدغه هایی برای متدینین جامعه وکسانی که نگاه شان کاملا دینی و ارزشی است دارند، وجود دارد که گاهی اوقات به شکل های مختلف مطرح می کنند و طبیعی هم هست و نباید انتظار داشته باشیم که نباشد.

وی افزود: البته بعضا افراد ارزشی هستند که شاید وابستگی خاص جناحی هم نداشته باشند که از بعضی رفتارها و بی برنامگی ها گلایه دارند و عمدتا سئوالاتی که دارند و برخوردهایی که ما با آن ها داشته ایم ناظر بر این است که می پرسند برنامه های دولت برای تقویت فرهنگ دینی و اعتقادی مردم چیست؟

کوهکن با بیان اینکه بخش دیگری از انتقادها از دولت به مسائل اقتصادی نیز بر می‌گردد، یادآور شد: عده ای معتقدند که دولت در ابتدای امر، از نظر تئوری اقتصادی، گفتمانی را مطرح کرد و تیم اقتصادی ای هم که انتخاب کرد، بارقه امیدی در مردم زنده شد که گام های اساسی وسرنوشت سازی برای اصلاح ساختار اقتصاد بیمار کشور برداشته شود اما دولت به وادی «کج دار و مریض» و «شل کن و سفت کن» افتاد.

وی تصریح کرد: دولت در نهایت در این بخش، بعضا با روش ها و رفتار دولت قبل که خودش پیش از انتخابات از آن ها اشکال می گرفت، تصمیماتی را اتخاذ کرد؛‌ بنابراین گلایه‌ها و انتقادها از وضعیت اقتصادی وجود دارد.

کوهکن ادامه داد: جریانی که گلایه اش از بی توجهی به دغدغه های اقتصادی مردم است، اگر نگوییم 100 درصد اما عمده آن ها افرادی هستند که منتسب به جریان اصولگرایی اند و من این را اشکال و ایراد نمی بینم بلکه نزاع بین قوا وافتادن در وادی تخریب را اشکال می دانم.

وی با تاکید براینکه نباید نفی جای نقد را بگیرد، افزود: اگرانتقاد باشد آن هم بسیار صریح، روشن، گویا و با صدای رسا اشکالی ندارد اما گاهی اوقات از سوی دولت انتظاراتی وجود دارد که رسانه نمی تواند این انتظارات را بر آورده کند؛ به عنوان مثال صداوسیما به عنوان رسانه ملی باید ملاحظه همه مخاطبانش را بکند، چه آن هایی که منتقد هستند و چه آن هایی که حامی هستند.


وی ادامه داد: شاید تنها راهی که در نوع مواجهه رسانه ملی با دولت جواب می دهد این است که آنچه را که دولت آمادگی دارد به عنوان گزارش کار مطرح کند، صداوسیما پخش می کند و در گذشته هم به همین منوال بوده و معمولا صداو سیما در این بخش محدودیتی نداشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم خاطرنشان کرد: شاید تبلیغ و تبیین فعالیت های دولت توسط صداوسیما کار صحیحی نباشد اما اینکه کسی از طرف دولت ماموریت داشته باشد که در برنامه‌های تلویزیونی، میزگردها و مناظره ها حضور پیدا کند، کار خوبی است اما طبیعی است که دولت نمی تواند کسانی را به تلویزیون بفرستد که از خودش انتقاد کنند و نقادی به کسانی بر می گردد که در دایره دولت نیستند، از این رو حرف دو گروه با مراعات شئونات اخلاق و بسیار متین زده شود، اشکالی ندارد.

وی ادامه داد: هیچ گاه موافق این موضوع نبوده و نیستم که حتی اگر دولتی نقاط ضعفش بسیار کم باشد و نقاط قوتش بسیار زیاد ، به سمت و سویی نرویم که تیغ منطقی انتقاد را از روی او برداریم بلکه اگر به همین موضوع درست نگاه کنیم حتی اگر دولت، دولتی باشد که یک نقطه ضعف دارد،انتقاد می تواند همان نقطه ضعف را هم تبدیل به نقطه مثبت کند.

کوهکن در ادامه و در پاسخ به این سئوال که به نظر شما انتقاد افراد منتسب به جبهه پایداری از نوع انتقاد دلسوزانه و خیرخواهانه است، تصریح کرد: با توجه شناختی که من از دوستان پایداری دارم اگر سئوال کنید آیا لبه انتقادات آن ها از دولت تند و تیز نیست ؟ من می گویم چرا تند است اما اگر سئوال کنید که آیا انتقادشان غیر صادقانه است؟ نمی توانم این موضع را تایید کنم چراکه شاید خود همین دوستان انتقادهایی هم به من داشته باشند و ما در مجلس هشتم با برخی از این دوستان نقطه نظرات متفاوتی داشتیم.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم این افراد عدم صداقت دارند، بعید می دانم که اینگونه باشد چراکه این افراد زمانی که استناط شان این بوده که برخی موضع گیری های دولت یا شخص رئیس جمهورانقلابی و منطبق بر خط امام (ره) است، از دولت قدردانی کرده اند و نمی توانم بگویم صداقت ندارند، ضمن اینکه ما از درون افراد خبر نداریم و با حسی که داریم باید قضاوت به ظاهر داتشه باشیم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =