رییس مجلس شورای اسلامی از توصیه رهبری به نمایندگان برای همراهی با دولت در مورد سهم صندوق توسعه ملی از نفت خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 94، اظهار کرد: مطابق برنامه پنجم هر سال باید سه درصد به سهمیه 20 درصدی صندوق توسعه از درآمد نفت اضافه شود و سال آینده که سال پنجم است باید 12 درصد علاوه بر 20 درصد سهم صندوق توسعه در نظر گرفته شود. اما رهبری دستور دادند که مجلس به این موضوع توجه کند و من شنیدم که در این زمینه شبهه شد. قبلا دولت هم نامه‌ای به ایشان فرستاده بود و ایشان گفتند نمی‌خواهم دستوری به مجلس بدهم بلکه شخصا به من فرمودند نظرم این است که نمایندگان با دولت همراهی کنند که این اتفاق بیفتد.

وی افزود: پیشنهاد من هم این است که با دولت همراهی کنید تا برای سال آینده پایه 20 درصد به عنوان سهم صندوق توسعه از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شود و مازاد آن بتواند عدم تعادل بودجه را رفع کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه به موقع لایحه بودجه از اعضای کمیسیون تلفیق هم خواست بررسی لایحه را در وقت مقرر خود انجام دهند و تقسیم‌بندی روشنی در این زمینه داشته باشند.

لاریجانی با تاکید بر لزوم حفظ انضباط برای حضور نمایندگان در کمیسیون تلفیق، خاطرنشان کرد: این را به عنوان یک وظیفه مهم در نظر بگیرید زیرا شرایط اقتصادی کشور طوری است که احتیاج به تفکر دارد؛ پس به این جلسات بها بدهید و وقت را صرف مسائل مهم‌تر کنید تا در بودجه بتوان سمت و سوی روشنی برای آینده کشور ترسیم کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق، گفت: برای ازیاد بودجه جاری کشور تلاش نکنید زیرا در این صورت چیزی برای بودجه عمرانی باقی نمی‌ماند. گاهی در مجلس پیشنهادات دستگاه‌های مختلف را می‌آورند که بودجه جاری زیاد شود، ما هم خودمان می‌دانیم که در کلان وضع‌مان ساده نیست اما وقتی را صرف این بخش نکنید.

لاریجانی با تاکید بر لزوم واقع‌بینی در بودجه، یادآور شد: اگر اختلاف بین بودجه محقق و بودجه مصوب 10 درصد باشد عیبی ندارد اما اگر این اختلاف به 30 تا 40 درصد رسید دیگر واقعی نیست؛ پس تلاش کنید با واقعیت‌ موجود همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت به دلیل نبود منابع ممکن است بودجه اجرایی نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما عملا باید دو سناریو داشته باشیم؛ یکی شرایط فعلی و یکی شرایطی که گفت‌وگوهای بین‌المللی به نتیجه برسد. اصل بر شرایط موجود است و این شرایط را باید پایه قرار دهیم. ما اگر بتوانیم بودجه را طوری تنظیم کنیم که به طرف مقابل بگوییم خود را آماده شرایط جدید کرده‌ایم کار مهمی است. باید توجه داشته باشیم که تنظیم بودجه مشکل جدیدی برای مردم به وجود نیاورد و در مورد هدفمندی نیز شوکی ایجاد نکنیم زیرا وضع کشور این را اقتضا نمی‌کند که فشاری وارد کنیم. همچنین باید برای رونق تولید فکری کنیم که رونق تولید مشهود باشد.

وی درباره بودجه دفاعی کشور نیز گفت: ما باید در شرایط دفاعی در مورد بودجه دفاعی علامت روشنی بدهیم که برای نیازمندی‌های دفاعی فکری کرده‌ایم. همچنین باید نشانه‌ای در بودجه قرار دهیم که اگر تحریم جدیدی باشد مجلس پیش‌بینی جدید را کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت نفت در بودجه 94 نیز گفت: برخی کشورها بودجه‌شان را بر اساس نفت 60 دلاری بسته‌اند. ما هر چه این رقم را واقعی‌تر ببینیم بودجه از سلامت و استواری بیشتری برخوردار خواهد بود. لازمه این کار این است که این موضوع در کارگروه‌ها بررسی شود و آنچه در صحنه بین‌المللی نزدیک‌تر به واقعیت است را انتخاب کنیم تا دولت با مشکل مواجه نشود. نباید تلاش کنیم بودجه را با رقم بزرگی بیاوریم اما محقق نشود.

لاریجانی در مورد راهکارهای تحقق بودجه عمرانی نیز خاطرنشان کرد: بعضی از پروژه‌های عمرانی صرفا به وسیله دولت انجام می‌شود و بخش خصوصی انگیزه‌ای برای آن ندارد اما برخی پروژه‌ها قابل واگذاری است و باید روش مشخصی برای آن داشته باشیم. در شرایط فعلی ما کمبود منابع داریم. می‌توانیم با بخش خصوصی صحبت کنیم یا برخی بانک‌ها که طرح‌ها را تکمیل و آن‌ها را واگذار کنند زیرا اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و تا زمانی که اعتبار به بخش عمرانی پمپاژ نشود اقتصاد راه نمی‌افتد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی باید مبنای تصمیم‌گیری در بودجه باشد، افزود: تسهیلات بانکی ما باید به سمت تولید جهت پیدا کند. اکثر استان‌های کشور 37 درصد کارخانه‌هایشان در رکود هستند و اینها با تزریق سرمایه در گردش به راه می‌افتند. مساله رونق تولید از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید به آن توجه کرد.

وی خطاب به اعضای کمیسیون تلفیق گفت: در مورد هدفمندی حتما با دولت به توافق برسید. اگر دولت آمادگی ندارد که گام دیگری بردارد الزام نکنید که بعدا در اجرا مشکلی پیش بیاید.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های مهم راه‌آهن نیز گفت: مقام معظم رهبری در مورد راه‌آهن توصیه‌های موکد دارند اما منابع کم است اما می‌شود از فاینانس استفاده کرد. آقای آخوندی هم دنبال این کار است و بعضی از این کارها را به انجام رسانده‌اند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به بودجه شرکت‌ها و ردیف‌ها هم توجه بیشتری کنید شاید بشود هم بودجه را واقعی‌تر کرد و هم سرعت عمل بیشتری به خرج داد. در بخش‌های فرهنگی و فرهنگ دینی هم توجه لازم را داشته باشید.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: ما می‌توانیم همان لایحه‌ای که دولت ارائه داده را تصویب کنیم و مشکلی هم پیش نمی‌آید اما آنچه در بودجه مهم است این است که چقدر کار ابتکاری برای حل مسائل کشور انجام می‌دهید.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منفی خور IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    5 1
    موارد جالبی بود کاش مقامات همواره در مسایل مهم به دنبال اتحاد و هم افزایی باشند