حرف های عضو هیئت انتخاب جشنواره فجر درباره انتخاب های امسال / کامکار: ملاک نغمه‌های خوب بود

اردشیر کامکار، عضو هیئت انتخاب سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفته که ملودی زیبا از مهمترین معیارهای انتخاب گروه‌ها در این دوره جشنواره بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اردشير کامکار، آهنگساز و نوازنده با بیان این مطلب که معيارهاي متعددي در انتخاب گروه‌ها موثر است، می‌گوید: «کامکار در اين باره گفت: ملودي زيبا، هماهنگي و انسجام گروه، حرکت گروهي و نوع آهنگسازي، سازبندي، استفاده مناسب از سازها، نوازندگي هنرمندانه و از همه مهمتر ملودي انتخاب شده توسط گروه ، معيارهاي ما براي انتخاب گروه‌ها بوده است.»

او که عضو هیئت انتخاب گروه نوازی کلاسیک این دوره جشنواره بود، ضمن اشاره به وضعيت مطلوب بسياري از گروه‌ها توضيح داد:«اکثر گروه‌ها شرايط مناسبي داشتند اما انتخاب‌هاي ما محدود بود و بايد تعداد محدودي از گروه‌ها را انتخاب مي‌کرديم. ما نوازندگان و گروه‌هاي خوبي در سراسر ايران داريم که بايد تشويق شوند و در جريان رقابت‌هاي جشنواره‌اي توانايي‌هاي خود را نمايش دهند.»

اين آهنگساز ضمن تاکيد بر لزوم شناخت آهنگسازان جوان از موسيقي سنتي ايران و تمرکز بر ملودي‌هاي زيبا و نه صرفا ريتميک به گروه‌هاي جوان شرکت‌کننده در جشنواره توصيه کرد: «ريتم و حرکت نمي‌تواند جايگزين يک ملودي زيبا شود. انتخاب يک ملودي مناسب تاثير قابل توجهي در نمايش توانمندي‌هاي گروه‌ها دارد.»

کامکار با تاکيد بر نقش جشنواره در ارتقاي سطح هنري و علمي گروه‌هاي شرکت کننده، درباره جشنواره موسيقي فجر گفت: «جشنواره موسيقي فجر مهمترين جشنواره موسيقي کشور است و براي گروه‌هاي جوان و ناشناخته فرصتي فراهم مي‌کند تا خودي نشان دهند و اسم و رسمي براي خودشان دست و پا کنند.»

او معتقد است که هر قدر سطح جشنواره بالاتر برود، نتيجه حضور در آن براي هنرمندان عرصه موسيقي معتبرتر و موثرتر است.

اين نوازنده درباره نقش تعيين کننده جشنواره‌ها گفت: «در بيشتر کشورهاي دنيا جشنواره‌هايي وجود دارد که حضور در آنها باعث کسب اعتبار براي هنرمندان مي‌شود. جشنواره موسيقي فجر هم يکي از اين جشنواره‌هاست و مي‌تواند نقش تعيين‌کننده‌اي براي هنرمندان جوان داشته باشد.»

به اعتقاد اين عضو هيت انتخاب سي‌امين جشنواره موسيقي فجر، جوايز جشنواره تاثير قابل توجهي در اعتبار جشنواره موسيقي فجر دارد. چنانچه جشنواره موسيقي فجر اعتبارات بيشتري در اختيار داشته باشد، قطعا جوايز بهتري ارائه خواهد کرد و در نتيجه رقابت در اين جشنواره براي هنرمندان اين عرصه اهميت بيشتري پيدا خواهد کرد.

او در پاسخ به اين سوال که سخت‌گيري هيات انتخاب و داوري جشنواره چه سهمي در اعتبار جشنواره‌ دارد، توضيح داد: نگاه جدي و سخت‌گيرانه هيات انتخاب باعث مي‌شود، افراد و گروه‌ها به سادگي به جشنواره راه پيدا نکنند و درنتيجه راه‌يافتگان به جشنواره جزو بهترين‌هاي موسيقي کشور باشند اما اين در شرايطي است که هنرمندان ما از وضعيت مناسب براي کار و فعاليت حرفه‌اي برخوردار باشند.

اردشير کامکار با تاکيد بر قابليت‌هاي جشنواره و نقش موثر آن در ايجاد اعتبار براي هنرمندان اظهار کرد: جشنواره موسيقي فجر مي‌تواند گسترش بيشتري پيدا کند و علاوه بر هنرمندان خاورميانه يا کشورهاي همسايه، ديگر هنرمندان جهان نيز حضور پررنگ‌تري در جشنواره داشته باشند.

هيات انتخاب بخش گروه نوازي موسيقي كلاسيك ايراني را داريوش پيرنياكان، مسعود شعاري ، اردشير كامكار، بهداد بابايي و مظفر شفيعي تشكيل مي دهد. .

 سي امين جشنواره بين المللي موسيقي فجر به دبيري  حسن رياحي از 24 بهمن تا يك اسفند در تهران برگزار مي شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =