محمدرضا باهنرگفت:دولت روحانی در میان دولتهای پس از انقلاب از متوسط رای اعتماد بالاتری برخوردار بوده است.

نایب رئیس مجلس در گفت وگو با روزنامه ایران به مسائلی در مورد رابطه دولت و مجلس اشاره کرد.بخشهایی از این گفتوگو را می خوانید:


رابطه مجلس و دولت در یک سال و نیم گذشته فراز و فرودهایی داشته است. علت اینکه این رابطه گاهی در حد انتظار مطلوب نبوده، چیست؟

  28 سال است که بنده در پارلمانم و در بعضی دولت‌ها از اول تا آخر حضور داشتم و در برخی دولت‌ها نیمی از عمر دولت را در مجلس بودم. در مجلس ششم در مجلس نبودم، اما در اواخر مجلس پنجم و اوایل مجلس هفتم که با دولت اول و دوم آقای خاتمی همزمان بود، در پارلمان حضور داشتم. هم به استناد این حضور و هم از روی برداشت حسی می‌گویم بیشترین و بالاترین استقبال مجلس‌ها از دولت‌ها، استقبال مجلس نهم از دولت یازدهم است. شما اگر به آرای مثبتی که نمایندگان به وزیران پیشنهادی دولت یازدهم دادند نگاه کنید، می‌بینید معدل رأی وزیران این دولت بالاترین معدل رأی به وزیران بعد ازانقلاب است.
از طرف دیگر وزیری که در سی و چند سال گذشته بالاترین رأی اعتماد را کسب کرد، متعلق به دولت یازدهم است. هیچ وزیری در طول نه دوره مجلس و یازده دوره دولت به اندازه «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصاد و دارایی آقای روحانی رأی نیاورد. بعد از انقلاب وزیری نداشتیم که در جلسه رأی اعتماد 274 رأی بگیرد. بنابراین استقبال مجلس از دولت بی‌نظیر بود و به عبارتی مجلس آغوشش را به روی دولت باز کرد. اما بالاخره مجلس
290 نماینده و دولت هم 20 وزیر دارد و حساسیت قانون اساسی نیز بالاست. بنده همواره این ادعا را دارم که هیچ مجلس و هیچ دولتی نیست که در آنها یک وزیر در دولت، 10 مخالف جدی در مجلس نداشته باشد.
قانون اساسی می‌گوید 10 نماینده می‌توانند طرح استیضاح را کلید بزنند، اما برای به نتیجه رسیدن آن باید اکثریت مجلس قانع شده و به تفاهم برسند. کما اینکه برای در دستور کار قرار گرفتن یک طرح، امضای 15 نماینده کافی است تا در فرایند رسیدگی قرار بگیرد.
از سوی دیگر 290 نماینده مجلس عضو فراکسیون‌های مختلف هستند. شماری از نمایندگان تند، برخی کند و تعدادی میانه رو هستند و طبیعی است در این میان حرف‌هایی منتشر شود. از سوی دیگر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود، مشکلات زیادی داشته و مرتب زیر پتک انتقادها و مطالبات مردم حوزه انتخابی‌شان قرار می‌گیرند. مردم به خاطر مشکلات عدیده مثل بیکاری، گرانی، مشکلات عمرانی و حتی مسائل قضایی به نماینده مراجعه می‌کنند. نماینده هم در نطق‌های پیش از دستور زیر این فشار‌ها هستند. البته در برخی نطق‌ها عملاً سیاه نمایی می‌شود ولی نباید نطق نماینده را مجرد نگاه کرد. چون گاهی نماینده‌ای برای اینکه نخستین بار است به مجلس آمده، می گوید در هشت دوره مجلس اصلاً کاری در فلان منطقه نشده و ما الان آمده‌ایم که چنین و چنان کنیم.
اشکالاتی در کشور وجود داشته و دارد که دولت و ما درباره آن همراه و همصدا هستیم. مجلس گرفتاری‌های موجود را درک کرده و همواره تلاش دارد با حمایت از دولت به پیشبرد امور کمک کند. مجلس در کلان قضیه در مهار تورم، خروج از رکود، سیاست خارجی، مذاکرات هسته‌ای با 1+5، اعتدال و خردگرایی با دولت همراه بوده و کمک کرده است.
یک استیضاح پیش آمد و پنج‌،شش نفر به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شدند. موضع مجلس چه قبل از معرفی آقای فرجی دانا، چه در زمان وی و چه بعد از آن کاملاً روشن بود. ما در وزارت علوم وزیری می‌خواهیم که حاشیه‌ای در کمک و حضور در فتنه 88 نداشته باشد. در این موضوع مجلس خیلی روشن و قاطع حرفش را زد. جناب آقای روحانی در سفری فرمودند 5 تا که هیچ، اگر قرار بود 50 تا وزیر معرفی می‌کردم. ما هم می‌گوییم دلیل نداشت ما هم به 50 وزیر دیگری که معرفی می‌کردید و کپی همدیگر بودند،رأی بدهیم. وقتی به اصل رأی نمی‌دهیم، به کپی رأی نخواهیم داد. باید سیستم عوض شود. موضع و مشی تغییر کند. زمانی که دکتر فرهادی معرفی شدند، با توجه به سوابقی که از وی داشتیم، رأی دادیم.
رسانه‌ها می‌توانند در رابطه با اخطار، تذکر، سؤال و تحقیق و تفحص کار تطبیقی کنند که مثلاً شش ماه اول دولت نهم، شش ماه اول دولت دهم و شش ماه اول دولت یازدهم چه اتفاقی افتاده است. یک جاهایی ممکن است کمرنگ‌تر شده و جایی پر رنگ‌تر است. این‌ها خاصیت مجلس است.
 روزهای اول استقرار دولت یازدهم برخی وزیران می‌گفتند سؤالات نمایندگان وقت ما را می‌گیرد. من خدمت‌شان عرض کردم یعنی چه که سؤال نمایندگان وقت ما را می‌گیرد؟ بالاخره یکی از وظایف و کارهای وزیر، پاسخ دادن به سؤالات نمایندگان مردم است. این جزو کار وزیر است نه اینکه وی در مواقع بیکاری به سؤال‌ها جواب دهد.
پاسخ دادن به مطالبات بخشی از کار است. برخی مسئولان باید به مطالبات رسانه‌ها جواب دهند، برخی باید به مطالبات مردم پاسخگو باشند. وزیران هم طبق قانون اساسی باید به سؤالات نمایندگان پاسخ دهند. وقت وزیر برای این کارهاست. بخشی از وقت وزیر برای کار کردن است؛بخشی برای مشورت کردن و بخشی هم برای مسئول بودن. مسئول یعنی کسی که مورد سؤال قرار می‌گیرد، البته به نمایندگان توصیه کردیم یک مقدار مراعات حال وزیران را کرده و کمتر سؤال کنند و از وزیران هم خواهش می‌کنیم دل نازک نباشند و به سؤالات جواب بدهند.
در اینکه مجلس باید قدرتمند باشد، حرفی نیست. عرف سیاسی هم می‌گوید بعد از اعلام نتایج، پرونده انتخابات بسته شود و رئیس جمهوری، رئیس جمهوری همه مردم است. انتقادی که به مجلس وارد می‌شود به خاطر تساهل بیش از حدی است که در مقابل دولت قبل داشت، اما در این دولت با‌وجود اینکه آقای روحانی واضح‌تر از دولت قبل به قانون پایبند است، بعضاً سختگیری بیش از حدی دیده می‌شود. هر چند جو عمومی بین دولت و مجلس، همکاری است اما رگه‌های مقاومت خیلی قوی ای دیده می‌شود که به نظر می‌رسد از نظارت قانونی فراتر است و به نوعی مانع ایجاد کردن است. از این لحاظ خیلی انتقاد وارد است؛ پاسخ شما چیست؟
پاسخم را دادم. من مواضع خودم را می‌گویم. نمی خواهم قانع کنم. شما می‌توانید مواضع خودتان را در روزنامه بنویسید. اخیراً در مجلس جواب دادیم. یک عده قانع شدند. یک عده قانع نشدند. اینجا مناظره نمی‌کنیم. شما سؤال می‌کنید و من هم جواب می‌دهم. اگر خواستیم مناظره کنیم در دانشگاه قرار می‌گذاریم.
برخی معتقدند در بحث استیضاح وزیر علوم لابی‌های سنگینی علیه دولت صورت گرفت و فضای عمومی مجلس تحت تأثیر این لابی‌ها قرار گرفته و فضای عادی را تغییر داد. در این باره چه می‌فرمایید؟
مجلس محل گفت و شنود و اقناع است. طرح قانونی با امضای 15 نماینده شروع می‌شود، اما نمایندگان خودشان را موظف می‌کنند در طول فرایند رسیدگی، اکثریت مجلس را قانع و با خود همراه کنند. به همین خاطر مذاکره می‌کنند؛ بحث می‌کنند و جلسه خانگی و حزبی می‌گذارند.
راجع به همه وزیران این اتفاق نیفتاد؟
هر وزیری را بخواهیم استیضاح کنیم، همین کار را می‌کنیم. نخواستیم وزیران دیگر را استضاح کنیم. هر 15 نفری که اراده استیضاح داشته باشند، لابی می‌کنند. ساختار مجلس همین است. اگر در مورد بقیه وزیران اتفاقی نیفتاده است، به‌دلیل این است که استیضاح وزیر دیگری در دستور کار نیست. وقتی بخواهند همه تلاششان را در این باره به کار می‌برند.
ارزیابی تان از کارنامه دولت چیست؟
الحمد الله دولت در مسائل داخلی مثل مهار تورم کارنامه خوبی داشت. در خروج از رکود هم تفکر و تدبیر خوبی دارد و طرحش بر اساس خردگرایی است. اما نقدی که بعضی وارد می‌دانند این است که دولت بیش از حد محافظه کار شده است. اگر به یک تصمیم خوب و خردمندانه می‌رسد با شجاعت اجرا کند. برای نمونه می‌توان به موضوع یارانه‌ها اشاره کرد. عالم و آدم می‌دانند دولت هر ماه مقدار زیادی کسری دارد. ما هم می‌دانیم. به همین خاطر و برای اینکه خود را شریک دولت کنیم، از دولت خواستیم یارانه بی‌نیازها را قطع کند. دولت هم اراده دارد اما برای اجرا شجاعت لازم را از خود نشان نمی دهد.
استدلال دولت این است که نتوانسته شناسایی کند؟
این‌گونه نیست. دولت اگر یک نفر را هم شناسایی کرد، باید حذف کند. معاون اول رئیس جمهوری فرمودند دو، سه میلیون را شناسایی کردیم و می‌دانیم به دریافت یارانه نقدی نیاز ندارند، اما چون دو،سه میلیون دیگر را شناسایی نکردیم، یارانه شان را قطع نکردیم و صبر کردیم یکجا قطع کنیم. ما این استدلال را قبول نداریم. ما می‌گوییم دو میلیونی که شناسایی کردید ، همین امشب قطع کنید.


آیا مجلس آمادگی دارد دولت را ملزم و مکلف به قطع یارانه ثروتمندان بکند؟

بله ما این کار را در قانون هدفمندی یارانه کرده ایم.
لایحه خروج از رکود سه ماه است که به مجلس ارائه شده اما کاری در مجلس صورت نگرفته است
اقتصاد مقاومتی یا لایحه خروج از رکود ده‌ها کار دارد که ممکن است چندتایش منوط به تصویب قانون باشد. سه ماه هم معطل بود. چون روی لایحه مقررات دولت- که آن هم برای دولت لایحه مهمی بود- کار می‌شد.
به‌عنوان مثال عرض می‌کنم گاهی سه شیفت روی این موضوع کار کردیم. دولت برای خروج از رکود مثلاً 20 کار باید انجام دهد که سه تایش نیاز به مصوبه مجلس دارد. خب آن 17 تای دیگر را که می‌تواند، انجام دهد. برای کار نکردن هزاران دلیل وجود دارد. البته دولت توقف نکرده و تلاش هایش را انجام می‌دهد.
یکی از مسائلی هم که در این موضوع و هم در مسأله هسته‌ای وجود دارد، این است که دولت تمام تمرکزش را روی یک موضوع نگذارد. مذاکرات هسته‌ای با 1+5 بسیار مهم است. ما هم در مجلس حمایت‌های خوبی کردیم، البته نقدهای تندی در مجلس بود که آن را خیلی نمی‌پسندیم.
به اعتقاد ما اینکه همه اهداف آتی مان را در سبد مذاکره بگذاریم، خطرناک است؛ ممکن است در 7 ماه آینده مذاکرات باز هم به نتیجه نرسیده و تمدید شود و بر فرض مثال حتی 4 سال طول بکشد. نمی‌شود دولت بگوید 4 سال مذاکره می‌کردم و حالا چون به نتیجه نرسید، نمی‌توانم کاری کنم.

نگرانی ما این است که خدای ناکرده با اتفاقاتی که در قیمت نفت افتاد، باعث شود به حالت رکود تورمی برگردیم. رکود تورمی بدترین حالتی است که در اقتصاد اتفاق می‌افتد. دولت از مقوله تورم عبور کرد و الحمدالله تورم کنترل شد، ولی اگر قبل از اینکه از رکود خارج شویم به حالت تورمی بازگردیم، وضعیت دشوار می‌شود. دولت دقت کند ما هم در مجلس کمک کنیم تا بودجه 94 را به تصویب برسانیم.

قبلا گفته اید: «ما بالاخره اصولگرایی احمدی‌نژاد را کشف نکردیم» شما که این را کشف نکردید چگونه از او حمایت کردید؟

روند حمایت بنده از آقای احمدی‌نژاد، فرایندی کاملاً متفاوت بود. من اول دولت نهم با توجه به اینکه با آقای احمدی‌نژاد 20 سال سابقه دوستی داشتیم و در حزب، در میان اصولگرایان و در شورای هماهنگی نیروهای انقلاب همکاری داشتیم، حداکثر تلاشمان را برای کمک به وی به کار بردیم. در مجلس واژه «وکیل الدوله» واژه خوبی نیست. اما اول مجلس هفتم برخی به من می‌گفتند «وکیل الدوله‌ای و از دولت حمایت می‌کنی» واقعاً هم حمایت می‌کردیم، اما بتدریج که احساس کردیم دولت از خرد جمعی، کار کارشناسی یا از مواضع اصولی فاصله گرفته، به همان نسبت فاصله مان را بیشتر کردیم؛ کما اینکه اواخر مجلس هشتم فکر می‌کردند بنده جزو منتقد‌ترین آدم‌ها بودم. زمانی خبرنگاری از من سؤال کرد؛ آقای احمدی‌نژاد سال 84 با سال 90 چه فرقی می‌کرد که موضع شما عوض شد؟ من هم گفتم او تغییر نکرد، شناخت من بیشترشده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    13 8
    پول یارانه مربوط به سرمایه ملی و مال همه به اندازه مساوی هست.مگه میشه مال مردمو به یکی داد به یکی نداد.دنبال راه حل منطقی باشیم
  • بی نام A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    25 4
    اين آقاي باهنر چرا آن زمان كه احمدي نژاد ميگفت 4000 ساعت كار كارشناسي براي اجراي هدف مندي يارانه ها انجام داديم ساكت بود؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    14 1
    همه درد جامعه مون شده همين 45500 تومني كه از چهار سال پيش بدون هيچ افزايشي ماهيانه به مردم مي ديد خودتون هم خوب مي دونيد تو اين چهارسال همه چيز حداقل چهار يا پنج برابر شده توروخدا اين يارانه رو هم حذف كنيد تا ببينيم ديگه چه بهاونه اي براي اين همه گروني داريد.
  • بی نام IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    10 2
    اقای باهنر این آشی است که شما و دوستان و همفکرانتان برای ملت پختید حالا خود را کنار کشیده و مدعی هستید اگر در حرفتان صداقت دارید اول برای این اشتباه فاحش هم در تصویب این طرح و هم نظارتتان بر آن در زمان آقای احمدی نژاد از مردم عذر بخواهید پس از آن انتقاد کنید
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    موافقم این حمایت از سرمایه دارها است
  • رضا IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    7 2
    اقای باهنر در دولت گذشته خواب بودید که 4 سال بودجه مملکت تاراج کردند تا کی باید باند بازی را ادامه دهید شما جرائت نداشتید در مورد دولت گذشته حرف بزنید مبادا راز تان افشاء شود
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    8 1
    جناب آقاي باهنر چرا يارانه همه را قطع نميكنيد و با يك كارشناسي دقيق به كشاورزان و توليدكننده واقعي و هزينه سلامت خصوصا روستائيان و اشتغال در روستا نميكنيد
  • احمد US ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    8 1
    يكي از معضلات امروز كشور اين است كه ما بسيار حرف مي زنيم اما در عمل كاري نمي كنيم جناب باهنر تحريم كه كاغذ پاره است توافق هم كه خوب نيست چرا كه انان دشمن هستند اقتصادمان هم كه بايد مقاومتي شود اينها همه درست .اما بفرماييد كه در عمل چه بايد كرد .......ضمنا در روابط بين كشورها دوست كجاست انچه ملاك است منافع مي باشد چرا اينقدر دشمن دشمن دشمن مي كنيم مگر مي توان دوستي پيدا كرد ....
  • شرکتی منطقه ویژه عسلویه A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    4 1
    اگر دولت بخاطر مسئله انتخابات از حذف یارانه پر درآمدها خودداری میکند پس چرا جلوی تبدیل وضعیت شرکتی ها رو گرفت تا الان شاهد باشیم یکی درمیون شرکتی باقی مانده ایم؟آیا شرکتی های باقی مانده به همراه خانواده هایشان این مسئله را از چشم دولت جدید نمیبینند؟فکر نمیکنید نیروهای شرکتی به همراه خاوناده هایشان درصد بالایی از جمعیت ناراضی را تشکیل میدهند؟آیا حق ندارند این توقف تبدیل وضعیت ها را تبعیض بین نیروها ببینند؟اینکه ببینند همکار بغل دستی آنها تبدیل وضعیت شده و آنها با روی کار آمدن دولت جدید تبدیل وضعیتشان متوقف شده باعث ایجاد محبوبیت میشود؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    3 1
    دقیقا مثل شما که با تمام جریانها با محافظه کاری صحبت میکنید........
  • حميد A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    2 1
    خلاصه ومفيد : آقا ما از انصراف كه براي دريافت يارانه كرده ايم پشيما نيم. لطفا سايت مرتبط را مفتوح فرمائيد تادوباره براي ماه هاي آتي از افزايش ضرر جلوگير ي وحقي اگر وجود دارد. دريافت داريم.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
      1 0
      مطمئن هستم شما از یارانه انصراف ندادی مخالفان دولت می خواهند از این امر برای تبلیغ برضد دولت استفاده کنند روحانی هم به هیچ وجه فریب شما را نخواهد خورد ویارانه هیچ کسی را قطع نمی کند با آرزوی موفقیت برای رییس جمهور محترم دکتر روحانی
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    5 2
    جالب است كه شخصي بيش ازحدانتظار محافظه كار دولت رامتهم به محافظه كاري ميكند اين اقاي محافظه كاروتاييدكننده همه فعاليتهاي 8 ساله احمدي نژاد چرااين افاضات رادر آن مدت 8ساله افاضه نفرمود
  • بی نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    5 2
    تو شکمت را صابون زده ای تا آرای آنها را برای مجلس آینده بقاپی آقای کاشف
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    3 1
    اين كار را بايد با احتياط انجام داد چون اگر اشتباهي صورت بگيره و و يارانه شخص مستمندي قطع بشه اون وقت ميدنيد كه چه مقدار تبليغات منفي توسط دشمنان بر ضد كشور انجام ميشه،ميدونيد كه چه قدر بازار شايعه سازان داغ ميشه،شما اگر در جناح مخالف دولت هستي باش ولي به منافع كشور و نظام هم توجه كن
  • علی رضا IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    2 1
    سنگی را که یک دیوانه به چاه اندازد هزار عاقل جمع شود نمی توانند به راحتی در آورند.‌ ندهد هوشمند روشن رای به فرو مایه گارهای خطیر بوریا باف اگر چه بافنده است نبرندش به کارگاه حریر