مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر در برج میلاد با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس کتابخانه ملی، معاون وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی برج میلاد تهران، محمد صادقی بازیگرنقش امیرکبیر در سریال سال های مشروطه  و جمعی از دانش آموخته های مدرسه دارالفنون  هم در این مراسم حضور داشتند که در موزه مشاهیر برگزار شد.

مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر  روزگذشته (یکشنبه 21 دی ماه) و همزمان با سالگرد درگذشت این بزرگمرد سیاست و دانش در میان استقبال هنرمندان، دانش آموخته های مدرسه دارالفنون آغاز شد و در ابتدا تعدادی از بازیگران که گریم هایی شبیه به امیرکبیر داشتند، به تمامی مهمانان شاخه گلی را اهدا می کردند.

همچنین مراسم رونمایی از مجسمه امیرکبیر بهانه ای شد تا دانش آموخته های دهه 30 و 40 دارالفنون در این مراسم همدیگر را ملاقات کرده و خاطرات سال های دور خود را با یکدیگر مرور کنند.

امیرکبیر بنیانگذار فکر نوین در ایران و دنیا شد

برنامه با سخنرانی و خوشامدگویی مدیرعامل برج میلاد تهران به عنوان میزبان آغاز شد. فرزاد هوشیار پارسیان گفت: برج میلاد، یادمان ملی ایرانیان است که اتفاقات فاخر هنری و فرهنگی در آن رخ می‌دهد،امروزه به جایی رسیده‌ایم که هر تهرانی در هر جای شهر به برج میلاد نگاه می‌کند، یاد خاطرات و اتفاقات فاخر می‌افتد.

هوشیار با بیان اینکه امیرکبیر بنیانگذار فکر نوین در ایران و دنیا شد اظهارکرد: خدمات خوب امیرکبیر در کشورهای همسایه و ایران به چشم می‌خورد.

مدیرعامل برج میلاد با اشاره به حضور تعدادی از دانش آموختگان مدرسه دارالفنون که یادگار امیرکبیر است، افزود: از این مدرسه دانشمندان و هنرمندان زیادی تحصیل کرده و امیدوارم دارالفنون ارزشمند بتواند بار دیگر در اختیار فرهیختگان و دانش‌آموختگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود،‌ میزان مراجعه مهمانان خارجی از برج میلاد 170 درصد افزایش یافته است، گفت: برج میلاد توانست با حمایت‌های بی دریغ شهردار تهران و سازمان میراث فرهنگی به یکی از قطب‌های مهمانپذیر پایتخت تبدیل شود.

امیرکبیر اگر به قتل نمی رسید، ایران در شرایط بهتری بود

همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به هویت تاریخی و فرهنگی ایران زمین در طول هزاران سال گفت: امیرکبیر مرد آزاداندیش یکی دو قرن اخیر است که از نظر حرکت اصلاح طلبانه اش دارای ارزش و اهمیت است. زمانی که او اصلاحات را در ایران آغاز کرد، میجی هم در ژاپن این اصلاحات را شروع کرد واگر واقعه قتل او رخ نمی داد، ایران در شرایط به مراتب بهتر از امروز قرار داشت.

مسعود سلطانی‌فر افزود:وظیفه ما نشان دادن و به رخ کشیدن هویت تاریخی و فرهنگی ایران در طول هزاران سال گذشته به جهانیان است تا نشان دهیم ایران نه تنها امروز بلکه در گذشته دور نیز ابرقدرت و تأثیرگذار بر سایر تمدن های جهان بوده است.

وی درباره امیرکبیر هم بیان کرد: امیرکبیر مرد آزاداندیش یکی دو قرن اخیر است که از نظر حرکت اصلاح طلبانه اش دارای ارزش و اهمیت است. زمانی که او اصلاحات را در ایران آغاز کرد، میجی هم در ژاپن این اصلاحات را شروع کرد واگر واقعه قتل او رخ نمی داد، ایران در شرایط به مراتب بهتر از امروز قرار داشت.

معاون وزیر آموزش و پرورش: امیرکبیر آرزوهای بزرگی برای حفظ استقلال و آزادی ایران داشت

 دیگر سخنران این مراسم معاون وزیر آموزش و پرورش بود که با اشاره به اینکه مسوولان باید برای احیای دارالفنون تلاش کنند تا این ساختمان علم و دانش تا سال 95 به جریان آموزش کشور بازگردد گفت: امیرکبیر آرزوهای بزرگی برای حفظ استقلال و آزادی ایران داشت، او به ایران سربلند می اندیشید که خود تولید کند و آزاده باشد.

محی الدین بهرام محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تصریح کرد: مسوولان باید با رفع مشکلات اداری و با تأمین شدن بودجه لازم از سوی آموزش و پرورش، دارالفنون را به عنوان یادگار امیرکبیر تا سال 95 به جریان تعلیم و تربیت بازگردانند.

امیرکبیر مرد سیاست و فرهنگ بود

وی افزود: در سالگرد شهادت امیرکبیر در مدرسه دارافنون که از یادگاران این بزرگ مرد ایرانی در عرصه فرهنگی است، حضور یافتم. مردی که هم مرد سیاست بود و هم مرد فرهنگ، مردی که هم آموخت و هم به کاربست. آموخت که مثل او زندگی کنیم و به کار بست تا او را الگوی خود کنیم.

محمدیان بیان کرد: امیرکبیر در مدت کوتاه صدارتش با فساد اداری درآویخت و همین درآویختن باعث آسیب دیدن او شد. در یادداشت هایش آورده است که کشور را با عمه جان و خاله جان نمی توان اداره کرد و این نوشته ها را برای ما به یادگار گذاشت. او به سلامت اداری می اندیشید و اقتصاد مقاومتی را در جهت تناسب میان دخل و خرج کشور بنیان گذاشت.

رئیس کتابخانه ملی ایران:امیرکبیر آغازگر نظام آموزش نوین در ایران بودد

در ادامه این مراسم،  سید رضا صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: امیرکبیر به عنوان سرمایه نمادین ملت ایران است و او کسی بود که نظام آموزش نوین در ایران را راه اندازی کرد.

وی افزود: ما در جامعه چند نوع سرمایه داریم که شامل سرمایه انسانی، اقتصادی و فرهنگی است. سرمایه انسانی که نیازی به تشریح ندارد، سرمایه اجتماعی مثل رضایت، اعتماد، همدردی و ... است که انسانها را به هم متصل می کند و جامعه را به سمت سازگاری و عقلانیت سوق می دهد، سرمایه فرهنگی شامل ارزش های فرهنگی یک جامعه است و فضلیت های اخلاقی را با خود حمل می کند.

وی از امام خمینی (ره) نیز به عنوان یک سرمایه نمادین یاد کرد که همیشه با غرور از ایشان یاد می شود و علاوه بر آن به عنوان یک سرمایه کاریزماتیک، از فضیلت الهی و قدسی نیز برخوردار هستند.

به گفته صالحی امیری، مهمترین ویژگی امیرکبیر فراتر از زمانه حرکت کردن است. اگر این انسان بزرگ امروز حیات داشت، همچنان فراتر از زمانه خود حرکت می کرد چرا که او در زمانه ای به امر آموزش و تاسیس دارالفنون اقدام کرد که مسائلی چون آموزش به ویژه برای زنان گناه کبیره محسوب می شد، بنابراین او آغازگر و احیاگر نظام آموزش نوین در ایران می شود.

مدیر کتابخانه ملی تأکید کرد: اگر چه تلاش می شود که دانشگاه تهران را به عنوان آغاز نظام آموزش در ایران تلقی کنند اما این درست نیست چرا که سال‌ها قبل از تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313، امیرکبیر دارالفنون را دایر کرد و در دل استبداد توانست دست به اصلاحات بزرگی بزند که این وجه تمایز او با اصلاح طلبان دیگر است.

بازیگر نقش امیرکبیر: از بازی در نقش امیرکبیر لذت بردم

پایان بخش این برنامه رونمایی از مجسمه و تقدیر از بازیگر نقش امیرکبیر در سریال سال های مشروطه بود.

محمد صادقی در حاشیه مراسم تقدیر خود و در سخنانی کوتاه گفت:امروز آن لحظه ای که در حمام فین کاشان و صحنه شهادت امیرکبیر را فیلمبرداری می کردیم، پای همان دیواری که این حادثه شوم اتفاق افتاد، برایم یادآوری شد.

وی افزود: ما بازیگران بازی در نقش های تاریخی را دوست داریم اما دوخطر پیش رو داریم یکی این که باید شکاف زمانی و مکانی را ببندیم و خود را با شرایط آن روزگار طوری وفق دهیم که برای مخاطب باورپذیر باشد و دوم این که تصورات تثبیت شده ای برای مخاطب درباره شخصیت های تاریخی ایران وجود دارد که باید سعی کنیم توقع مخاطب را در این زمینه برآورده کنیم.

این بازیگر سینما همچنین به لزوم تحقیق وپژوهش در این زمینه اشاره کرد و گفت: من از بازی در این نقش و مطالعاتی که در زمینه زندگی و خدمات ارزنده این بزرگ مرد ایرانی داشتم، بسیار لذت بردم.

در پایان نیز از مجسمه سیلیکونی امیرکبیر در میان استقبال مسوولان و عکاسان خبری رونمایی شد.

عکسها:مهر

57282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدیع الزمان A1 ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    2 18
    چرا همیشه سعی میکنین استوره سازی کنین؟واقعا رواست این پولا خرج امسال امیرکبیر بشن؟؟؟؟
  • میلاد A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    50 2
    مثل دانیال حکیمیه :
  • شریف IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    13 0
    چه کسی این مجسمه را ساخته است؟
  • مالک A1 ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    7 43
    پول زیادی
    • بی نام US ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
      6 1
      آقاي محترم ساخت يادمان‌ها نشانه پيشينه ملي و نوعي معرفي شناساندن بزرگان ميهن است كه نقشي در ماندگاري يك كشور و اعتلاي فرهنگي آن كشور داشته اند و به گونه اي تشكر قدرداني و ارج نهادن به كساني است كه زندگي خود را به صرف خوردن و خوابيدن و.... به پايان نرسانده اند و دستكم يادگاري براي فرزندان ميهن و فرزندان جهان به جاي گذاشته اند . اميدوارم يكم سخنم در ذهنتان اثر كرده باشد و قانع شده باشيد و ديگر در برابر اين مسائل چنين جبهه گيري هاي نفرماييد
  • امین A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    1 0
    به امید روزی که مجسمه سایر مشاهیر ایران زمین نیز ساخته شود که کم نیستند اعم از ملی یا مذهبی که همگی اهل این کشورند از اول تاریخ ایران تا رشادتهای دوران جنگ تحمیلی هشت ساله
  • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 1
    کدوماشون آدم هستن کدوماشون مجسمه؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    2 6
    قبلنم گفتم با توجه به کاربری این چند ساله ی برج میلاد آیا واقعن نیازی بود چنین سازه ی بی قواره ای با هزینه ای بسیار برای چنین کاربری ای در تهران ساخته بشه؟
  • این یا آن IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    5 1
    اگر هم قرار بود بازیگری ار بین بازیگران که نقش امیر را ایفا کرده اند در این جمع باشد و از مجسمه پرده برداری کند می بایست سعید نیکپور می بود که الحق و الانصاف شایسته تر از جناب صادقی هستند، چه از نظر تاثیرگذاری چه از نظر کسوت. بی ذوقی یا شاید هم مسایل پشت پرده مانع شده لابد.
  • المیرا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
    0 0
    خیلی زیبا بود انگار واقییه