سایت صدای اقتصاد نوشت:

بازار سرمایه همچنان در حال پایین آمدن از قله ای است که سال گذشته در همین ایام آن را فتح کرده بود. در میان بازارهای مالی و سرمایه ای، وضعیت بورس از همه ناگوارتر به نظر می آید. هفته گذشته دوران سقوط بورس یک ساله شد اما همچنان نشانه ای از پایان این دوره برای سهامداران نمایان نشده است. فعالان بازار سرمایه طی یک سال و نیم گذشته نوسانات قابل توجهی را از سر گذرانده اند. آن ها یک دوره شش ماهه شگفت انگیز را از اواخر خردادماه سال گذشته تا نیمه دی ماه همان سال پشت سر گذاشتند تا میانگین سوددهی در این دوره به نزدیکی 100 درصد رسیده باشد. شاخص کل بورس از حدود 46 هزار واحد طی 6 ماه به قله 89 هزار واحدی رسید تا صعودی تاریخی را تجربه کرده باشد. پس از آن شرایط در بازار تغییر کرد و کاهش قیمت ها آغاز شد. این روند منفی از 15 دی ماه سال گذشته تاکنون ادامه داشته است. در این دوران نزول میانگین زیان سهامداران به 25 درصد رسیده است.

هفته گذشته در سالروز آغاز این دوران سیاه، بر سرعت نزول شاخص بورس افزوده شد تا طی 5 روز کاری، شاخص دو کانال 68 و 67 هزار واحدی را نیز از دست بدهد و به حوزه 66 هزار واحد وارد شود. بررسی آمارهای معاملاتی نشان می دهد که شاخص کل در دی ماه از کانال 70 هزار واحد به سطح فعلی سقوط کرده است. با این حساب فصل چهارم سال روزهای بدیمن تری نسبت به سایر فصول گذشته برای بورس رقم زده است. در طول 19 روز گذشته از دی ماه بازدهی منفی 4.5 درصدی برای سهامداران رقم خورده است تا به زیان آن ها اضافه شده باشد.

سایر بازارها نیز در زمستان وضعیت مشابهی با بورس داشته اند. بازار طلا و ارز در طول روزهای گذشته از دی ماه با کاهش قیمت همراه شده اند. هرچند کاهش قیمت دلار و سکه به عنوان اصلی ترین نمادهای بازار ارز و طلا، بسیار محدودتر از میانگین کاهش قیمت ها در بورس بوده است اما این وضعیت نشان می دهد که سرمایه گذاری در این 3 بازار با زیان مواجه شده است. بررسی آمارها نشان می دهد که بازار پول و سپرده گذاری در بانک ها بیشترین سوددهی را در سال 93 نسبت به بازارهای سرمایه، ارز و طلا داشته است.

هفته سیاه برای بورس

بررسی آمارهای معاملاتی در هفته گذشته نشان می دهد که تنها در 5 روز کاری بازدهی منفی 3 درصدی برای سهامدارن رقم خورده است. در این هفته به طور میانگین هر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری با 300 هزار تومان ضرر مواجه شده است. در این هفته شاخص کل با 2071 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 66 هزارو 902 واحد رسید. در این هفته اما ارزش معاملت نسبت به هفته ماقبل افزایش 4.7 درصدی را تجربه کرد. ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم در این هفته 714 میلیارد تومان برآورد شده است. در این هفته تعداد 2575 میلیون سهم در 196 هزارو 12 دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 10 درصد افزایش و 20 درصد کاهش را نسبت به هفته ماقبل نشان می دهد. در این هفته میزان معاملات اوراق مشارکت با افزایش 67 درصدی مواجه شد. ارزش این معاملات 79 میلیارد و 900 میلیون تومان اعلام شده است. افزایش قابل توجه معاملات اوراق مشارکت نشان می دهد که تمایل سهامداران به سرمایه گذاری در بخشی که سود تضمین شده دارد، افزایش یافته است.

طبق آمارهای سازمان بورس،  از ابتدای دی ماه تا پایان هفته گذشته بازدهی منفی 4.5 درصدی برای سهامداران رقم خورده است. دراین روزهای سر زمستان وضعیت بازار ناخوشایندتر از قبل نشان داد تا شاخص از سطح 70 هزار و 94 واحد به سطح 66 هزار و 902 واحد رسیده باشد. با این حساب اگر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در بورس صورت گرفته باشد در طول 19 روز گذشته از دی ماه زیان 450 هزار تومان به آن تحمیل شده است. در همین مدت سهام برخی شرکت ها با افزایش قیمت همراه شده اما تعدادی از سهام نیز نزولی بیشتر از سطح میانگین بازار داشته اند تا میزان سود و زیان سهامداران بسته به نوع سهام و معاملات متفاوت باشد.

ثبات به بازار ارز بازگشته است؟

 بازار ارز در هفته گذشته روزهای آرامتری نسبت به هفته های ماقبلپشت سر گذاشت. سطح نوسانات قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافته است تا نرخ 3 هزار و 500 تومانی برای آن برای فعالان اقتصادی به عنوان جایگاهی تثبیت شده شناخته شود. در طول هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد فعالیت خود را از 3 هزار و 495 تومان آغاز کرد و در بیشترین نرخ به 3 هزار و 520 تومان رسید. در روز پایانی هفته اما بهای ایم ارز رایج به 3 هزارو 501 تومان کاهش یافت تا در این هفته تنها 0.17 درصد به قیمت دلار اضافه شده باشد. این میزان نوسان از سوی فعالان بازار طبیعی تلقی می شود. دارندگان دلار در این هفته به ازای هر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری، سود 17 هزار تومانی به دست آوردند. با وجود التهابی که پس از سوم آذرماه در بازار ارز ایجاد شد همچنان این میدان جایی برای سرمایه گذاری و سفته بازی محسوب نمی شود. میزان افزایش قیمت دلار در سال جاری کمتر از نرخ تورم جاری بوده است. تجربه سقوط قیمت دلار در سال 92 و بازگشت آرامش به بازار ارز نشان داد که روزهای نا آرام سال 91 تکرار نخواهد شد. شرایط اقتصادی و سیاستگذاری در این بخش با توجه به کنترل چشمگیر نرخ تورم، چشم اندازی برای سوددهی در بازار ارز ایجاد نمی کند به همین دلیل روند عرضه و تقاضای معمول در بازار و سایر شرایط مرتبط با آن است که روند قیمت گذاری را تعیین می کند. بر این اساس از ابتدای فصل زمستان تا 19 دی ماه قیمت دلار با کاهش 55 تومانی مواجه شده است که بازدهی منفی 1.5 درصدی را اثبات می کند. با این حساب دارندگان دلار در کمتر از 20 روز به ازای هر 10 میلیون تومان سرایه گذاری در بازار ارز 150 هزار تومان ضرر کرده اند.

سکه روی موج دلار و بازار جهانی طلا

سکه تمام بهار آزادی به عنوان نماد سرمایه گذاری در بازار طلا، طی 19 روز گذشته از دی ماه با کاهش قیمت مواجه شده است تا دارندگان سکه با ضرر مواجه شده باشند. در این مدت کوتاه قیمت سکه تمام بهار آزادی 5 هزار تومان ارزان شده است. قیمت طلا در بازارهای جهانی طی این مدت نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت اما در نهایت هر اونس طلا حول یک هزارو 208 دلار باقی ماند تا بیشترین تاثیر در کاهش قیمت سکه از طریق بازار ارز گذاشته شود. کاهش نسبی قیمت دلار طی 19 روز گذشته موجب شد تا سکه تمام بهار آزادی از 993 هزار تومان به 988 هزار تومان برسد. بر این اساس قیمت سکه نیم درصد کاهش یافته است تا به ازای هر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در این بازار، زیان 50 هزار تومان برای سرمایه گذار رقم بخورد. قیمت سکه در حالی نسبت به ابتدای دی ماه ارزان شده است که در طول هفته گذشته به دلیل رشد بهای طلا در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد. در این هفته از سکه بهار آزادی از 977 هزار تومان به 988 هزار تومان رسید.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =