سخنگوی دولت با اشاره به برخوردهای صورت گرفته نسبت به اظهارات اخیر رئیس جمهور در مورد اجرای همه پرسی، گفت: مطابق اصل ششم قانون اساسی مسئله همه پرسی به عنوان یکی از روش‌های رجوع به آرا و افکار مردم تعیین شده است.

به گزارش خبر آنلاین محمدباقر نوبخت در جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران به اصل 59 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: مطابق این اصل در مسائل بسیار مهم اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با جلب دو سوم آرای نمایندگان مردم و تائید آن‌ها می توان با مراجعه مستقیم به آرای مردم از همه پرسی استفاده کرد.

سخنگوی دولت در ادامه به اصل 177 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: در موارد ضروری برای اصلاح قانون اساسی مقام معظم رهبری پس از مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام حکمی را به رئیس جمهور پیشنهاد می‌کند که می تواند از طریق مراجعه به آرای عمومی و تصویب اکثریت شرکت کنندگان در همه پرسی تعیین تکلیف شود.

نوبخت همچنین با اشاره به اصل 113 قانون اساسی گفت: بر اساس این اصل رئیس جمهور پس از مقام معظم رهبری عالی ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را برعهده دارد.

او ادامه داد: آیا این‌که مسئول اجرای قانون اساسی به اصل قانون اساسی مبنی بر استفاده از همه پرسی اشاره کند و بگوید خوب است به اقتضا از این اصل استفاده شود و البته مصداقی را تعیین نکند اشکال دارد؟

او گفت: طرح مسئله اجرای همه پرسی بدون مصداق کار خلاف قانونی نیست و این همه اظهار نگرانی با الفاظی که زیبنده مقام دوم کشور و نظام صورت می گیرد سنجیده و مورد تائید نخواهد بود.

نوبخت ادامه داد: ممکن است حتی عده‌ای همین حرف های من را توهین به خودشان بدانند و من احساس می‌کنم قرار است دولت را در مظان اتهام قرار دهند تا همیشه جنبه تدافعی داشته باشد، در حالی که ما از ابتدا به دنبال حاشیه سازی نبودیم و فکر نمی کنم در شرایط تحریم ها و کاهش قیمت نفت این اقدامات درست باشد.

او گفت: البته تاکید می کنم در هر شرایطی کشور را اداره خواهیم کرد و همانطور که در جنگ تحمیلی در مقابل حملات نظامی پیروز شدیم در مقابله حملات اقتصادی نیز سربلند خواهیم بود و ضعفی از ما دیده نخواهد شد.

نسیم آنلاین هم نوشت: نوبخت گفت: فکر می‌کنیم که به حد کافی وابستگی بودجه به نفت را تقلیل داده‌ایم. سخنگوی دولت گفت: کمتر از یک سوم بودجه‌ای که در نظر گرفته شده به نفت وابسته است. اگر مجلس فکر می‌کند با کاهش وابستگی نفت بودجه ۹۴، می‌توان کشور را اداره کرد از آن استقبال می کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار این خبرگزاری ادامه داد : در حال حاضر 71 هزار ملیارد تومان از محل نفت در بودجه داریم اراده ما کاهش وابستگی به نفت در بودجه بود البته اگر مجلس طرحی داشته باشد که بتواند این وابستگی بودجه به نفت را کمتر کند از این استقبال می کنیم البته در صورتیکه به اداره کشور نیز کمک شود.
او گفت: اگر این این 71 هزار میلیارد تومان هم صفر شود تلاش می کنیم تا ضمن کمتر نشدن اعتبارات طرح های عمرانی این امر را جبران کنیم.
به گفته او این که اتفاقی بیافتد و این رقم صفر شود به معنای پایان یافتن تاریخ ما نیست.

نوبخت گفت: البته کسی تردید ندارد که پشت کاهش قیمت نفت فقط مسائل اقتصادی نیست و مسائل سیاسی هم وجود دارد

 

مهمترین محورهای سخنان محمدباقر نوبخت:

- در ارتباط با ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رسیدگی به بودجه 94 خوشبختانه تعامل وجود دارد. همه کارشناسان دولت در کمیسیون های مختلف شرکت می کنند و به صورت رسمی با همفکری و همگرایی موارد تصویب شود. روز گذشته در دفتر معاون اول جلسه ای را با نمایندگان داشتم.
- ‫در موضوع 4/1 میلیارد فکر می کردم با صدور بیانیه مساله تمام شده است. من هیچ اهانتی به کسی نکردم. مراجع رسمی این مساله را پیگیری خواهند کرد. ‫احساس می کنم این مساله قرار است ادامه پیدا کند پس ما سکوت می کنیم.‬

- در ارتباط با بحث صندوق فکر کردم با آن بیانیه مشتریک که تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه بودجه و نمایندگانی از دولت که بیانیه داشتند این مسئله به پایانش رسیده که مطلبی که از سوی سخنگوی کمیسیون ابلاغ شد و با عنایت به اینکه اصل مصوبه را برخی از سایت ها عکس گرفتند و چاپ کردند و فکر می کردم که مسئله تمام شده است. ما توضیح دادیم که بیانیه مشترک بین کمیسیون و دولت در موضوع 4/1 میلیارد را مورد اشاره قرار داده بود که این مبلغ سند خورده و سپس اصلاح شد و این مبلغ که به ریال تبدیل شد از منابع فروش نفت بوده است. بنده عرض کردم این اشتباه بوده و سندی که خورده اصلاح شد.

- آقای جهانگیری بخش نامه ای صادر کرده که دستگاه ها به مجلس نروند؛‌ما یک منابع محدود داریم که سازمان مدیریت موظف شد که این منابع را بین دستگاه ها تقسیم کند. لذا ما نشستیم و یک پیش نویسی راتهیه کردیم آنچه تصویب شد رای جمعی هیات وزیران است.

-یک خبرهایی شنیده شد بعضی از معاونین وزرا و مدیران کل با حضور در مجلس قصد افزایش بودجه را داشتند. این کار نادرستی است. ما ضابطه داریم

-در ارتباط با بحث امتیازاتی که به واردات کالاهای ترکیه داده می شود ما یک مقدار واردات از ترکیه داریم و قبلا هم عرض کردم که یک اختلافی بین ما و ترکها وجود داشت و گفتیم که آنها بیاییند از بنزین ارزان اینجا استفاده کنند و یک تعرفه ای گذاشته شد و لذا قرار شد آنها مخازنشان را داخل کشور پلمپ کنند.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    8 28
    اقاي دكتتتتتر مواظب فتنه باش
  • یک اصولگرا چند آتیشه IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    19 12
    اصلا هر پیشنهادی رئیس جمهور بدهد ما آن را توهین به خود تلقی می کنیم
  • بی نام A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    40 5
    چرا برخی از رفراندم مي ترسند...
    • کاکتوس A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      30 34
      از رفراندم نمی ترسیم، از جر زنی بعد از رفراندم میترسیم، سال 88 را که یادتان نرفته،
  • بی نام A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    21 40
    حرف ما یک کلام، اقتصاد مقاومتی، والسلام مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس، مرگ بر منافق
  • نشناسیان A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    13 2
    رفراندوم همان دمکراسی و مردم سالاری است