نسیم آنلاین نوشت:

رئیس سابق مرکز مطالعات جمعیت: ایران رسما یک کشور میانسال است. محمودی گفت: پیش‌‌بینی می‌‌شود در سال ۲۰۵۰ تعداد افراد بالای ۶۰ سال با تعداد افراد کمتر از ۱۵ سال برابری کند. میانه سنی جمعیت که ۲۷ سال است تا سال ۱۴۱۵ به ۴۷ سال می‌رسد.

محمدجواد محمودی در همایش سلامت خانواده و تعالی جمعیت گفت: در حال حاضر 23 درصد جمعیت کشور افراد زیر 15 سال تشکیل می دهند در حالی که در سال 85 حدود 25 درصد این جمعیت شامل این قشر بود. کشوری که جمعیت کمتر از 15 سال آن کمتر از 25 درصد باشد دیگر کشور جوانی نیست و در حال حاضر ایران رسما کشور میانسال است که به سمت سالخوردگی در حرکت است.

او گفت: در کنار کاهش زاد و ولد در کشور، مرگ و میر هم کمتر می شود و سالخوردگی جمعیت پدید می آید. یکی از وظایف دولت برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری ایجاد اشتغال است.

محمودی ادامه داد: در حال حاضر 29 میلیون نفر از جمعیت شاغل در کشور وجود دارد و یک درصد افزایش یا کاهش باروری در کشور افزایش یا کاهش افراد سالمند را در پی دارد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر 29 درصد جمعیت کشور را افراد بالای 60 سال تشکیل می دهند، گفت : میانه سنی در کشور 27 سال است که پیش بینی می شود تا سال 1415 به 47 سال برسد و این در حالی است که در کشور های توسعه یافته میانه سنی جمعیت تا این سال 44 سال خواهد بود و به این ترتیب ایران یکی از سالمندترین کشورهای دنیا خواهد بود.

به گفته وی پیش بینی می شود در سال 2050 افراد بالای 60 سال با تعداد افراد کمتر از 15 سال برابری کنند. الگوی سالمندی در ایران زنانه می شود به طوری که در حال حاضر به ازای 88 مرد سالمند در ازای 100 زن سالمند وجود دارد این در حالی است که به ازای 105 تولد پسر 100 تولد دختر صورت می گیرد.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابک A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    27 1
    اگر از لحاظ اقتصادی به مردم رسیدگی شود جمعیت نیز افزایش پیدا می کند و در غیر اینصورت برعکس خواهد بود
  • بهنام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    28 1
    آخه با این همه گرانی که می تواند صاحب بچه بیشتر بشه در ثانی چرا اعلام نمی کنید جمعیت چندین میلیونی کسانی رو که سن ازدواجشون گذشته و هنوز ازدواج نکرده اند چون نه کار دارن نه مسکن دارن نه امنیت شغلی دارن نه هیچی و هزار البته بیشتر مشکلات و معضلات اجتماعی رو این قشر بیکار بدون تشکیل خانواده که سنشون هم گذشته بوجود می اورند
  • بی نام A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
    4 0
    فقط میگید بچه بیارید ، آیا فکری هم به حال آینده این بچه ها کردید؟ شما که حاضر نیستید ساده ترین امکانات را در اختیار خانواده ها قرار بدهید چرا مردم را به بچه آوری تشویق میکنید.من دوقلو دارم و یک دختر هم ولی هیچ گونه کمکی دریافت نکرده ام. خواهش میکنم اینقدر دم از افزایش جمعیت نزنید.