ایرنا نوشت:

رادیو 'اوستن' نروژ گفت: دولت آمریکا اوایل این هفته به منظور پیگیری تحولات مربوط به بحرانی شدن وضع سلامت پادشاه عربستان، اتاق عملیات ویژه ای متشکل از اعضای شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه تشکیل داده است.

بخش عربی این رادیو با اعلام این خبر افزود: تشکیل این اتاق عملیات بعد از آن صورت گرفت که سفارت آمریکا در ریاض، گزارش هایی را از دربار و خاندان حاکم بر عربستان درباره مرگ بالینی عبدالله بن عبدالعزیز دریافت کرد.

هم اکنون کادر بزرگی از پزشکان از جمله چند تن از پزشکان آمریکایی در عربستان برای خارج کردن ملک عبدالله از حالت کما فعالیت می کنند و به گفته منابع دیپلماتیک، آمریکا نگران است مرگ شاه عربستان به درگیری میان خاندان آل سعود بر سر جانشینی وی منجر شود .

پادشاه عربستان در سال های اخیر تصمیماتی نظامی و اداری گرفت تا قدرت نظامی و تصدی پست های سیاسی حساس، بخصوص وزارت دفاع و کشور را در اختیار فرزندانش و فرزندان 'نایف بن عبدالعزیز' ولیعهد سابق قرار دهد.

وی همچنین گارد ملی را به وزارتخانه تبدیل کرد و بودجه ای مستقل از وزارت دفاع برای آن در نظر گرفت و علاوه بر آن تدابیری اندیشید که نفوذ فرزندان برادرش 'سلطان بن عبدالعزیز' ولیعهد اسبق کاهش یابد.

پادشاه عربستان همچنین در چند سال اخیر تلاش کرد از نفوذ فرزندان برادرش فهد پادشاه پیشین در ادارات سیاسی و امنیتی بکاهد.

پادشاه 90 ساله عربستان هفته گذشته بعد از ابتلا به ذات الریه به بیمارستان منتقل شد و برخی منابع خبری از مرگ بالینی وی خبر داده اند.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =