ایسنا نوشت:

 پنتاگون اعلام کرد، ارتش آمریکا در حال بررسی چندین رویدادی است که در آن‌ها ممکن است غیرنظامیان در جریان حلات هوایی ائتلاف تحت امر آمریکا علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه کشته شده باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اظهارات نخستین اذعان ارتش آمریکا به این مساله است که این حملات هوایی احتمالا تلفات غیرنظامیان را نیز به همراه داشته است.

فرماندهی مرکزی آمریکا که بر این حملات هوایی نظارت و کنترل دارد، در ابتدا 19 مورد شکایت درباره تلفات غیرنظامیان در این حملات هوایی علیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه را تحت بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که 13 مورد از آن‌ها معتبر نیستند اما پنج مورد از آن‌ها همچنان تحت بررسی قرار دارند.

مقامات دفاعی آمریکا گفتند، از این پنج شکایت یک مورد در عراق و یک مورد در سوریه باعث آغاز تحقیقات رسمی شدند. این تحقیقات کنونی شامل موردی است که به تازگی یعنی در 26 دسامبر سال 2015 میلادی رخ داده است.

آدمیرال جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: آنچه که من از آن اطلاع دارم این است که فرماندهی مرکزی چند مورد از این شکایتها را که گمان می‌رود اتهامات معتبری درباره تلفات غیرنظامی هستند، در دست بررسی دارد. این مساله‌ای است که ما همیشه آن را جدی می‌گیریم. ما هر زمانی که عملیاتی در هر نقطه از جهان انجام می‌دهیم به ضرورت تلاش برای کاهش احتمال تلفات غیرنظامیان توجه می‌کنیم.

پنتاگون مدعی است که این حملات هوایی چند صد تروریست را کشته اما نمی‌تواند تمامی این تلفات را بررسی کند و هدف اصلی آن کشتار نیست.

این اظهارات آدمیرال جان کربی تغییر بزرگی محسوب می‌شود چرا که پنتاگون ماه‌ها تاکید کرد که آن‌ها هیچ رویدادی را که در آن تلفات غیرنظامیان در پی حملات هوایی بر جای مانده باشد، تایید نمی‌کنند.

یکی از سخنگویان فرماندهی مرکزی گفت: ما در روند هدف گیری‌هایمان استانداردهای بسیار دقیقی را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی اعمال می‌کنیم.

این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری پیشتر گزارش دادند که چندین غیرنظامی در حملات هوایی تحت رهبری آمریکا کشته شدند که اغلب آن‌ها در سوریه بوده‌اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس در اکتبر سال 2014 میلادی اعلام کرد، پس از نخستین ماه از حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه 32 غیرنظامی و همچنین 467 تروریست داعش کشته شدند.

یکی از مقامات دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: بعید است که در این حملات هوایی هیچ غیرنظامی کشته نشده باشد. اما ارتش آمریکا در خاک سوری حضور ندارد و در عراق نیز حضور بسیار محدودی دارد و این مساله کار را برای اعلام تعداد دقیق تلفات غیرنظامی در پی حملات هوایی دشوار می‌سازد.

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 394005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =