روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی: باید مذاهب را از دوران دبستان به رسمیت بشناسیم

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با بیان اینکه وحدت در دنیای اسلام با تکرار کلمه وحدت ایجاد نخواهد شد، گفت: وحدت نیاز به سعه صدر، شناسایی یکدیگر و مدارا دارد.

رییس‌جمهور گفت: وحدت تنها با گفتن و تکرار کردن این کلمه محقق نمی‌شود بلکه وحدت نیاز به سعه صدر و مدارا دارد. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، و با بیان اینکه ما مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند تابش نور مولود مسعود این ایام هستیم، گفت: در طول یک سال گذشته دنیای اسلام شاهد کشتارها، کشمکش‌ها، اختلافات و جنگ‌های باورنکردنی بود و باید گفت وحدت در دنیای اسلام تنها با تکرار کلمه وحدت ایجاد نخواهد شد و کنفرانس‌های وحدت اسلامی هم تنها و تنها می‌تواند آغازی برای پیمودن مسیر دشوار وحدت و اتحاد و یکپارچگی باشد.

به گفته وی، این کنفرانس‌ها به تنهایی قادر نیستند تفرقه‌های دنیای اسلام را به وحدت در جهان اسلام تبدیل کنند چرا که وحدت نیاز به سعه صدر و شناسایی یکدیگر دارد و نیازمند به مدارا است.

وی افزود: اگر ما راه مذاهب را از طرق مختلف به سمت هدفی واحد بیابیم وحدت امکان‌پذیر است اما اگر مذاهب را در مسیر اهداف و برخی را در مسیر معکوس تلقی کنیم وحدت حاصل نمی‌شود. اگر کسی مسیری را به حق انتخاب کند و فکر کند که حق است اما اشتباه هم کند او معذور است. اگر ما مذاهب را حداکثر این‌چنین ببینیم که هدف و مراد اطاعت خداست، وحدت حاصل می‌شود اما اگر اساس را باطل ببینیم وحدت حاصل نخواهد شد و معنای این موضوع این نیست که مذاهب اسلامی دست از مذهب خود بردارند و به مناسک خود طبق فقه خود عمل نکنند.

روحانی گفت: اگر همه را به عنوان راهروان سیره پیامبر ببینیم و چنین باوری داشته باشیم که ما مقصد داریم آن وقت وحدت امکان‌پذیر خواهد شد و در واقع وحدت تنها با گفتن و تکرار کردن کلمه وحدت ایجاد نمی‌شود و ما باید همه سازوکار خود را در مسیر وحدت به کار ببریم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر یک کانال تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه و اهل سنت در برابر دیگر مذاهب می‌ایستد باید به طور واحد آن را محکوم کنیم. اگر ما دنبال وحدت و اتحاد هستیم وقتی ببینیم کسی که به مقدسات مذاهب دیگر اهانتی روا می‌دارد باید با صدای بلند او را مطرود و محکوم نماییم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه باید ایثار و فداکاری در جمع و جامعه اسلامی بین همه مسلمانان و مذاهب به صورت مشترک مورد توجه قرار بگیرد، گفت: نمی‌توان با گفتن و شعار دادن و تکرار جمع‌ها و کنفرانس‌ها به وحدت و اتحاد و یگانگی دست یافت بلکه ما باید همکاری‌های لازم را در این مسیر آغاز کنیم چرا که اگر مذاهب مختلف همکاری‌ها را شروع کنند و حتی در نوشتن یک تفسیر، تاریخ و فقه مشترک و در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و ... آغاز شود ما می‌توانیم به سمت وحدت حرکت کنیم.

وی گفت: اگر در دوره دبستان و در کتاب‌ها همدیگر را به رسمیت بشناسیم و مذاهب اسلامی را به عنوان شعب و طرق یک دین به رسمیت بشناسیم و همچنین در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه چنین روندی را پی بگیریم آنگاه می‌توان برای رسیدن به وحدت امیدوار بود.

روحانی اظهار کرد: معنای وحدت و اتحاد این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد. معنای وحدت سعه صدر، مدارا و جوانمردی است و اینکه همه یکدیگر را به عنوان مسلمان بشناسیم و قبول کنیم که ادامه لا الا اله الله، صلاح است.رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: مگر امکان‌پذیر است که جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند اما سیاسیون و سران کشورهای اسلامی این واقعیت را در زبان و عمل نپذیرند و مگر ممکن است که دو جمع مسلمانان با هم متحد شوند در حالیکه در منافع ملی رودرروی یکدیگر بایستند. اگر ما وحدت جهان اسلام را می‌خواهیم باید تضاد منافع را از بین ببریم و تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای همدیگر تبیین کنیم و قبول کنیم که وحدت و اتحاد به نفع ما و فرزندان ما و امت ما خواهد بود و همه ما مسئولیم. ما نه تنها در برابر یکدیگر مسئولیم بلکه در برابر سرزمین یکدیگر، آب و خاک‌مان و همه آنها که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند، مسئولیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر ویرانی حلب را ویرانی ریاض و ویرانی موصل را ویرانی اردن دانستیم و اگر ویرانی شهرهای لبنان را ویرانی شهرهای پاکستان دانستیم، در این مسیر گام درستی برداشته‌ایم. در واقع ما در برابر تک تک ساختمان‌ها و آثار تمدنی دنیای اسلام مسئولیم. خانه‌ها، شهرها، اماکن به نام دین و جهاد و خلافت و امارت ویران می‌شود و برخی در برابر آن سکوت می‌کنند.

وی افزود: بگذریم از برخی کشورها که به نحوی به از این قاتلان پست‌تر از بهائم کمک می‌کنند و یاری می‌رسانند و پول و اسلحه به آنها می‌دهند. آیا برای ما قابل قبول است که سال‌هاست فلسطین زیر بمباران وحشیانه صهیونیست‌ها قرار داشته باشد؟ و آیا برای دنیای اسلام قابل قبول است که ملتی 66 سال از سرزمین و دیار و وطن خود آواره باشد و آیا برای ما قابل قبول است که سال‌ها لبنان و سوریه در جنگ و کشتار باشند؟ و این می‌تواند قابل قبول باشد که صلاح‌الدین و نینوا و موصل و شمال و قلب عراق در هجوم وحشیان باشد و این می‌تواند برای دنیای اسلام قابل قبول باشد که پاکستان و افغانستان در مسیر تنازع و کشتار توسط گروه‌هایی به نام‌های مختلف قرار بگیرند؟

رییس‌جمهور گفت: اگر ما دنبال وحدت در دنیای اسلام هستیم باید سنی در غزه، علوی در دمشق، زیدی در یمن، کرد در شمال عراق، سنی و شیعه در عراق و شیعه و سنی در افغانستان و پاکستان و سراسر دنیای اسلام همه و همه را امت واحده بدانیم.

روحانی با بیان اینکه اگر ما غم همه مسلمانان را غم خود دانستیم آنگاه وحدت در دنیای اسلام امکان‌پذیر است، خطاب به حاضرین اظهار کرد: شما ببینید گروهی غارتگر به نام دین و با نام جهاد با آبروی اسلام چه کرده‌اند، نه تنها با مردم موصل و دیگر شهرها چه کردند بلکه با مردم حلب، لبنان و افغانستان و پاکستان چه کردند و در واقع با آبروی پیامبر چه کردند و به نام دین سر بریده‌اند و بقاع و مساجد و کلیسا و کنیسه را ویران کردند.

وی افزود: آنها اهل کتابی که در یک کشور اسلامی متعهد بود را بدون جرم کشتند و این در حالی بود که دنیا قدم به قدم احساس می‌کرد راه نجاتی جز قرآن و اسلام پیشروی آن نیست. دنیا احساس می‌کرد تمدن غرب نمی‌تواند همه نیازمندی‌های مادی و معنوی جهان امروز و فردا را تامین کند و آرام آرام نگاه به آیات نورانی قرآن داشت و در برابر سیره پیامبر (ص) سر فرود می‌آورد اما ببینید گروهی مزدور با چهره پیامبر و آیات نورانی قرآن چه کردند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: از کشته شدن بی‌گناهان بدتر، کشته شدن و سر بریدن آبروی اسلام و آبروی پیامبر عظیم‌الشان اسلام است.

وی با بیان اینکه امروز همه باید دست به دست هم دهیم و همه علمای اسلام نیز برای وحدت امت اسلامی باید متحد شویم، گفت: بیاییم مسیر جمال، عبدو، شلتوت و مرحوم آیت‌الله بروجردی و همچنین امام خمینی (ره) را زنده کنیم و در شرایطی که امروز قرار داریم مسیر وحدت و اتحاد و یکپارچگی و یگانگی را برگزینیم و به آن افتخار کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز جوانان مسلمان در دنیای غرب و شرق از کارگروه هتاک به اسلام و این آدم‌کش‌ها احساس شرم می‌کنند و مگر اسلام، دین بشارت نیست و مگر پیامبر (ص) به امیرالمومنین نفرموده‌اند که اسلام را سهل به مردم معرفی کنید و آن را سخت و پیچیده تعریف نکنید. ایشان حتی به امیرالمومنین فرمودند که نماز را آنچنان کوتاه بخوان تا پیرمردها و مریض‌ها در نماز جماعت شرکت کنند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما باید اسلام رحمانی، اسلام معتدل و اسلام اعتدالی را به جهان معرفی و در برابر افراط و خشونت ایستادگی کنیم، اظهار کرد: باید به دنیا بگوییم اسلام دین افراط و خشونت نیست بلکه دین مماشات و مداراست و ما باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مورد توجه قرار دادن جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این راستا، اظهار کرد: ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای جهان اسلام با راهبری رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی در برابر هر گروه مسلمانی که در برابر هر ملت مسلمان، در برابر خشونت و افراط و تروریسم بایستد و مبارزه کند، حمایت می‌کند؛ چه غزه باشد، چه دمشق و چه موصل یا کردستان عراق یا افغانستان و پاکستان و چه هر جای دیگری باشد.

رییس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران در کنار مسلمانانی که برای آزادی سرزمین‌شان در برابر غاصبین می‌جنگنند و مبارزه می‌کنند می‌ایستد و از آنها دفاع خواهد کرد.

روحانی گفت: دنیای استعمار امروز می‌خواهد با تخفیف و اهانت و تفرقه در دنیای اسلام به سرزمین‌های اسلامی که از جایگاه‌های استراتژیک دنیای امروز هستند به راحتی سلطه یابد و منابع دنیای اسلام را غارت کند و در واقع با تفرقه و اختلاف بین ما، بر ما حکومت و سیادت کنند در حالیکه ما امروز برای منافع‌ دنیا و آینده فرزندمان باید متحد شویم و دست به دست هم دهیم و از اختلاف و تفرقه دست برداریم و از مسائل کوچک بگذریم و به مسائل و اهداف مهم نگاه کنیم و به یاری دین خدا به پا خیزیم.

وی اظهار کرد: امروز روزی است که خداوند و دین خدا از ما می‌خواهد که به صحنه بیاییم و در برابر ظالمان، مشرکان، منحرفان و مزدوران آنها ایستادگی کنیم که اگر این‌چنین راه را برگزینیم خدا هم ما را یاری خواهد کرد.

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    35 2
    حاج آقا بورس را هم دریاب
    • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      17 2
      اقتصاد ما با روي كار آمدن گروهي بي تجربه بر باد رفت. برادر اينجا مدرسه و مهدكودك نيست اقتصاد است
  • ایرانی A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    30 3
    والا یادمه ما که تو جغرافی کتاب راهنمایی که میخوندیم 90 درصد مردم دنیا دوست و مسلمان بودند نمیدونم چرا ماکه بزرگ شدیم همه کشورها دینشونو عوض کردن
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 0
    اقتصاد یک علم وهنر است که با ارتباط خوب وسالم در داخل وخارج ایجاد می شود پس 1 تخصص 2 هنر استفاده 3 ارتباط 4 سالم 5 داخل 6 خارج ما کدام از عوامل را داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمدعلی A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    0 0
    وهابیت /و اسراییل نخواهند گذاشت وحدتی بین مسلمانان ایجاد شود .مگر اینکه اول وهابیت وتفکر وهابی را از بین رود