مخالفان و موافقان برگزاری همه پرسی چه می گویند؟

در دوره های ریاست جمهوری آقایان احمدی نژاد و همچنین سید محمد خاتمی سخن از از همه پرسی به میان آمد که تحقق نیافت .

سوگل نورمحمد: يکشنبه گذشته حسن روحانی در کنفرانس "اقتصاد ایران"پیشنهاد برگزاری همه پرسی درباره مسایل مهم کشور را مطرح کرد و گفت : خوب است بعد از 36 سال یک بار هم که شده این اصل قانون اساسی را اجرا کنیم و برای مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای آنکه قانونی در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه را مستقیم به آرای مردم و همه‌پرسی بگذاریم.

در دوره های ریاست جمهوری آقایان احمدی نژاد و همچنین سید محمد خاتمی  هم سخن از از همه پرسی به میان آمد که تحقق نیافت. خبر آنلاین در گفت گو به دو موافق و مخالف طرح همه پرسی در کشور به برسی ابعاد ان پرداخته است.

ترقي:همه پرسي بايد به تاييد رهبري برسد

حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بر عملی نشدن طرح همه پرسی در کشور تاکید کرد و افزود: موردی که برای اصلاح در قانون اساسی پیش بینی شده است  باید دو سوم از نمایندگان مجلس تصویب کنند و آن را از مقام معظم رهبری بخواهند وبعد از تایید ایشان می تواند در آن مورد خاص همه پرسی صورت گیرد. بنابراین تشخیص موضوعی که احتیاج به رفراندوم داشته باشد به دست نمایندگان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تایید این مسئله باید به وسیله رهبری باید صورت بگیرد.

 وی گفت: اگر بخواهد تغییری درقانون اساسی صورت بگیرد رفراندوم پیش بینی شده است که آن هم باز سازو کار خودش را دارد در حقیقت پس از تعیین تیم مربوط به بازنگری توسط رهبری که مطابق با اصل بازنگری در اصل قانون اساسی می باشد، عملیات بازنگری در قانون اساسی انجام می شود و بعد از آن پیشنهاد این موضوع در مرحله همه پرسی عمومی قرار می گیرد. طبق قانون هر مسئله ای که رئیس جمهور یا فردي غیر از رهبری تشخیص دهد موضوع را نمی تواند از طریق همه پرسی اجرا کند .

ترقی در ادامه بیان داشت: بنده هیچ اطلاعی از دلیل مطرح شدن این قضیه از جانب رئیس جمهور ندارم . البته هم به لحاظ حقوقی تکلیف این قضیه روشن است چرا که طرح این نوع مسائل از سوی رئیس جمهور  نه تنها جایگاه قانونی ندارد بلکه امکان پذیر هم نیست. البته قبل از ایشان در دوره  ریاست جمهوری آقای خاتمی طرح همه پرسی مطرح شده بود  ولی هیچ وقت  در کشور عملیاتی نشده است و چنین اختیاراتی هیچ گاه نمی تواند در دست رئیس جمهور باشد.

وی در پایان تصریح کرد: اصولا هر شعار وسخنی  که خارج از چهارچوب قانون باشد می تواند مفهوم قانون گریزی داشته باشد حالا چه رفتار آقای روحانی باشد چه آقای احمدی نژاد. وقتی که ما بخواهیم مسائل کشور را خارج از روال قانونی حل نماییم یا در کشور بخواهیم سیاست هایمان را خارج چهارچوب قانون بخواهیم تحلیل کنیم قانون گریزی شکل می گیرد. همه باید تابع قانون باشند و مسیر تصمیم گیری در کشور مسیر قانون می باشد. وقتی که شعار قانون گرایی داده می شود و دنبال اجرای قانون در جامعه هستیم و این طرح امکان پذیر نمی باشد چه برسد به این که موفق شود .

کوثري:مطالب مطرح شده از سوي رئيس جمهور بر چه اساسي بيان شده است؟

اسماعیل کوثری عضو امنیت ملی و سیاست خارجی در بیان ایرادات ریاست جمهوری در مورد ایجاد همه پرسی برای مسائل مهم اقتصادی و فرهنگی کشور گفت:بنده معتقد هستم  مطالب گفته شده از سوی دکتر روحانی در زمینه همه پرسی نمی تواند قانونی باشد چرا که اصلاح قانون اساسی تنها به دست قوه مجریه و مقننه می باشد. همچنین  بازنگری به قانون اساسی باید برنامه ریزی شده و بر پایه اصول باشد.

بر طبق اصل ماده 57  و 177 قانون اساسی ایجاد همه پرسی برای مسئله ای باید به تصوی مجلس و تایید رهبری برسد. نمی دانم ایشان این قضیه را بر چه اساسی مطرح کرده اند. اگرچه ایشان مجری قانون اساسی می باشند اما نمی توانند کاری که بر خلاف قانون است انجام دهند.به هر حال از نظر بنده سخن و کار ناپخته ای صورت گرفته و نه تنها با این طرح مخالفم بلکه  صراحتا می گویم خیلی بی پایه و اساس است.

فتاحي:همه پرسي حق طبيعي مردم است

عابد فتاحی نماينده مجلس شوراي اسلامي بیان کرد: بنده شخصا خودم با طرح همه پرسی برای تصمیم گیری های اقتصادی و اجتماعی فرهنگی موافق هستم. در واقع موضوع رفراندوم موضوع تازه ای در جهان محسوب نمی شود در برخی مواقع تمام مشکلات ما با قانون اساسی رفع نمی شود و نمی توان به آن اکتفا کرد و در اکثر کشور های دموکراتیک همه پرسی جزو خواسته های مردم است و من حق طبیعی مردم کشورمان می دانم که در بعضی تصمیم گیری ها از رای آنها استفاده شود. به این دلیل این قضیه را قبول دارم چون نظر مردم مستقیما در امور تاثیر گذار خواهد بود و فکر می کنم مراجعه به مردم و کمک گرفتن از آنها بهترین راه حل می باشد .

فتاحي همچنين گفت:بنده معتقد هستم اگر مسئله ای وجود داشته باشد و بخواهندرفراندوم ایجاد کنند کسی نمی تواند با این موضوع مقابله کند و یا نگذارد همه پرسی انجام شود چرا که لازمه کشور است.البته در حال حاضر مشخص نیست جه مسئله و طرحی به رفراندوم گذاشته شود ولی به عنوان مثال همین حمهوری اسلامی ما  که در 12 فروردین سال 1357 به دست آمد همین نظام موفق ما نتیجه یک همه پرسی است.از نظر بنده همه چیز به تایید رهبری بر می گردد. ایشان هم باید در نهایت اجازه ایجاد همه پرسی را برای حل مسائل بدهند.

پيرموذن:منافع نظام و مردم به هم گره خورده است

کمال‌الدین پیرموذن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درآغاز گفت و گوی خود موافقت شدید خود را از برگزاری این گونه همه پرسی ها اعلام کرد و افزود:ما می توانیم در موارد خاصی که مطالبات مردم  مسئله باشد برای حل آن و ارزش های مردمی همه پرسی ایجاد کنیم .

وي همچنين گفت: باید برای همگان استنباط شود که زمانی که نیاز بر تحقق حماسه اقتصادی باشد با بستر سازی مطلوب میتوان از نظر و عقیده های همین مردم استفاده شود همچنین در مواردی ممکن است هیچ گاه مجلس صدای مردم را نشنود و نتواند آن مسائل را درک کند در اینجا رفراندوم ضرورت پیدا می کند .بنده شخصا با سخنان اخیر ریاست جمهوری در مورد ایجاد همه پرسی موافقم چرا که منافع نظام و کیان به هم گره خورده و مردم برای بعضی مسائل بهتر از مسئولان کشوری می توانند برای خود تصمیم بگیرند.

29215

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    282 9
    قانون گریزی از جانب هرکس باشد بد اس
    • ناصر هشترودی IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      اقای کوثر چون میداند مثل انتخابات مجلس بیش از 5 رای ندارند از همه پرسی میترسد . نظر باید فقط و فقط و فقطططططططططططططططططططططططططططططططططططططططططططططط مردم باشد .اقای کوثری
  • مجیداعتمادی A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    اقای روحانی قصدش فتنه است
    • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      خزعبل نگو... فتنه تو و تمام همفکرانت هستن
    • دیروز A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      و شما هم کاسب فتنه
    • علی A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      فتنه چیه؟؟ یعنی رفراندوم یا همه پرسی از مردم فتنه برای شما حساب میشه.مگه ما جمهوری نیستیم؟؟ از چی میترسین؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      شما هم قصدتان دیکتاتوری است
    • ایرانی A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      فتنه اونایی هستن که خواست و نظر اکثریت مردم رو برنمی تابند .خودشون رو همه مردم و نظرشون رو رای همه ملت می شمارن
    • سعید سعید سعید IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      نظرتون راجع به منفی هاتون چیه آقای اعتمادی؟
    • مهدی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      دوست عزیز مجید اعتمادی فکرکنم از تعدات منفی هات متوجه شدی با برگزاری همه پرسی جواب چی میشه از چی بعضیا میترسن
    • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      حرف مفت نزن
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      خرتون كه از پل گذشت رفراندوم و نظر مردم شد فتنه
    • مهدی A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      در همه کشورهای دمکراتیک برای موضوعات خاص همه پرسی برگزار می شود و تنها کسانی با این امر مخالفت می کنن که منافعشون رو تو خطر ببینن حالا اگر میزان رای ملت است پس چه فتنه ای. نکند منافع شما هم بله
    • mohammad A1 ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      جوابتو گرفتی داداش
    • بی نام A1 ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      273 9
      بالاخره مردم هم در این سرزمین سهمی دارند مگر نه اینکه همین مردم بودند توی جنگ شهید دادند اون موقع فرزندهای همین آقایان مخالف رای مردم در خارج مشغول تحصیلات با پول همین مردم بودند...
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    453 9
    ملت رو آدم حساب نمیکنن
  • چکیده IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    168 9
    اگر مردم ولی نعمت وتاثیر گذار هستند هیچ اشکالی در تعیین برخی ازموارد که دارای انحصار و به ضرر کشور ومردم می باشد از طریق رفراندم وبا حضور عوامل بیطرف برگذار گردد.
  • مردم IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    171 6
    مردم از این مردم مردم کردن مسولان. مردمی که صداشون نه از رادیو نه تلویزیون نه روزنامه پخش نمیشه جاشون کجاست. یه حرف میزنی میگن فتنه یجور دیگه حرف میزنی میگن تندرو. آقا یه جای بدید هر کی حرف خودش رو بزنه. وقتی احزاب نیست فرد حرف میزنه و صداش هم بلند نیست مسولیت هم به گردن یک فرد هست. حزب حرفهای کوچک رو جمع میکنه و مسولیت هم داره. اگر آقای روحانی حزب داشت یا احمدی نژاد و گروه های مختلف حزب داشتند وضعیت سیاسی و اقتصادی به این شکل نبود. البته که خیلی ها هم موافق نیستند.
  • lمستقل IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    237 8
    کسانی که با رفراندوم و رجوع به آرای مردم مخالفت می کنند اساسا می دانند که آرا و تفکرات آنان در بین مردم جایگاهی ندارد
  • احسان از خراسان شمالی IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    107 4
    میگم بیائید با این وضعیت اول یه همه پرسی بزاریم واسه برگزاری همه پرسی . بابا قانون فصل الخطابه و در اون در مورد برگزاری همه پرسی نقد شده باز چرا بحث و جدل
  • حسن IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    158 7
    چرا این عزیزان از همه پرسی هراس دارند ؟مگر نه اینکه خودشان با رای مردم نماینده شده اند؟ چطور مردم از بین نمایندگانی که بدون حزب واقعی یکشبه سر بر میاورند میتوانند اصلح را انتخاب کنند اما صلاح اموری که هر روزه با آن دست به گریبانند را نمیتوانند تشخیص بدهند؟؟
  • سعید EU ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    اگه منظور از فتنه همراه کردن مردم در امور کشوره اره ایشون می خوان فتنه کنن.....
  • حسن A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    156 6
    مسولان با داشتن وصله فتنه دیگه نیازی به دشمنی با آمریکا ندارن. از هر کی خوششون نیومد بگن فتنه کار همون دوستی با آمریکا رو می کنه. نتیجه: با آمریکا صلح کنین یه کم روز خوش ببینیم.
  • saeed rast RO ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    148 8
    بیاید واسه یک بار هم که شده به حرف مردم گوش کنید ببنید این مردم جی میخوان
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    61 6
    به گفته آقای پیرموذن که در تیتر آمده شدیدا شک دارم
  • محمود A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    اصولگراها از رای مردم میترسند ولی در نهایت تسلیم میشوند.اگه نمیترسید همه پرسی بگذارید.
  • کاکتوس IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    نکته نهفته در سخنان روحانی در مورد رفراندوم، اشاره به این مساله است که زمان رسیدن به توافق جامع هسته ای رو به اتمام است و تا به این جای کار به بن بست رسیدن نتایج این توافق نامه امری واضح است. از آنجا که کشور های مستبد غربی حاضر به کنار گذاشتن خواسته ها و توقعات بی منطق خود نشده اند و هر روز تحریم جدیدی را علیه مردم ایران وضع می کنند دولت مردان قصد دارند به خیال خود از مردم اهرم فشاری بسازند برای تسلیم در برابر غرب که باید گفت این نگاه ابزاری به مردم جای تاسف دارد.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    165 7
    همین که برگزاری رفراندوم اینقدر سخت است و همه ترسیده اند باید به رفراندوم گذاشته شود. از چه میترسند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    157 7
    این آقایونی که مخالف هستند دو علت داره 1 چون این پیشنهاد از سوی آقای روحانی مطرح شده مخالفن 2 منافع اونها به خطر می افته و می دونن که در دل مردم جایگاهی ندارند
  • سعید IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    تنهایی فکر کردی یا با دوستان به این نتیجه رسیدید
  • محمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    62 19
    مردم کجا هستند . اصلا وجود خارجی دارند که بشود به رای آنها رجوع کرد. از آنها پرسید . بی خیال مردم بابا
  • m A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    121 9
    اقای اعتمادی اجرای قانون و گرفتن حقوق مردم و ملت اسمش فتنه است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینکه قانون اساسی رو اجرا کنیم که اعتقاد بر اینه بر اساس قران هست شما اسمشو میذارید فتنه؟؟؟؟؟؟
  • احمد US ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    129 7
    حضرات همه پرسي يكي از اصول قانون اساسي است و تاييد هيچكس را جز مراجع قانوني نياز ندارد / خود شيريني بس...................
  • محسن A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    73 6
    فقط افرادی و جناح هایی که منافعشون به خطر میفته موج مخالفت راه انداخته اند و به اصطلاح دلواپس شده اند . همه پرسی حق طبیعی مردم هر کشوریه
  • ن A1 ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    فقط فقط فقط همه پرسی حرف دل ما مردم
  • کریمی A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    52 66
    انصافا بدورازاحساسات بایدگفت همه پرسی بایدبرای همه مسایل مهم باشه نه مسایل پوپولیستی مثلادولت اگرخیلی به نظرمردم اهمیت میده برای گران کردن نان واب برق وگازهم رفراندوم انجام میداد خبرانلاین نظر همه رومنعکس کنه
  • مهدی A1 ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    آقای روحانی شماباید انتخاب وزیرانتان را به رفراندوم میگذاشتید تامملکت به اینجا نرسد وتوی گل نگذارید مردم را وخودتان بیرن تماشاکنید.
  • ایرانی EU ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۸
    34 2
    از خبر انلاین تقاضا دارم نسبت به مطالب اخیری که خبرگزاری فارس بر علیه شما نوشته پاسخ در خور داده شود لظفا پیامو چاپ کن
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    3 0
    مخالفت با رفراندوم به معنی مخالفت با قانون اساسی است
  • پدرام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 0
    عزيزان تو كشور ما وقتى ميگن ملت ايران منظورشون يه چيزى حدود ٥ ميليون ادمه...بقيه ملت نيستن...الاننم همون ٥ ميليون قدرت ديتشون هستش...پس توقع همه پرسى نداشته باشين...
  • مقدم A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    1 3
    حسن روحانی در شرایظی پیشنهاد برگزاری همه پرسی را مطرح کرده که وسیع ترین همه پرسی سال های اخیر، اوایل سال 93 کشور برگزار شد. این همه پرسی بعد از همه پرسی تغییر نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی بزرگترین همه پرسی برگزار شده در تاریخ انقلاب اسلامی بود و طی آن بیش از نود و هفت درصد مردم به درخواست دولت برای انصراف از دریافت یارانه نه گفتند. و این در حالی بود که دولت تدبیر از ظرفیت همه رسانه ها اعم از روزنامه های مخالف و موافق، اصولگرا و اصلاح طلب، از جمله کیهان و شرق به صورت توامان، سایت ها و شبکه های سیما برای متقاعد کردن مردم بهره برد.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    5 1
    اصول گرایان با هر چیزی که مردم موافقش هستند مخالفند. همین رجوع به آرای عمومی در مورد موضوعات مختلف کشور میتواند به رفراندوم گذاشته شود تا مشخص گردد آقای شریعتمداری و همفکرانشون درست می گویند یا روحانی و طرفدارانش.
  • ایران A1 ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    0 4
    عزیزان مخ و کار بندارید نزارید اک بمونه...در این شرایط طر ح همه پرسی یعنی پیشروی برای در دست گرفتن قدرت..جنگ قدرته نه مردم و فتنه و این حرفها هدف بر اندازی نظام هوشیار باشید مثل یزیدی جماعت یا کوفی جماعت نشید دوستان
  • حامد A1 ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۹
    2 0
    آقای مقدم حرفت بی ربط بود. دولت تبلیغ کرد که آنهایی که نیازمند نیستند نگیرند که 3 درصد نیازمند نبودند.این کجاش نهههههههههههههههه به ریس جمهوره.من خودم به روحانی رای دادم و یارانه هم انصراف ندادم.در ضمن شما همه پرسی رو با خیلی چیزا دیگه اختلاط کردی.فرضا حرف شما درست.آیا در موضوع یارانه چون 97 درصد نه گفتند پس دیگر اتمام حجت شد و همیشه مردم نه میگن؟همه چیز رو با یارانه باید سنجید.این است منطق شما که اصلا فک نمیکنید و حرافی زیاد میکنید