اردوغان در راه تهران / ادامه چشم انداز رو به جلوی روابط اقتصادی ایران و ترکیه

تهران هفته آینده روزهای شلوغی را دارد. علاوه بر پوتین رئیس جمهور روسیه که گفته می شود قصد سفر به ایران را دارد، برنامه سفر رییس‌جمهور ترکیه در هفته آینده به ایران قطعی شده است.

محمود عزیزی: سفر اردوغان از بعد سیاسی و اقتصادی برای دو کشور مهم است. اردوغان 60 ساله که دولتش در یکی دو هفته گذشته با حاشیه های موج دستگیری روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی دست به گریبان بود، قبل از سفر به ایران به سه کشور آفریقایی اتیوپی، تانزانیا و سومالی سفر کرده و سپس به ایران می‌آید.

ماه قبل مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش برای آماده سازی این سفر دیدار و گفت‌وگو کرد.

اگر چه روحانی و اردوغان تلاش می کنند اختلاف نظر های سیاسی شان تاثیری در روابط اقتصادی انها نگذارد، اما براساس اداره آمار ترکیه در بازده زمانی اسفند 92 تا تیر ماه ،93 مبادلات تجاری دو کشور با کاهش ۲۲ درصدی مواجه شده است.مبادلات دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 22 درصدی داشته است. در 5 ماه نخست 2013 مبادلات دو کشور 7 میلیارد دلار اعلام شده بود.ایران دهمین مقصد صادرات ترکیه و ششمین منبع تامین نیازهای وارداتی این کشور است.

صادرات ترکیه به ایران در این مدت معادل 1.7 درصد کل صادرات این کشور و واردات از ایران معادل 4.3 درصد کل واردات ترکیه در این مدت بوده است.یکی از دلایل کم بودن این رقم به مشکلاتی باز می گردد که مرزهای دو کشور وجود دارد. مرز«ˈگوربولاغ»ˈیکی از مراکز ورود کالا به ایران است که در نقطه مقابل مرز«بازرگانˈ»قرار دارد.مرز بازرگان - گوربولاغ بزرگترین دروازه گمرکی ایران به ترکیه و اروپا و بزرگترین دروازه ترکیه به ایران و آسیای مرکزی است که همواره با حجم کاری بسیار بالایی روبرو است.

توسعه نیافتن بزرگترین مرز زمینی ترکیه با ایران و اضافه شدن مشکلاتی با عنوان ˈنقص فنیˈ و کند شدن امور گمرکی صفی به طول 17 کیلومتر از کامیونها در مقابل این گمرک ایجاد کرد. با افزوده شدن صف کامیونهایی که در آن سوی مرز در بازرگان برای ورود به ترکیه نیز در انتظار بسر می برند، طول صف کامیونها دو سوی مرز به 30 کیلومتر می رسد.

در اردیبهشت ماه گذشته نیز در پی تشکیل صف طولانی از کامیونها در این مرز و انتشار برخی اظهارات در خصوص اینکه این تاخیر ها به فعالیت کند در مرز بازرگان بازمی گردد،سرکنسولگری ایران در ˈارزرومˈ با انتشار بیانیه ای با تکذیب برخی اخبار منتشر شده در رسانه های ترکیه ، گمرک این کشور را مسوول ایجاد صف طولانی کامیون ها در مرز مشترک عنوان کرد.

انتظار می رود سفر اردوغان به تهران بتواند گامی در جهت حل مبادلات تجاری دو کشور در شرایطی که دلار از مبادلات دو گانه حذف شده باشد. اگر همچون  سفر سال 89 اردوغان در مقام نخست وزیر ترکیه،حجم مبادلات تجاری دو کشور 50 درصد گسترش یابد،می توان آن را سفری موفق ارزیابی کرد.

وقتی سال 91 اردوغان در مقام نخست وزیر ترکیه به تهران آمد و با محمد رضا رحیمی معاون اول  وقت کنفرانس خبری مشترک برگزار کرد قرار شد حجم مبادلات که تا آن زمان 16 میلیارد دلار بود به 30 میلیارد دلار برسد. آیا در سال جدید میلادی، مبادلات دو کشور به این رقم می رسد؟


/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    13 49
    خواهشا چند تا چتر ببرید فرودگاه.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    6 47
    مواظب باشید هواپیماشون یه وقت به یکی از برجهای تهران نخوره.
  • ناشناس A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    23 30
    خوبه بالاخره2رئیس جمهور درست حسابی بیان ایران .ایران باید میزبان کشورهای بزرگ باشدو وارد تعامل با آنها شود نه کومور وونزوئلاواتیوپی وسومالی وجزایرناشناخته
  • صلح IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    47 16
    ان شا الله اردوغان دست از سر مردم عراق و سوریه برداره
  • بی نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    67 25
    عثمانیسم اردوغانیسم شارلاتانیسم
  • بی نام A1 ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    35 16
    حمایت ما از سوریه رو دیده فهمیده ایرانی سرش بره حرفش نمیره گفته ما چرا دنبال قطر و امارات بریم
  • بی نام EU ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    12 41
    باز ترکیه دلش به حال ایران سوخت
    • امین A1 ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      30 7
      ایرانی ها انقد مرد هستند که سر حرفشون باشن.. غیرت ما رو میبینن مجبورن تعظیم کنن و هیچکس دلش به حال ما نسوخته..
    • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
      34 14
      ترکیه کی باشه که دلش به حال ما بسوزه؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    37 14
    چرا سران کشور ها موقع نا خوشی سراغ ما را میگیرند باز دوباره این اردوغان با امریکا کنتاک کرد و فیلش هوس هندوستان . دقیقا مثل روسیه
  • بی نام A1 ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    6 1
    حالا به هر دلیلی باشه، کاش هرچه زودتر مسلمانها متحد و یکدل بشوند...