۰ نفر
۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱

ایسنا نوشت:

 بازرس کل آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ژانویه سال جاری میلادی از سمتش استعفا می‌دهد؛ این مقام مسئول آژانس سیا یکی از اشخاص کلیدی در گزارش اتهامات مربوط به جاسوسی این آژانس از سناتورهایی بود که به دنبال تحقیقات از تکنیک‌های شکنجه پس از 11 سپتامبر 2001 بودند.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، اخبار درباره استعفای "دیوید بوکلی"، بازرس کل سیا روز دوشنبه منتشر شد. برطبق بیانیه منتشر شده توسط این آژانس،‌ بوکلی که برای چهار سال در این سمت بود،‌ چندین ماه بود که قصد داشت این سمت را ترک کند و به دنبال پذیرش سمتی در یک بخش خصوصی است.

رایان تراپانی، سخنگوی سیا گفت: استعفای بوکلی برای چندین ماه بود که در درست بررسی بود. او پس از چند سال فعالیت در این سمت فرصتی را در یک بخش خصوصی یافته و حالا به دنبال کناره‌گیری از سمتش در سیا است. استعفای او هیچ دلیل دیگری ندارد.

این امر بسیار بی‌سابقه است که استعفای بازرس کل سیا در راس خبرها قرار بگیرد و استفعا و کناره‌گیری بوکلی پس از آن مطرح شد که این چند سال گذشته برای سیا آنچنان که باید خوب نبوده است. نه تنها گزارش کمیته اطلاعات سنا که مدت‌ها بود در انتظار انتشار بود، در نهایت سال 2014 منتشر شد بلکه قانونگذاران سیا را به هک کامپیوترهایشان با هدف متوقف کردن انتشار گزارش شکنجه‌های سیا از مظنونان تروریستی پس از 11 سپتامبر 2001 متهم کردند.

زمانیکه گزارش بازرس کل سیا در ژوئیه 2014 منتشر شد، مشخص شد که بسیاری از کارمندان سیا به صورت نادرست شبکه‌های کامپیوتری سناتورهای مسئول رسیدگی به پرونده شکنجه‌های سیا را هک کردند.

همچنین بسیاری از گروه‌های آزادی مدنی و اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در مصاحبه با رویترز تاسف خود را بابت استعفای بوکلی ابراز داشتند.

همان روزی که خبر استعفای بوکلی منتشر شد، دایان فاینشتاین،‌ رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا نامه‌ای را به باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا فرستاد و راه‌هایی را برای جلوگیری از شکنجه مظنونان تروریستی توسط کارمندان سیا در آینده ارائه کرد.

وی پس از اعلام خبر استعفای بوکلی گفت: سیا نیازمند یک سربازرس کل مستقل، قوی و هوشمند است و دیوید بوکلی در دوران فعالیتش این کار را به خوبی انجام داد.

جان برنان،‌ مدیر سیا نیز گفت: بوکلی در دوران فعالیتش به خوبی استقلال در کار و یکپارچگی در عملکرد را نشان داد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =