سخنگوی قوه قضاییه در هفتادو چهارمین نشست خبری خود درباره آخرین پرونده های مطرح شده در قوه قضاییه به افکار عمومی پاسخ داد، از جمله او درباره نامه علی مطهری به رئیس قوه قضاییه، شرکت پدیده شاندیز، بابک زنجانی و برخی پرونده های داغ، توضیح داد.

امیدسلیمی بنی: غلامحسین محسنی اژه ای در ابتدای این نشست خبری ضمن گرامی داشت روز 9 دی، درباره رویدادهای انتخابات 88 توضیح داد و گفت بعد از آن انتخابات، اموال و نفوس مردم مورد تعرض قرار گرفت و دشمن نیز تحریمها را افزایش داد. او از صدا و سیما و رسانه ها تشکر کرد که در سالگرد این فتنه، بخشی از آن را روشن کنند.

او در بخشی از این نشست خبری پاسخ به خبرآنلاین نیز گفت که علی مطهری در نامه سرگشاده خود به رئیس قوه قضاییه مطالب کذبی نوشته که تعقیب و پاسخ داده می شود. علی مطهری دیروز در سایت اطلاع رسانی خود، با اشاره به سخنرانی هفته پیش رئیس قوه قضاییه درباره حصرشدگان، از او خواست با تشکیل دادگاه، حصر را پایان دهد زیرا به نوشته مطهری، مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر برخی نامزدهای انتخابات 88، تا زمانی اعتبار دارد که کشور دچار آشوب شده.

اژه ای پس از مقدمه کوتاهی که درباره 9 دی گفت، به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.

جدول خلاصه پرسش و پاسخ هفتاد و چهارمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا:

خلاصه سئوال

رسانه

خلاصه پرسش

پس از سخنان رئیس قوه قضاییه در خصوص حصر بعضی از نامزدهای انتخابات 88، علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نامه‌ای منتشر کرده است. نظر شما درباره مطالب این نامه چیست؟

خبرآنلاین

این نامه آقای مطهری، کذب محض و قابل تعقیب قضایی است و در آینده نزدیک هم پاسخ داده می شود. نمی خواهم به جزئیات آن بپردازم. در آن جلسه شورای عالی ایشان حضور نداشته و برخی از مسایل را به صورت حدس مطرح کرده که دون شان نماینده است که از جلسه ای که حضور نداشته، مطالبی را بر حسب حدس و گمان مطرح کند. با ابزار سیاسی و احیانا برخورد با قانون به عنوان ابزاری، کار صحیحی نیست و این موضوعات نیز نخ نما شده که بخواهیم با اقدامات سیاسی، قانون را تفسیر کنیم. اگر افراد متخصص و حقوق دان باشند، برخی از این حرفها که در آن نامه بوده را نمی زنند. جواب این نامه به زودی داده خواهد شد.

بودجه قوه قضاییه را چطور ارزیابی می کنید؟

تسنیم

ما از تنگاهای مالی، مطلعیم، ولی وظایفی که بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده، می طلبد، بودجه افزایش یابد و با همین بودجه، مردم و قوه با مشکل مواجه می شوند و اگر افزایش نیابد، برخی ماموریتها برزمین می ماند.

درباره شرکت پدیده شاندیز و موضوعاتی که در چند روز گذشته دراین باره مطرح شده توضیح بدهید

ایسنا

شرکتی است و سهامدارانی دارد و عمدتا نگرانی قوه قضاییه از پیشامدهای احتمالی برای مردم است. یعنی یک شرکت سهامی خاص که اینطور تبلیغات و عمل می کند و سهام را با تبلیغات و قیمتهای بالا به افراد زیادی بفروشد، نگرانیم در آینده برای مردم مشکلات جدی پیش بیاید. صرف نظر از شکایاتی که برخی از مراجع و وزارتخانه ها کرده اند، یکی از موارد نگرانی ما، مشکلات آینده مردم است.لذا فعلا کسی بازداشت نشده، تحقیقات اعم از دست اندرکاران و سهامداران و کسانی که در ایجاد مسایل دخلی داشته و مدعی هستند خلاف قانون صورت گرفته و برخی مدیران ذیربط جاهای مختلف صورت گرفته. مبلغ هنوز مشخص نیست. قابل بررسی است و هنوز نمی توان اظهار نظر قطعی کرد. برخی از دفاتر دلالهای سهام و جلب نظر مردم، پلمب شده و دادستان اقداماتی کرده و جهت فعلا منع تبلیغات از طریق رسانه ها اقدام شده که رسیدگی نهایی در آینده و با تجمیع همه مسایل و نظرات اختلافی که برخی مراکز دولتی دارند، صورت می گیرد. بارها گفته ایم این مسایل را بین خودشان حل کنند تا هم مشکل مردم حل شود و هم قوه قضاییه را دچار این پرونده ها نکنند. بخشی به اختلاف دستگاه های عمومی و دولتی برمی گردد. مدیرعامل را هم تایید نمی کنم از کشور خارج شده باشد.

چرا شعبه تخصصی ورزشی تاسیس شد؟

میزان

تا جایی که ممکن باشد، موضوعات را تخصصی می کنیم و شعبات و مجتمع هایی را برای جرایم تخصصی اختصاص می دهیم و هر چه امکانات داشته باشیم، به طور تخصصی وارد می شویم.

چرا در مسئله پدیده شاندیز، بزرگنمایی می شود که باعث تشویش اذهان عمومی می شود؟

راه مردم

نباید در مسایلی از این دست، تشویش اذهان عمومی کرد، هر چند معتقدیم اگر جرم و فسادی واقع شده، باید به مردم اطلاع رسانی کرد ولی درباره پدیده شاندیز حتی نمی توان عنوان فساد مالی کرد، چون هنوز هیچ چیز اثبات نشده است.

پرونده مدیرعامل سابق کیش به جرم تصرف اموال عمومی و زمین خواری، به کجا رسید؟

ایران

این که عنوان می شود مدیران زیادی مطرح هستند، تایید نمی کنم ولی بیش از یک فرد در این پرونده متهم است و قانون ما را از بیان جزئیات منع کرده، این پرونده نیز در حال رسیدگی است. حتی 3 نفر هم در این باره متهم نیستند ولی بیش از دو نفر متهمند.

پرونده تخلف در شورای شهر رشت چه شد؟

حزب الله

حکم صادر شده، ولی از قطعی شدن آن اطلاعی ندارم و در صورت قطعی شدن، خبر می دهم.

تبدیل قرار کفالت سعید مرتضوی به وثیقه، چه شد؟

ایلنا

جواب سئوالات منفی است. کفالت ایشان تبدیل به وثیقه نشده. سندی نیز سپرده نشده. پرونده او در دادسرا مطرح است و هیچ نهاد دیگری نگرفته. ممکن است دستگاه های نظارتی بخواهند مطالعه کنند که اطلاعی ندارم و ممکن است ولی این که پرونده را بگیرند، صحت ندارد.

پرونده معاون اول سابق رئیس جمهور چه شد؟

ایسکا

دادگاه بدوی حکم داده و رفته دیوان عالی و هنوز رای صادر نشده.

آیا در سهام فروشی پدیده شاندیز هم تخلف شده؟

قدس

مقامات قضایی استانی، در سال گذشته هم یادآوری کرده بودند که تبلیغات صدا و سیمایی نشود، ولی حکم قضایی نداده بودند. در حال حاضر، این شکایات رسیده و دادستان مشغول رسیدگی است. برخی وزارتخانه ها شاکی هستند و برخی نیز اختلاف بین شهرداری و وزارتخانه ها است. هنوز در مراحل اولیه است.

تکلیف پرونده بابک زنجانی چه شد؟

پارس

آخرین خبری که از بازپرس گرفتم، قرار مجرمیت برای 3 نفر از متهمان- این پرونده متهمان زیادی دارد- صادر شده. این قرار اگر توسط دادستانی تایید شد، کیفرخواست صادر می شود که هنوز صادر نشده. طبعا الان دادستانی باید نظر بدهد. 6 نفر هنوز بازداشتند و الباقی با تبدیل قرار، آزاد شده اند. تا امروز بیش از 50 نفر از آنها تحقیق شده و برخی به عنوان متهم و برخی مطلع بودند. برای شناسایی اموال او در داخل و خارج کشور اقدام شد و این اموال بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، شناسایی، تقویم و در اختیار شرکت نفت قرار گیرد. متهم به برخی از این واگذاریها اعتراض کرده و به هیئت کارشناسی سه نفره رفته و در صورتی که دادستان نقص به قرار مجرمیت نگیرد، کیفرخواست صادر می شود. اموالی که شناسایی و تقویم شده نیز اگر به حساب ریالی دلار امروز حساب کنیم، تکافوی همه بدهی را نمی دهد. با این حال ردیابی وجوه شده و مشخص شده و بخشی از پول هنوز نامشخص است که به صورت نقد در خارج یا داخل وجود دارد یا تبدیل به ملک و غیرملک شده. متهم هنوز صداقت کامل و همکاری را ندارد و هر مقداری بشود بر اساس تحقیقات و بازجویی و ردیابی بیابیم، قبول می کند. اگر قرار مجرمیت که بیش از 2 هزار صفحه شده تایید شود، باید با دقت خواند و مستندات بازپرس را دید، این زمان می برد. الان نمی توان قول داد کی این پرونده به دادگاه می رود. مسلم است تلاش می کنیم پرونده با دقت و عدالت رسیدگی شود.

پرونده اعلام اسامی دانشجویان بورسیه چه شد؟

دانشجو

طبیعی است اگر اتهامی وارد شده باشد، قوه قضاییه رسیدگی می کند.

در حادثه اخیر گلپایگان مجرمانی که دستگیر شده‌اند از چندی پیش مرتکب خلاف‌های بسیاری شده‌اند، این سوال مطرح می‌شود که اگر آنها تاکنون دستگیر نشده‌اند قصور از طرف قوه قضاییه یا از طرف نیروی انتظامی بوده است؟

اطلاعات

این که یک مجرم اقدامات متعدد داشته باشد و شناسایی نشود، خوشایند نیست، ولی امکان پذیر است. نیروی انتظامی تلاش کرده و انتظار است افرادی از این قبیل که تعداد قابل توجهی در زمان محدودی داشته باشند، زودتر دستگیر شوند. نمی گوییم نیروی انتظامی قصور یا تقصیر کرده ولی این توقع را مردم دارند که افراد جنایتکار که تکرار می کنند، اینها دستگیر شوند. بحمدلله زودتر به این پرونده رسیدگی شود. چون در پرونده آنها مسئله قتل هست، مقداری طول می کشد. باید اولیای دم را یافت و از آنها نیز درباره قصاص یا دیه کسب تکلیف کرد.

پرونده بیمه توسعه چه شد؟

شبستان

این پرونده هم در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تصمیم گرفته شده و هم به دادسرای تهران رفته وهم بانک مرکزی هم وزارت اقتصاد و دارایی وارد شده. اقدامات قضایی هنوز در مراحل اولیه است.

محاکمه سران فتنه چه شد؟

نسیم

مردم روشن هستند که می فهمند که اتفاقاتی که در زمان فتنه به وجود آمد و جرایمی که رخ داد، چه بود. تا زمانی که در پرونده قضایی کیفرخواست صادر نشده، نمی توان به مردم اطلاع رسانی کرد. اگر روزی محاکمه شود، مردم هم در جریان قرار می گیرند.

پرونده احمدی نژاد چه شد؟

برنا

هنوز حکمی صادر نشده و پرونده همچنان در دادگاه مطرح است.

سردرگمی شوراهای حل اختلاف به دلیل عدم آشنایی به قانون و علم قضاوت را چه می کنید؟

جارپرس

شورای حل اختلاف، اساسا کارش صلح و سازش است، یعنی به وجود آمده تا کار قوه قضاییه کم شود و کار مردم با صلح و سازش انجام شود. آمدند برخی موارد جزئی تر را هم به عهده شورای حل اختلاف گذاشتند. شورا اصلا حکم قضایی نمی کند. اگر مواردی در صلاحیت آنجا قرار داده شده، در شورا مطرح شد و نیاز به حکم قاضی بود، قاضی مامور از طرف قوه در این شورا، حکم می دهد. ارزیابی ما در مجموع دوره 5 ساله اول ریاست آیت الله آملی لاریجانی، من حیث المجموع، اینها شوراهای مناسبی هستند و کارکردشان مثبت است، لیکن باید کارکرد شورا در صلح و سازش باشد و کار قضاوت به دستگاه قضایی واگذار شود.ممکن است این شوراها در آینده مورد تجدید نظر قرار گیرد.

پرونده تخریب پاساژ علاالدین به قوه قضاییه آمده؟

خراسان

ما ورود نکردیم، این موضوع از طریق شهرداری و شورای تامین استان دنبال شده و چون وارد نشدیم اظهارنظر نمی کنیم. این بحث قابل توجه است که این مکان یا مکان دیگری، وقتی در معرض دید همه مسئولان ذیربط است، ساخته می شود و مورد استفاده قرار می گیرد و بعد می گوییم ایراد دارد.

پرونده توقیف روزنامه و بازداشت خبرنگارش چه شد؟

آریا

اتهام خبرنگار، ربطی به توقیف روزنامه ندارد و طبعا در مراحل مقدماتی است و باید رسیدگی به اتهامات شود. روزنامه به خاطر درج مطالب خلاف قانون توقیف شده. این که می گویند خانواده فرد متهم خبر ندارند، صحت ندارد. کسانی که بازداشت می شوند، حتما خانواده اش در جریان قرار می گیرند. این که بدانند در کدام اتاق و بند باشد، ممکن است در ابتدا مطلع نباشند، ولی مرجع بازداشت و زندان را حتما می دانند.

زندانی بودن 130 نفر از شهروندان ایرانی در آذربایجان و 14 آذربایجانی در زندانهای ایران مباده می شوند؟

رادیو صدای آشنا

با کشورهایی که قرارداد استرداد یا انتقال داریم، حتما انجام می شود، حتی در کشورهایی که قرارداد نداریم قوه قضاییه و وزارت خارجه، نهایت تلاششان را می کنند که در زندان نماند یا کمتر بماند. قرارداد استرداد به این معنی نیست هر وقت تلاش کردیم، زندانی را تحویل دهند، ممکن است با تاخیر تحویل دهند.

چرا قوه قضاییه در پرونده پدیده شاندیز با وجود نامه رسمی دادستان برای منع تبلیغ، اطاله دادرسی داشته؟

مهر

در زمانی که این مسئله مطرح شده، استاندار وقت از این شرکت حمایت کرده و شهردار منطقه هم حمایت کرده، این اختلاف بین دستگاه ها است و نباید این را به اطاله دادرسی ربط داد. ما نمی خواهیم بر اساس مطالب رسانه ها قضاوت کنیم و باید منتظر ماند تا پرونده تحقیق شود.

این که مبلغی از صندوق ذخیره ارزی برداشت شده صحت دارد؟

خبر رادیو

اصل این مطلب صحیح است و این که مبلغی را برداشته اند و بعدا برگردانده اند، صحت دارد.

درباره بازداشت یک گروه تروریست در سیستان و بلوچستان توضیح دهید.

دفاع مقدس

اصل خبر مورد تایید است ولی هنوز درباره جزئیات آن، اطلاعاتی ندارم.

چرا برای تخریب دو طبقه از پاساژ علاالدین ورود نکردید؟

اعتماد

تا الان وارد نشده ایم و شکایتی نیز تا دیروز که پرسیدم، ثبت نشده، بدیهی است اگر کسی شکایت کند، رسیدگی می کنیم.

پرونده امنیتی مدیر شهرداری تهران چه شد؟

ایرنا

طرف بازداشت است و هنوز قرار صادر نشده و پرونده در دست رسیدگی است.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393690

برچسب‌ها