سیاست خارجی مبتنی بر آرمان یا سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی؟

روز گذشته حسن روحانی رئیس جمهور، سخنان مهمی را درباره سیاست خارجی و مذاکرات بیان کرد.

سوگل نورمحمد: روحانی در اولین کنفرانس «اقتصاد ایران ، راهکارهای دستیابی به رشد پایدار و اشتغالزا» درميان سخنان خود، اشاره ای به مذاکرات هسته ای کرد و گفت: سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع و خواست خود است. پس اساس بحث سیاست خارجی منافع است و نه اصول و آرمان‌ها.
بحث بر سر اينکه در مذاکرات و مراودات سياسي ايران و خارج بايد بر چه اساسي عمل کرد بحث  تازه اي نيست. اساسا سوال هايي که در اينباره مطرح است اين است که، ما بايد بر چه مبنايي با دنياي خارج تعامل کنيم؟ اساتيد علوم سياسي در سر کلاس هاي خود منافع ملي را اصل اوليه در سياست خارجي عنوان مي کنند. از سوي ديگر بسياري از فعالان سياسي داخل کشور معتقدند که نظام جمهوري اسلامي بر مبناي اصول و آرمان هايي شکل گرفته است که بايد آن اصول در سياست خارجي ما نيز نمود پيدا کند. درباره سخنان ديروز روحاني با دو نفر از کارشناسان سياسي و مسايل بين الملل به گفت و گو نشستيم.

بهشتي پور:ما در سياست خارجي يک سري اصول داريم

حسن بهشتي پور،کارشناس مسائل بين الملل درباره اين سخنان روحاني گفت: ما در سیاست خارجی با یک سری آرمان هایی مواجه هستیم که جزو اصول اساسی محسوب می شود، مانند اصول ضد سلطه نظام جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفی هر گونه وابستگی به غرب یا شرق سلطه گر .بنابراین نفی سلطه یکی از اصول آرمان های سیاست خارجی جمهوری اسلامی می باشد.

وی در ادامه افزود :بنده معتقد هستم آقای روحانی در سخنرانی روز گذشته در مورد مذاکرات هسته ای این نکته را بیان می کند که سر میز مذاکره در مورد مسائل کلان و کلي مانند استقلال و یا عدم آن، حقوق هسته ای، برخورداری از انرژی صلح آمیز و اصل غنی سازی هیچ بحثی نمی شود، چرا که همه  این ها حق مسلم ایران است و باید صورت گیرد. اما باید در مورد منافع ملی مذاکره کرد و به این نتیجه برسیم که برای رسیدن به منافع چه اقدامات و فعالیت هایی انجام دهیم تا به حق واقعی  در بین کشور های جهان برسیم. برای رسیدن به این حق راه های زیاد و متفاوتی وجود دارد. در حقیقت هدف مذاکرات تامین منافع ملی کشور است. بنابراین بنا بر گفته رئیس جمهورما در مذاکرات بر اساس آرمان ها مذاکره نخواهیم کرد .

بهشتی پور همچنين بیان کرد : اگراین برداشتی را که  بنده از سخنان آقای روحانی داشتم همان باشد باید عرض کنم سخنانشان کاملا منطقی و درست می باشد ، در حقیقت ما باید سیاست های خارجی مان را به نحوی تعیین کنیم که به آن آرمان ها و اصول برسیم یعنی منافع ما در گرو آرمان ها و اصولمان باشد وبتوانیم ترکیبی از آرمان گرایی و واقع گرایی را داشته باشیم. آرمان گرا هستیم چون باید به یک سری اصول برسیم.  واقع گرا هستیم چون نسبت به آن مسائلی که در کشورمان است به صورت واقعی فکر می کنیم  و بر اساس منافعمان برای آن تصمیم می گیریم .

خرم: روحاني 1/5 سال را از دست داده است

از سوي ديگر علی خرم تحلیلگر سیاست خارجی و نمایده اسبق ایران در سازمان ملل از زاويه اي ديگر به اين مسئله پرداخت. وي در گفت گو با خبر آنلاین بر نگرانی  شدید دکتر روحانی را از روند مذاکرات هسته ای و مانع تراشی بعضی افراد سود جو تاکید کرد و افزود: سخنرانی دیروز آقای روحانی در مورد مذاکرات هسته ای نشان دهنده نگرانی شدید ایشان در این زمینه است. روحاني نگران است که این مذاکرات در زمان خودش با مشکل روبه رو شود و یا نتیجه ای نداشته باشد. ایشان می خواهد مذاکرات برای بار آخر صورت گیرد و به اتمام برسد . در حال حاضر ایشان 1/5 سال را از دست داده و تنها 2/5 سال فرصت مانده تا از امکانات و شرایط به خوبی استفاده کند تا اوضاع اقتصادی کشور را با رفع تحریم ها بتواند بهبود بخشد .

وی در ادامه گقت: متاسفانه آقای روحانی وارث سیاست های غلط 8 ساله دوران دولت مهرورزی است. طبق محاسبات انجام شده از آغاز انقلاب و دوران ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای تا اتمام پایان دوره آقای خاتمی مجموع درآمد های دولتی کشورمان 420 میلیارد دلار بوده اما در مدت زمان 8 ساله ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد 720 میلیارد دلار کشور دارای درآمد بوده که با این درآمد و اقدامات بی اساس دولت پیشین نه تنها کشور از لحاظ اقتصادی و فنی هیچ پیشرفتی نداشته بلکه صدمه های اساسی بر بدنه اقتصادی کشور وارد شده است .

خرم افزود: علت اینکه جناب آقای روحانی در مورد مذاکرات هسته ای اظهار می کند که اساس بحث سیاست خارجی منافع است و نه اصول و آرمان‌ها اين است که ایشان احساس می کند فرصت های ایشان از دست می رود و موانع و مخالفان زیادی در جلوگیری از به نتيجه رسيدن مذاکرات در کشور وجود دارد و ممکن است دولت نتواند مذاکرات را به نتایج برساند و بر مشکلات در این زمینه فائق آید.

وی بیان کرد: بحث و کنکاش در سخنرانی روز گذشته اقای روحانی این را می طلبد که فضای سیاسی موجود آقای روحانی راوصف کنیم. تمام صحبت های ایشان از روی عصبانیت نبوده بلکه تنها نگران وضعیت موجود هستند ،چرا که وظیفه ای مهم از سوی مردم بر روی دوش ایشان گذاشته شده و اگر نتواند به خوبی از مسئولیت این امر بیرون بیاید بدهکار مردم خواهد شد. در حالی که خود شخص ایشان به شخصه هیچ گناهی ندارد. همچنین باید همواره به یاد داشته باشیم که تیم سیاست خارجی و اقتصادی و وزرای دکتر روحانی از آغاز انقلاب تا به الان جزو بهترین تیم ها می باشد و ایشان از افراد مجرب و توانا در امور کشوری استفاده کرده است. 

خرم به آمادگی طرفین برای مذاکرات مسالمت آمیز و وجود مانع تراشی توسط مخالفان دکتر روحانی اشاره ای کرد و افزود:در شرایط حاضر که همه چیز برای مذاکرات صلح آمیز فراهم است، افرادی در داخل کشور که از وجود تحریم ها سود و منفعت می برند،  مانع تراشی  می کنند. این ها برایشان مردم مهم نیستند  و صدماتی را که مردم بیچاره از وجود این تحریم ها در کشور می بینند را درک نمی کنند. درصدی با افکار ایده آل ایستی می خواهند که مذاکرات به جایی نرسد.  همین امر و مسئله شخص رئیس جمهور را نگران کرده و در نهایت می گوید ما و طرفین مذاکره تنها برای منافع خودمان مذاکره می کنیم. باید بدانیم که منافع آنها چیست و متقابلا آنها هم باید منافع ما را ایجاد کنند تا به نتیجه مطلوبی برسیم.

وی در پایان گفت: آقای روحانی به خاطر مردم اشتیاق شدیدی نسبت به اتمام وضعیت فلاکت باری که از 8 سال پیش گریبان گیر اقتصاد شده  دارند و می خواهند مذاکرات را وارد پروسه مسالمت آمیز کند تا بتواند اهداف سیاسی و منطقه ای ایران به جریان بیافتد . اکنون کشور ما باید به صورت جهشی پیشرفت کند یعنی راه 25 ساله را باید 2 ساله طی کند تا به اوج قدرت اقتصادی  برسد.

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    71 7
    روحاني حرف دل همه مردم ايرانو زد
    • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
      7 5
      شما لطف کن از طرف همه نظر نده
  • بی نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    10 39
    حرف روحانی کمی دقیق نبود. زیرا منافع ملی هم جزو اصول و آرمان های ماست و چیز جدایی از اصول نیست. انتظار از ایشان این است که در انتخاب واژگان دقت بیشتری کند و مثلا می توانست از عمل گرایی به جای در تقابل قرار دادن مذاکرات با آرمان ها استفاده کند تا هم حرف درست باشد هم برداشت ها از آن جنجالی نشود.
  • امیر A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    42 5
    احسنت به رئیس جمهور ، صحبتهای ایشون بخش مهمی از حرف دل این ملت هست که چندین ساله دارن ضجه میزنن . احتمالا اگر کس دیگری غیر از ایشون این صحبتها رو میکرد الان کارش با کرام الکاتبین بود .
  • مدنی SE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    7 49
    نه رییس جمهور و نه هیچ مرد دیگری می تواند فعالیت های هسته ای ما را که همان آبروی نظام مان است ،متوقف کند.
  • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    16 1
    این حرفا پشیزی نمی ارزه. نمی دونم چطور با ماهی یک ملیون دارم زندگی می کنم. احساس می کنم در قبر هستم. روز به روز بدتر. الان به فکر شغل دوم هستم. می خواهم جعبه برش خورده بفروشم. روحانی ....ولش کن اصلا. خدافظ
  • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    5 26
    ایشان سال 82 تا84 نحوه مدیریتشان در پرونده هسته ای را نشان دادند. نتیجه اش هم مشخص شد. الآن هم قیمت نفت گویای نتیجه است.
  • مهدی RO ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    52 3
    آرمان ما منافع ملی است. ما 8 سال با عراق جنگیدیم ولی الان عراق کشور دوست ما هست این یعنی منافع ملی
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    2 14
    lمن نمیدانم چرا دولت امید همه اش حرف از نتوانستن وقادر نبودن وترسیدن از آمریکاودر کل حرفهای نا امیدانه میزند
  • کاکتوس IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    2 4
    اختلاف منتقدان بارییس جمهور،برسرچنددستگاه سانتریفیوژومیزان غنی سازی اورانیوم نیست بلکه برای نخستین باربعدازانقلاب است که دشمنان ملت میخواهنددرباره توان استراتژیک کشور، در مقام «امر کننده» ظاهر شوند و ما باید طبق توافق ژنو و آنچه که دکتر ظریف در 3 آذر 92 از سوی ملت ایران متعهد شده است،هر آنچه که طرف مقابل می گوید را عمل کنیم و طبیعی است که بعدمساله هسته ای نیز،آمریکایی ها بخواهند این مدل را برای موضوعات دیگر بکار ببرند و انتظار داشته باشند در همه موارد مورد اختلاف با ایران، آنها در مقام «امر کننده»و مردم ودولت ایران درمقام «سلطه پذیر» ظاهر شوند. لذا انتظار زیادی نیست که مردم ایران به دنبال این آرمان باشند که درباره توان استراتژیک کشورشان،دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گیر نهایی باشد نه دشمن.
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    4 0
    منافع ملی در راس همه امور است.
  • سیدعباس قاسمی ازتربت حیدریه 09153327480 A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۷
    4 3
    ازرییس جمهور انتظار اسخنان عالمانه ای داشتبم نه ابنکه به حیثیت منافع ملی و دستاوردهای فرزندان انقلاب چوب حراج بزند و دشمن را شاد کند