۰ نفر
۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷

هفته وحدت همه ساله برگزار می شود. مثل همه مناسبات و مراسمی که باری به هرجهت برگزار می کنیم که فقط برگزار کرده باشیم. و گاه حتی به همان تکرار و فرمایشی بودن ماجرا هم بسنده نمی کنیم و با بی ذوقی و بی خردی تمام خودمان و آرمان هایمان را به سخره می گیریم.کاری که حتی دشمنان ما از انجام آن عاجزند.

نمونه بارزش مراسم دهه فجر چند سال پیش بود که درآن ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی را به فرودگاه مهرآباد به موهن ترین شکل ممکن بازسازی کرده بودند و درحد اعلا نبوغ خود را به نمایش گذاشتند. اما در این سال ها اتفاقاتی افتاده است که دیگر نمی توان همه چیز را باری به هرجهت برگزار کرد. حالا باید تکلیفمان را با خیلی چیزها مشخص کنیم. یا به چیزی به عنوان وحدت معتقدیم یا نیستیم. یا به اصل نوزدهم قانون اساسی که همه ایرانی ها را فارغ از هر قوم و قبیله و رنگ و نژاد و زبان دارای حقوقی مساوی می داند معتقدیم یا نیستیم. اگر هستیم بهتر است این نمایش های تکراری و بی ثمر را کنار بگذاریم و خیلی جدی به مردم بگوییم منظورمان از وحدت چیست. تا کی می خواهیم دو دف نواز از کردستان بیاوریم و دو قیچک نواز از سیستان و بلوچستان و بعد چند تا گل بد ترکیب را هی توی صفحه تلویزیون بچرخانیم و بعدبنویسیم هفته وحدت مبارک؟ چند روز پیش برای گفت و گویی با استاد لوییس چکناواریان خدمت ایشان رسیده بودم. خوشحال بود از این که عده ای از رجال سیاسی به لفظ اقلیت معترض شده اند.می گفت چند سال پیش من به این لفظ اعتراض کرده ام و خوشحالم که حالا بعضی از بزرگان نیز همین حرف ها را می زنند. من نمی دانم شاید اصلا برای حفظ وحدت باید همین هفته وحدت را برداریم. اگر قرار باشد هفته وحدت باعث شود تا مدام به دیگران یاد آوری کنیم شما با ما فرق دارید و ما از سر بزرگواری است که به شما اجازه می دهیم در سال فقط یک هفته را در صدا و سیما سر و کله تان پیدا شود و دوباره بروید توی قوطی تا سال بعد همان بهتر که کلش را تعطیل کنیم و خیال همه را راحت. ما دست پرورده فرهنگی هستیم که می گوید هرکه دراین سرای درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید. ما همان مردمی هستیم که هنوز هم قبرستان های ما گواهی است بر وحدت و همدلی ما. تاریخ گواه است که هر گاه حرامی چشم طمع به این آب و خاک داشته ارمنی و مسلمان و سنی و شیعه و اهل حق و آشوری دوشادوش یکدیگر از سرزمینی دفاع می کردند به نام ایران.  در آن روزگاران اگر می توانستی اسلحه به دست بگیری دیگر کسی از عقیده ات سئوال نمی کرد. آیا نمی توان در زمان صلح و دوستی آن مهربانی و همدلی را تکرار کرد؟  

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393574

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    52 11
    واقعا اگر خودبرتر بینی نداشته باشیم و هر کس در جایگاه خودش محترم شمرده بشه و عقیده افراد معیار قضاوت توانایی آنها قرار نگیره خیلی از مشکلات حل خواهد شد.
    • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
      0 12
      یک نفر به آقای موسوی بگه خودش مواظب حرفهاش باشه.
  • بی نام RO ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    24 26
    یاشاسین
  • بی نام A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    54 24
    داری از کدوم هفته وحدت حرف میزنی سید, امروز به روایت ما سنی ها میلاد حضرت محمد بود که برای ما جشن بسیار بزرگ و عزیزیه ولی متاسفانه حتی در شهرهای صد در صد سنی هم هیچ یک از ادارات و مدارس و مراکز دولتی تعطیل نبود و حتی با درخواستی که کارکنان ادارات مطرح کردن و خواستن حداقل امروز رو تا ساعت 1 تو اداره باشن و بعدش برن نهار عید رو با خانوادشون بخورن مخالفت شد, حتی آموزش و پرورش از عمد برای کلیه مدارس برنامه امتحان داده بود و دانش آموزان هم نتونستن روز عید رو پیش خانوادشون باشن, به خدا امروز تو اداره ساعت 2 همه کارمندان بغض کرده بودن, پس برادری شیعه و سنی کجاست که هی ازش دم میزنن, تا 10 سال قبل روز عید به روایت اهل سنت تو شهرهای سنی نشین تعطیل اعلام میشد ولی از وقتی دولت پاک اومد سر کار ....
  • بی نام A1 ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    32 27
    من که به خاطر همین تبعیض ها الان 3 ساله اومدم کردستان عراق زندگی میکنم
  • بی نام A1 ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    36 27
    آقا یک کلام ختم کلام, به ما سنی ها به عنوان مهمان ناخوانده نگاه میکنن
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    34 37
    آفرین من خودم از اهل تسنن هستم و اتفاقا در این هفته در محل کارم همین حس رو پیدا میکردم که ما به شما ترحم میکنیم. متاسفانه دو نفر اهل تسنن بودیم. نفر اول را مجبور به استعفا و من نیز فعلن در کنج خانه و در مرخصی بدون حقوق و در خدلست بازخرید. همه اش بخاطر اینکه ما تسنن هستیم و بنظر همکاران ما نباید کار کنیم نباید پیشرفت کنیم و بماند. به خدا سپرده ایم.
    • بی نام A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
      17 0
      وضع شیعه های غیر خاص هم فرقی با شما نداره. همه‌مون مثل هم هستیم.
  • سعید خان IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    17 15
    داشتن ابتکار عمل و خرج کردن خلاقیت در برگزاری متفاوت این مراسمات بسیار لازم می باشد تا این جرات از جنایتکاران گرفته شود که هیچ وقت نتوانند بین فرفه های مذهبی اختلاف افکنی کنند .
  • الیمی A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    22 0
    وحدت زمانی شکل می گیرد که همه ما قصد حرکت به یک جا رو داشته باشیم ...
  • محمد حسین IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    22 3
    آفرین بر سید عزیز.گل گفتی.عیدت هم مبارک
  • بی نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    20 37
    البته همیشه هم ما ایرانی دفاع نکردیم تاریخ ثابت می کنه تو اکثر دوره ها ایرانی ها به وطن خیانت کردند و کشور رو تسلیم دشمن قصد توهین ندارم ولی مگه ترک های میانه از این اب خاک بودند که ما گذشتیم چندین قرن حکومت کنند؟ یا مگه یونانی ها از این اب خاک بودند که ما گذاشنیم کشور رو تسخیر کنند؟ اصلا ایرانی ها کی در تاریخ با هم وحدت کامل داشتند؟هر گوشه ای از تاریخ ما شورش و سرکشی و تعارض حتی همین الان نمونه اش فتنه 88 ما هیچ وقت وحدت نداشتیم یک اعتقاد واحد هم نداشتیم همیشه معترض بودیم هیچ وقت قانع نشدیم همیشه هم با هم دعوا داشتیم از
    • بی نام RO ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
      31 7
      متنت را کامل ننوشتی و برای همین هم بیشتر نظر مخالف دریافت کرده ای.موضوع خیانت در زمان حمله اسکندر و اعراب یک واقعیت تاریخی است اما خیانت افراد و نداشتن روحیه وطن پرستی و وفا به وطن ربطی به تفرقه یا وحدت ندارد و بیشتر به فقر فرهنگی و نداشتن بینش از عواقب اعمالمان مربوط می شود همانطور که در دوره جنگ با عراق هم همین مردم در برابر دشمن جنگیذند و البته خیانت و جاسوسی هم اتفاق افتاد. وحدت کامل یک نخیل ابلهانه است اما همزیستی نیکو با همدیگر کاملا ممکن است. من در شهری زندگی می کردم که کلیمی و مسلمان شیعه و سنی و زرتشتی زندگی می کردند بدون هیچ مشکلی و در کمال احترام مسئله وقتی شروع شد که ما معتقد شدیم فقط خودمان می رویم بهشت و دیگران می روند به جهنم
  • لُر IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    36 1
    شما وحدت رو اول میدونی باید از کجا شروع کنی؟ از تعریف اسلام. ما مسلمونا روی اسلام اتفاق نظر نداریم و اگه بتونیم به یه فهم و تعریف مشترک از اسلام برسیم که داعش و بوکوحرام و جیش العدل و طالبان و الشباب و غیره از اسلام دم نزنن. اگه اونا مسلمونن ما نیستیم و اگه ما مسلمونیم پس اونا چی هستن. تا این مشکل کلی حل شد بعد وحدت گروه های مختلف اسلامی راحته.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    2 0
    باسلام . از کدام وحدت حرف می زنید . شش بار برایم تقاضای پست شده بدلیل سنی بودن رد شده است کسانی که من استخدامشان کردم الان عضو هیات مدیره هستند . این بی عدالتی باعث شده است خانواده ام را به کانادا بفرستم و در حالی که بچه هایم اکنون به من نیاز دارند درکنارشان نباشم . چند هزار کیلومتر از خانواده ام دور شدم تا روز ی بچه هایم مثل من شاهد بی عدالتی نباشند . آنوقت شما دم از وحدت می زنی نامردی اگر درج نکنی بالاخره شاید دو نفر بخوانند و تاثیر بپذیرند و حق را ناحق نکنند
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    4 2
    نویسنده نمی دونستند مبتکر هفته وحدت کیست که از نام بردن ایشون پرهیز کردند؟
  • هموطن کرد A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    8 1
    من خودم چندوقت پیش نه یکی بلکه چندین کلیپ دیدم که در هیئت های مختلف مذهبی تهران وشهرهای دیگر نوحه هاشون رو با توهین به اعتقادات دیگران می خوندند آنهم در کشوری که مدعی وحدت مسلمین است .مگه می شه این کلیپها رو فقط من دیده باشم ومسئولین مملکتی ندیده باشن که برخورد نکردند؟
  • بی نام IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۶
    8 2
    سلام.من خودم شیعه هستم و اهل بندرعباسم و میدونم بعضی از عزیزان اهل سنت ما برای استخدام در ادارات توی فرم استخدام مذهبشون رو شیعه میزنن. من تبعیض رو به چشم خودم اینجا میبینم ولی این رفتارها از سمت دولتی هاست و نه مردم.مردم اینجا باهم خوبن و حتی بین شیعه و سنی ازدواج و وصلت برقرار هستش.