معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران در حال اجراست که پس از انجام آسیب شناسی در صدد اصلاح آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ علی اکبر سیاری در تشریح چگونگی اجرا و اهداف برنامه پزشک خانواده گفت: ارتقای سطح سلامت خانواده از اهداف ما در اجرای این طرح است و تلاش می شود پیشگیری از بیماری ها در دو جنبه خدمات عمومی و فردی سلامت دنبال شود.

معاون بهداشت گفت: اجرای طرح پزشک خانواده دسترسی عمومی به خدمات سلامت را افزایش داده و موجب کاهش هزینه های بیمارستانی و درمانی برای بیماران شده است، اگرچه این طرح نیازمند اصلاحاتی است.

وی با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور گفت: یکی از مهمترین اهداف اجرای این طرح، کاهش هزینه های درمانی مردم در بخش بستری بوده است ودر حال حاضر با اجرای این طرح، مردم در شهرها تنها 10 درصد هزینه بستری و در روستاها 5 درصد را پرداخت می کنند.

سیاری گفت: با اجرای طرح پزشک خانواده، مراجعه مردم به بیمارستانذ ها کاهش می یابد و تنها در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می شوند و این امر با مشورت و ارجاع پزشک خانواده صورت می گیرد. این طرح باید به تدریج اصلاح شود و در این راستا بازنگری در آموزش پزشکی و تربیت پزشک خانواده ضروری است.

معاون بهداشت گفت: ارتقای سطح سلامت خانواده از دیگر اهداف ما در اجرای این طرح است و تلاش می شود پیشگیری از دو جنبه خدمات عمومی و فردی سلامت دنبال شود. اهمیت اجرای طرح پزشک خانواده در تداوم آن است و هم اکنون رضایت مردم از اجرای این طرح مشاهده می شود.

وی در تشریح چگونگی اجرای این طرح از ابتدا و تغییرات حاصله در روند اجرای آن گفت: برنامه پزشک خانواده برنامه ای است که در دوره قبل یک تیم 17 نفره برای اجرای آن پیش بینی شده بود که د رمرحله بعد به یک مطب آموزشی و یک پزشک و یک نفر دستیار پزشک تغییر کرد و مجددا به دنبال اصلاح آن هستیم.

سیاری با تاکید بر اینکه بسته های خدمتی تعریف شده توسط اعضای هیئت علمی تدوین شده است، گفت: این بسته ها در اختیار همه پزشکان خانواده قرار می گیرند و آنها پس از کسب مهارت ها و آموزش های لازم به عنوان پزشک خانواده به مردم ارائه خدمت می دهند.

وی در پایان اظهار داشت: ما برای اجرای طرح پزشک خانواده مشکلات فراوانی داریم و در این مسیر تکلیف قانونی یکی از ابزارهاست.

تداوم اجرای موفق طرح پزشک خانواده نیازمند فرهنگسازی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تداوم اجرای موفق طرح پزشک خانواده نیازمند فرهنگسازی است و با اجرای این طرح از مراجعات غیر ضروری به پزشکان متخصص کاسته شده و هزینه های درمان برای افراد کاهش یافته است.

محمد هادی ایمانیه درخصوص اجرای طرح پزشک خانواده در استان فارس و درصد رضایت مردم این استان از اجرای این طرح گفت: خوشبختانه 60 تا 82 درصد مردم از اجرای این طرح راضی هستند و نارضایتی های اندک موجود، اغلب مربوط به خود شهرستان شیراز با جمعیت بسیار بالاست که طبق بررسی های انجام شده، دلیل ابراز نارضایتی آنان نیز به علت عدم مراجعه مستقیم به پزشک متخصص است.

وی گفت: معتقد هستم در 90 درصد موارد پزشک عمومی توان تشخیص دارد و در 10 درصد باقیمانده نیز باید ارجاع به متخصصان صورت گیرد.

ایمانیه با بیان اینکه تغییر فرهنگی که بیش از 70 سال، مردم بر اساس آن به پزشک مراجعه کرده اند کار مشکلی است، ابراز امیدواری کرد با آگاهی بخشی به مردم نارضایتی های موجود کاهش یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت نیاز به مراجعه پزشک در غیر از ساعات فعالیت پزشکان خانواده په باید کرد؟ گفت: در این استان 67 مرکز شبانه روزی و مراکز اورژانس بیمارستانی فقط با پرداخت 30 درصد هزینه آماده ارایه خدمات درمانی به بیماران هستند. در فارس و مازندران در ساعات فعالیت پزشک خانواده افراد در صورت مراجعه تنها 10 درصد هزینه را پرداخت می کنند و در خارج این ساعات نیز موظف به پرداخت 30 درصد هستند و 70 درصد باقیمانده را بیمه پرداخت می کند.

ایمانیه همچنین از امکان ارجاع بیمار دراین طرح به سایر استانها خبر داد و گفت: مشکلی برای ارجاع به سایر استانها نداریم و امیدواریم به زودی امکان اجرای طرح در تمامی استان ها فراهم شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در ادامه اجرای طرح پزشک خانواده درصدد الکترونیکی کردن پرونده بیماران هستیم به گونه ای که فرد تنها با ارائه کد ملی در هر مرکز درمانی متصل به سیستم، می تواند پرونده پزشکی خود را دنبال کنند.

وی در پایان با اشاره به دستاوردهای موفق اجرای طرح پزشک خانواده گفت: کاهش پرداختهای عظیم مردم در مراجعات درمانی، ارتقای جایگاه پزشکان عمومی، ادغام تدریجی بسته های سلامت، کاهش مصرف دارو و انواع آنتی بیوتیکها، کاهش تزریقات و شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و افزایش پوشش بیمه ای افراد فاقد بیمه از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    13 3
    بله همه مردم از همه چیز راضی اند اصلا هیچ عیبی در تصمیمات وزاتخانه شما وجود نداره این نظام تحول هم کاملا عالیه
  • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    23 24
    وزارت بهداشت بعد از 4 برابر کردن حقوق پزشکان و افزایش بیشتر فاصله طبقاتی بین این قشر و دیگر پرسنل درمانی دیگه چه هدیه جدیدی واسه پزشکا داره؟؟ همه چیز به نفعه پزشکانه. متاسفم
  • حسین EU ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    23 4
    من اصلا هم راضی نیستم. چرا؟ چون برای رفتن به پزشک متخصص و فوق تخصص باید برگ ارجاع بگیری اونم با هزار دردسر. اصلا میشه گفت از اینکه برگ ارجاع بگیری بدشون هم میاد.
  • شیرازی A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    39 0
    چرا همه دروغ میگویند؟ کجا 80 درصد راضیند؟ ماکه از هرکی پرسیدیم ناراضی بوده مریض و دکتر هر دو ناراضی فقط کاغذ و کاغذ بازی
  • arad A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    9 1
    دكتر جان داروي ام اس بتا فرون 50 درصد گرون شده ..كمياب هم شده ..من 2 ماهه با تاخير 2 هفته اي و با بدبختي پيدا ميكنم ..كرج كمبود داريم .بايد تهران بياييم بگرديم پيدا كنيم ..تو رو خدا يه فكري كنيد ..بجاي ارزون شدن چرا گرون شده؟
  • بی نام A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    6 6
    پزشک خانواده به جز مهر زدن پشت برگه ها هیچ کاری نمیکنه فقط هدر دادن بیت المال والبته نوندونیه پزشکان محترم نخبه