بررسی های پژوهشی نشان می دهد که پرستاران ایرانی از شغل خود راضی نیستند. انتشار گزارشی در این زمینه، به خبر پر بحث کاربران خبرآنلاین تبدیل شد.

تحلیل محتوای کاربران بیشتر جنبه دفاع از پرستاران را داشت، با این حال برخی از نظرات هم نقد این گونه طرفداری ها بود و طرفداری های این گونه ای را موجب ضربه زدن به جامعه پزشکی دانستند.

گروهی از کاربران به دفاع از پرستاران پرداختند.یکی از کاربران بدون نام نوشت:«اشكال از دولت است كه نتوانسته مبلغ دل خواه آن ها را تامين كند،وگرنه پزشكي كه ١٥ سال درس ميخواند و شب هايي كه همه با زن و فرزندانشان ميخواهند كشيك ميدهد و تا صبح بيدار است و هزاران سختي ديگر، نبايد مغرضانه آن ها را بكوبيم.» دیگری هم نوشت: «وقتي به پزشک میگوید پرستار هم نباشد بيمارستان می چرخد آدم دیگه چه انگیزه ای میتونه داشته باشد.»

در مقابل این نظرات، گروه از پزشکان به نقد این اظهارات پرداختند و از فضای کاری خود نوشتند.یک پزشک که در طرح پزشک خانواده در حال فعالیت است و به گفته خودش با اقامت 27 شب در روستا و متوسط روزانه 100 ویزیت در دو شیفت صبح و عصر مبلغی در حدود 2.5 برابر یک پرستار با 250-200 ساعت کار در ماه حقوق دریافت کرده معتقد است مسئولان نظام پرستاری کمی هم به فکر آخرت خود باشند و هر شایعه ای را برای دریافت حقوق بیشتر روا ندارند.
کاربر دیگری هم به نام بابک متوسط دريافتي پرستاران را كمتر از يك ميليون ندانست و نوشت: متاسفانه پرستارها بازيچه يه بازي پشت پرده بعضي ها براي تخريب پزشكان شده اند.

کاربر دیگری مقایسه حقوق پرستار با پزشک را غیر منطقی دانست و نوشت:« در کل دنیا همین جوراست. تو اخبار ایران متاسفانه یه جو بر علیه پزشک را انداخته شده که آخرش منجر میشه این چند تا پزشک خوب که الان داریم یا در آینده خواهیم داشت هم بروند از کشور. حالا بعدش میفهمین چی پیش میاد.»

یک پزشك هم که به گفته خودش با حقوق ماهياته ٥ ميليون است،معتقد بود در حال حاضر این گونه مقایسه ها نقد مغضرضانه جامعه پزشکی است. او همچنین نوشت: پزشكاني كه ماهانه صد ميليون حقوق مي گیرند و بي شك كمتر از ١ درصد جامعه پزشكي هستند.
یک جراح 40 ساله هم که با کار در چند شیفت بیمارستان فعالیت دارد معتقد بود وقتی یک عدد اعلام میشود باید مقایسه بین میانگین درآمد شغلها باشد، نه قیاس میانگین با بالاترینها.او به این نکته اشاره کرد که یک پرستار طرحی 22 تا 24 ساله 10 برابر انترن همسن خود و دو برابر یه رزیدنت معمولا 30 تا38 ساله و معادل رزیدنت فوق تخصص با حدود 40سال سن پول می گیرد. کمی از این زاویه و منصفانه با اعدادی حقیقی نگاه کنید.

یک کاربر دیگر به سختی کار آتش نشان ها و مقایسه آن با پرستاری اشاره کرد و نوشت:یک نیروی آتش نشانی که خطر مرگ برایش هست یک سوم تا یک دوم یه پرستار می گیرد. اونوقت پرستار با مدرک فوق دیپلم و لیسانس بجای آن که خودش را با همسطح خودش در شغلهای دیگه مقایسه کند، با حقوق و مزایای بیش از 3 میلیون ناراضی است.او سوال کرده است که اصلا سوال اینه که چرا یک هیات علمی وزارت علوم با مدرک دکترا باید با یه لیسانس پرستاری یه حقوق داشته باشد؟

در مقابل این نظرات که بیشتر مربوط به جامعه پزشکی بود، برخی کاربران هم این مقایسه ها را نادرست خواندند. یک کاربر بدون نام نوشت:اگرحرف شما درست باشد از فردا كارگران ساختمان در برابر مهندسان، مهمانداران در برابر خلبانان، سربازان در برابر افسران، كارمندان دادگستري در برابر قاضي ها و .... بايد اعتراض كنند.کاربر دیگری هم در نظری مشابه نوشت:از این به بعد،کارگران ساختمانی هم طی نامه ای اعتراض کردن که چرا به اندازه ی مهندسین برج ساز پول نمیگیرن. واقعا متاسفم برای کسانیکه هنوز افکار کمونیستی دارند.
مجموعه نظرات کاربران درباره این خبر را اینجا ببینید.
/212 17

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393366

برچسب‌ها