میزان نوشت:

دادستان کل کشور با بیان اینکه اگر تشخیص نظام اقتضا کند دستگاه قضایی آمادگی کیفر کردن سران فتنه را دارد، گفت: تا به امروز در رابطه با رفع حصر سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی نه تصمیمی گرفته شده و نه در دستور کار است.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در این دانشگاه حاضر و به سؤالات دانشجویان پاسخ گفت. وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای دشمنان آن باور کردنی نبود، گفت: بر همین اساس در دهه اول انقلاب که دهه تأسیس نظام اسلامی بود دشمن تمام تلاش خود را انجام داد تا انقلاب اسلامی پابرجا نماند.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: در دهه دوم انقلاب که دهه تثبیت انقلاب اسلامی بود دشمن تلاش کرد تا نظام جهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد. در دهه سوم نیز دشمن تلاش کرد تا اجازه ندهد پیام انقلاب به دیگر کشورها برسد. در حالی که این انقلاب در درون مرزهای داخل متوقف نشد و این امتداد راهبردی در منطقه شکل گرفت در حقیقت این دوران جنگ اراده‌ها بود. دادستان کل کشور با اشاره به تفاوت فتنه سال 88 با دیگر فتنه‌های گذشته گفت:‌ تفاوت این فتنه این بود که برای اولین‌بار در تاریخ انقلاب دشمن احساس کرد جای پایی پیدا کرده و یک جریانی که خود در درون انقلاب بوده علم مخالفت با نظام و انقلاب را برداشته است و نسخه‌‌ای که در بسیاری از کشورها دنبال می‌کردند با تعبیر براندازی نرم به وجود آمد که البته از ابتدا جریان براندازی دشمن برای ما وجود داشت.

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه گفت: آنانی که این فتنه را شکل دادند می‌دانستند که سازوکار این انتخابات اطمینان‌بخش است و تا شب انتخابات به همین سازوکار تن دادند و فصل‌الخطاب بودن شورای نگهبان را پذیرفته بودند اما به محض اینکه رأی نیاوردند قاعده بازی را به هم زدند. وی ادامه داد: انتخابات همیشه یک منتخب دارد و قبول داشتن منتخب از طرف سایر رقبا ضرورت ندارد. اگر آقایان درباره منتخب حرف داشتند نباید انتخابات را زیر سؤال می‌بردند و به این تردید می‌دمیدند در حقیقت در این موج تردید موج تقلب و بر موج تقلب دشمن سوار است.

دادستان کل کشور در ادامه سخنان خود گفت: این افراد در ادامه اطلاعیه می‌دادند اما هرچه زمان می‌گذشت شعارهای کاملاً کلیشه شده در اطلاعیه آنان نمایان بود و این موضوع نشان می‌داد که حجم وسیعی از نیروی انسانی پشت صحنه و در خارج از کشور موضوع را رصد، هدایت و دنبال می‌کنند. اینان به تمام هشدارهایی که رهبری دادند بی‌توجه بودند و در آخر کار به اهانت به همه ارزش‌های اسلامی و امام شد.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: در ادامه مردم متوجه شدند که انتخابات آغاز بوده است اما انجام نبوده است و بهانه‌ای برای مسائل دیگر بوده است متأسفانه اینان به جای اینکه خط خودشان را با ضد انقلاب و شعارهای انحرافی جدا کنند این کار را نکردند و در ادامه مردم متوجه شدند تهدیدها اصل نظام و انقلاب را نشانه گرفته است.

وی با اشاره به حضور مردم در 9 دی گفت:‌ 9 دی یک جریان کاملاً خودجوش بود و مردم با اراده به صحنه آمده بودند برای دفاع از ارزش‌ها.

دادستان کل کشور گفت: کسانی که عامداً در فتنه حضور داشتند چه سران فتنه و چه کسانی که به ناامنی‌ها کمک کردند باید به جرم آنها رسیدگی می‌شد و نسبت به اینها پیگیری‌ها انجام شد و برابر قانون دستگاه قضا رسیدگی کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: بحث سران فتنه نیز در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد و تصمیم حصر نسبت به اینان انجام شد تا ارتباط‌شان با خارج قطع شود. وی خاطرنشان کرد:این اقدام شورای عالی امنیت و تصمیم بر حصر سران فتنه یک اقدام کاملاً قانونی، پیشگیرانه و تأمینی بود. البته این موضوع به این عنوان نیست که این مسئله مقدمه رسیدگی نباشد. در رابطه با سران فتنه ادعانامه‌ای وجود دارد از اینکه دشمن را امیدوار کردند، به نظام ضربه زدند، در مردم تردید ایجاد کردند و بسیاری موارد دیگر.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ظلم بزرگی که اینان کردند هرگز قابل بخشش نیست، گفت: البته اگر توبه کردند و رهبری خواستند این افراد را ببخشند مسئله جور دیگری است اما خیانت‌هایی که اینان انجام دادند ظلمی نابخشودنی است.

او ادامه داد: البته در مسیر رسیدگی به جرائم فتنه‌گران یکسری تخلفات نیز به وجود آمد که ظلم به اشخاص بود و باید رسیدگی شود. اما نباید مانع شود تا ظلم بزرگ را نبینیم بعضی به دنبال مسدود کردن این قضایا هستند. حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه عده‌ای به دنبال تقلیل فتنه 88 به اختلاف بین دو جریان هستند، گفت: در سال‌های اخیر می‌بینیم عده‌ای فتنه و خیانتی که به کشور شده است را می‌خواهند اختلاف بین دو جریان عنوان کنند در صورتی که اینگونه نبوده اتفاقاتی که بعد از انتخابات 88 افتاد دعوای یک گروه نبود که هم در متن اطلاعیه‌ها دیده می‌شود و هم کف و سوتی که دشمن برای این جریان می‌زد.

او در همین خصوص گفت:‌ قابل توجیه نیست از اینکه عده‌ای بخواهند سران فتنه را نسبت به آنچه در نگاه مردم و آنچه بعد از فتنه 88 اتفاق افتاد مبرا بدانند. تحلیل‌های یک سال و نیم اخیر عده‌ای اینگونه است که انگار می‌خواهند به فتنه توجه نکنند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه عنایت و تفضل نظام و رهبری است که سران فتنه اینگونه در حصر باشند، گفت: اگر عنایت نظام نبود این حصر اقل آن چیزی بود که علیه آنان انجام شد. رسیدگی به جرایم اینان برای عده‌ای که به دنبال رفع حصر هستند پشیمان‌کننده خواهد بود.

رئیس دادستان کل کشور در جواب به سؤالی که چرا برخورد قوه قضاییه با برخی فتنه‌گران در حد جرم آنان نبوده است،‌ گفت:‌غیر سران فتنه تمامی افراد در این رابطه مورد تعقیب و رسیدگی قرار گرفتند و نسبت به آنان حکم صادر و اجرا شد اگر نسبت به دو سه نفر خاص اشاره دارید که این موضوع مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه دلیل مشخص حصر سران فتنه چه بود و چرا اقدام به حصر یک سال بعد از فتنه 88 انجام شد چه بود، گفت: این مقدار زمان به این خاطر بود تا به آنها مجال داده شود از کارشان دست بردارند که برنداشتند. در این خصوص محکومت در افکار عمومی نسبت به حرکت آنان قبل از محکومیت سران فتنه در دادگاه بسیار مهم بود که ما شاهد بودیم محکومیت سختی نسبت به حرکت آنان در افکار عمومی انجام شد.

او گفت: اینکه معلوم شود مسئله، موضوع انتخابات نیست باعث تأخیر حصر سران فتنه شد و گذشت زمان مسائل را روشن کرد. دادستان کل کشور ادامه داد:‌ مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص حصر سران فتنه نیز طبق سازوکاری است و اگر هر زمان مصلحت نظام بود و این شورا در این نظر تشدید کرد دستگاه قضا در این خصوص وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد.

حجت‌الاسلام رئیسی در خصوص نقش مهدی هاشمی در فتنه 88 نیز گفت: وی از وقتی وارد کشور شد پرونده‌اش مورد پیگیری قرار گرفت و بازداشت شد در حال حاضر نیز مراحل دادگاه وی انجام می‌شود. اتهامات مختلفی درباره ایشان مطرح است و ما هم منتظر حکم دادگاه هستیم.

او در خصوص پیگیری قوه قضاییه در خصوص پرونده کرسنت نیز گفت: دادستان کل نسبت به پرونده کرسنت درخواست اعمال ماده 18 کرده است. در این ارتباط شورای عالی وجود دارد که بنده نیز چند ماهی در این شورا حضور دارم که تلاش می‌کنم جلسه‌ای در این خصوص (پرونده کرسنت) تشکیل شود.

دادستان کل کشور در خصوص روشنگری پیرامون فتنه 88 و دلایل حصر گفت:‌ بنده در خصوص روشنگری پیرامون قضایای فتنه 88 سخنرانی‌های متعددی انجام داده‌ام در همین رابطه چند شب پی‌درپی قبل از 9 دی در صداوسیما سخنرانی کردم و قضایا را توضیح دادم. همچنین در خصوص بررسی‌های ادعای آقای کروبی بنده عضو هیئت سه نفر این موضوع بودم که اطلاعیه رسمی در این خصوص منتشر کردیم.

او ادامه داد:‌ در خصوص حذف سران فتنه نیز باید بگویم که مصالح نظام مقدم بر هر چیزی است. سران فتنه قبل از اینکه در دادگاه محکوم شوند در انزار عمومی محکوم شدند هرگاه تشخیص نظام اقتضا کند دستگاه قضایی آمادگی کیفر کردن سران فتنه را دارد.

حجت‌الاسلام رئیسی در پایان در جواب به این سؤال که آیا دولت روحانی اقدامی برای رفع حصر کرده‌اند، گفت: وقتی که آقای روحانی در جلساتی حاضر می‌شوند عکس‌العمل‌هایی نسبت به این موضوع داده می‌شود اما تا الان به هیچ عنوان بنای اینکه این حصر شکسته شود در جلسه شورای عالی امنیت ملی نه گرفته شده و نه در دستور کار است.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 393176

برچسب‌ها